Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Undersökning utreder medborgarinstitutens och folkhögskolornas tillgänglighet

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 3.5.2013 11.08
Nyhet

Undervisnings- och kulturministeriets publikation om medborgarinstitutens och folkhögskolornas tillgänglighet har publicerats. Undersökningen granskar särskilt tillgänglighet för personer med funktionsnedsättning och personer med en inlärningsförmåga som i viss mån avviker från det som är vanligt.

Undersökningen utgår ifrån Förenta Nationernas konvention om rättigheter för personer med funktionsnedsättning från år 2006, som Finland också har förbundit sig till. Den förpliktigar myndigheter och utbildningsarrangörer att se till att personer med funktionsnedsättning har samma möjlighet att delta i utbildning som övriga medborgare.

Undersökningen visade att det i de flesta institut inom fritt bildningsarbete fanns tydliga brister speciellt ur sådana studerandes perspektiv som har en funktionsnedsättning. I drygt 100 institut uppdagades brister bland de tillgänglighetsfaktorer som låg som grund för undersökningen. I vartannat institut lämpade sig bara cirka hälften av utrymmena inomhus för personer som använder sig av ett hjälpmedel, t.ex. en rullstol eller en rollator. En knapp tredjedel av instituten inom fritt bildningsarbete erbjöd möjlighet att använda en induktionsslinga.

De som svarade för institutens del var benägna att bedöma tillgängligheten i en väldigt positiv anda. Institutens svar förde tankarna också i övrigt till att personalen är villig att beakta de behov som uppstår av en funktionsnedsättning och av avvikande inlärningsförmåga.

Allmänt sett kan man konstatera att folkhögskolorna var mer tillgängliga än medborgarinstituten. I rapporten framförs också rekommendationer för att förbättra tillgängligheten inom det fria bildningsarbetet.

  • Bildning på bred front till alla? En undersökning om medborgarinstitutens och folkhögskolornas tillgänglighet

 
Sivun alkuun