Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvosto framsida

Finanspolitiska ministerutskottet slog fast riktlinjer för de nya landskapens digitala lösningar

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 20.6.2017 12.56 | Publicerad på svenska 20.6.2017 kl. 13.05
Pressmeddelande 307/2017

Finanspolitiska ministerutskottet slog vid sitt möte den 26 juni 2017 fast riktlinjer för digitala lösningar i de nya landskapen. Ministerutskottet förordade ett statsrådets principbeslut om styrningen, administreringen och utvecklingen av landskapens informationssystem. Ministerutskottet förordade även grundandet av utvecklingsbolaget Sotedigi, som ska utveckla digitala lösningar för social- och hälsovårdsområdet.

Utvecklingsbolagets aktiekapital ska uppgå till 90 miljoner euro. Den mest brådskande och samtidigt viktigaste åtgärden är förverkligandet av en gemensam integrationsplattform för landskapen.

Vid regeringens halvtidsöverläggning den 24 maj 2017 konstaterades det att finanspolitiska ministerutskottet under juni ska fastställa en verkställighetsplan för landskapsdigi -helheten, som omfattar de olika aktörernas roller och uppgifter, en verksamhetsmodell för styrsystemet, en motiverad plan för finansieringen samt en affärsplan för utvecklingsbolaget. Dessutom konstaterades det att staten inrättar ett utvecklingsbolag (SoteDigi) som ska utveckla lösningar för social- och hälsovårdens riksomfattande framtida klient- och patientuppgiftssystem och andra digitala lösningar för framtiden.

Digitala lösningar utvecklas med hjälp av Sotedigi-utvecklingsbolaget som ägs av landskapen

Finanspolitiska ministerutskottet förordade vid sitt möte den 20 juni ett statsrådets principbeslut om styrningen, administreringen och utvecklingen av landskapens informationssystem. Målet med det omfattande fleråriga utvecklingsprogrammet för landskapsdigi är att säkerställa framgångsrik genomföring och förverkligande av ett betydande verkställighetsuppdrag.

Ministerutskottet förordade grundandet av Sotedigi-utvecklingsbolaget vid sitt möte. Statens utvecklingsbolag Vake Oy inleder åtgärderna som behövs för grundandet och överför ett kapital om 90 miljoner euro till utvecklingsbolaget Sotedigi. Statsrådets kansli utarbetar tillsammans med finansministeriet en bolagsordning, aktieägaravtal och andra nödvändiga avtal. Statsrådets kansli överför ägarstyrningen av Sotedigi till finansministeriet före utgången av 2017.

Efter att landskapsreformen trätt i kraft kommer bolaget att ägas av landskapen, och dessutom av staten med en sådan andel och sådana villkor som motsvarar ägarmålen. Samtliga landskap måste använda de av enhetlighetspolicyn förutsatta gemensamma tjänster som bolaget utvecklat, vilket säkerställs antingen genom lag eller avtal.

Utvecklingsbolagets verksamhetsidé och tjänster

Sotedigi-bolagets verksamhetsidé är att utveckla sådana digitala lösningar för social- och hälsovårdsområdet som gör det möjligt att tillhandahålla förmånliga och kundvänliga tjänster av hög kvalitet. Bolaget är inte verksamt på marknaden, och kunderna består i huvudsak av landskapen, landskapens IKT-servicecenter samt staten. Ett centralt mål för bolaget är att förbättra produktiviteten, kostnadsnyttoeffektiviteten och kostnadseffektiviteten hos landskapens social- och hälsovård för att landskapen ska kunna uppnå det sparmål som har satts upp för dem.

De centrala tjänsterna:

1. Integrationstjänsterna (t.ex. en integrationsplattform som samlar information från olika källor och som strukturerar och visualiserar den, samt testning av interoperabilitetsstandarder inom hälsovården)

2. Klienthanteringstjänsterna (t.ex. utveckling av klient- och patientdatasystem samt digitala tjänster åt medborgare och professionella)

3. Tjänsterna för informationsledande (t.ex. organisatörens styrning och uppföljning av social- och hälsovårdsproducenterna samt informationsanalystjänsterna).

Bolaget ska i det första skedet skapa ett klient- och patientdatasystem på basis av UNA-projektet och fortsätta arbetet som gjorts i samband med projektet Virtuella sjukhuset och projektet Omat Digiajan Hyvinvointipalvelut (ODA), samt utveckla styrnings- och uppföljningssystem och informationsanalyslösningar som organiseraren kan tillämpa på social- och hälsovårdsproducenterna. Den mest brådskande åtgärden för bolaget är att förverkliga tjänster till en gemensam integrationsplattform för landskapen och för vårdreformens integreringstjänster. Bolaget producerar sakkunnig- och utvecklingstjänster och skaffar från den privata sektorn och sina samarbetspartners programvara och övriga lösningar.

Ytterligare information: Tuomas Pöysti, projektledare, understatssekreterare, tfn 0295 163 012; Tomi Hytönen, projektchef, tfn 0295 530 279; Tuija Kuusisto, special sakkunnig, tfn 0295 530 121

 
Tillbaka till toppen