Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Valtioneuvosto hyväksyi kunta- ja palvelurakenneuudistusta koskevat lait

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 28.9.2006 10.40
Tiedote -

Hallitus päätti tänään 28. syyskuuta alue- ja kuntaministeri Hannes Mannisen esittelystä esittää, että tasavallan presidentti antaisi hallituksen esityksen eduskunnalle laiksi kunta- ja palvelurakenneuudistuksesta sekä laeiksi kuntajakolain muuttamisesta ja varainsiirtoverolain muuttamisesta. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2007 alkaen.

Kommun- och servicestrukturerna stärks

Kommun- och servicestrukturreformen genomförs så att kommunstrukturen stärks i och med att kommuner sammanslås och delar av kommuner ansluts till andra kommuner. Det föreslås att bestämmelserna om sammanslagningsunderstöd i kommunindelningslagen ändras så att de uppmuntrar till kommunsammanslagningar som ifråga om invånarantalet är betydligt större än för närvarande och som omfattar många kommuner.

Servicestrukturen stärks så att tjänster som kräver ett större befolkningsunderlag än kommunens sammanförs och så att kommunsamarbetet ökar. Produktiviteten förbättras också genom att kommunernas sätt att tillhandahålla och producera tjänsterna effektiviseras och genom att verksamhetsförutsättningarna för huvudstadsregionen och andra stadsregioner med problemfylld samhällsstruktur stärks.

Enligt förslaget skall en kommun eller ett samarbetsområde, som ansvarar för primärvården och uppgifter inom socialväsendet som är nära förknippade med den ha minst 20000 invånare. En kommun eller ett samarbetsområde som har tillstånd att ordna grundläggande yrkesutbildning enligt lagen om yrkesutbildning skall ha ett invånarantal på minst 50000. Dessutom skall varje kommun höra till en samkommun som har till uppgift att bland annat i den omfattning som kommunen anvisar ansvara för de tjänster som är föreskrivna i lagen om specialiserad sjukvård och i lagen om specialomsorgen om utvecklingsstörda.

Kommunerna i huvudstadsregionen samt landskapens centralstäder och de i lagen nämnda kommuner som samhällsstrukturellt är fast anknutna till dem skall utarbeta en plan för hur samordningen av markanvändningen, boendet och trafiken samt användningen av tjänster över kommungränserna skall förbättras i nämnda regioner.

Förfarandet för att utreda situationen för kommuner som har det ekonomiskt svårt ställt

I propositionen ingår en bestämmelse om ett förfarande som skall trygga möjligheterna för kommuner i speciellt svår ekonomisk ställning att tillhandahålla sina invånare de tjänster som förutsätts i lagen. Kommuner som befinner sig i en speciellt svår ekonomisk ställning skall utses på basis av nyckeltal som bestäms genom förordning och som beskriver kommunens finansiering eller soliditet.

Reformen genomförs i samverkan med personalen

Enligt förslaget skall reformen genomföras i samverkan med personalen. Omorganisationer som leder till att personalen får en ny arbetsgivare betraktas som överlåtelse av rörelse.

I lagarna ingår också bestämmelser om en revidering av personalens anställningsskydd. Arbetsgivaren har inte rätt att till följd av ändring av kommunindelning samt bildande av samarbetsområde och bildande av samkommun som ansvarar för specialiserad sjukvård och specialomsorg säga upp ett anställningsförhållande av ekonomiska orsaker eller produktionsorsaker utom i det fall att personen vägrar att ta emot en för honom eller henne lämplig ny arbetsuppgift eller tjänst som arbetsgivarenanvisar. Anställningsskyddet skall gälla i fem år efter att personalen har blivit anställd av den nya arbetsgivaren och gäller hela den personal som omfattas av omorganisationen.

Kommunindelningslagen ändras

Propositionen innehåller ett förslag till lag om ändring av kommunindelningslagen. Enligt lagförslaget skall kommunen bestå av ett pendlingsområde eller någon annan funktionell helhet som har ekonomiska och på personalresurserna baserade förutsättningar att ansvara för tillhandahållande och finansiering av tjänsterna.

Det föreslås att bestämmelserna i kommunindelningslagen om sammanslagningsunderstöd som beviljas i samband med ändringar av kommunindelningen helt och hållet revideras. Sammanslagningsunderstöd skall beviljas för kommunsammanslagningar som genomförs från början av 2008 - 2013.Vid kommunsammanslagningar som genomförs från början av 2008 och 2009 betalas understödet till ett 1,8-faldigt belopp och från början av 2010 och 2011 till ett 1,4-faldigt belopp jämfört med 2012 och 2013.Efter 2013 beviljas inga sammanslagningsunderstöd. Sammanslagningsunderstödens struktur och dimensionering bestäms så att understöden skall sporra flera kommuner att gå samman till kommuner som är avsevärt mycket större i fråga om befolkningsmängden än för närvarande.

Eventuella förlusterna av statsandelar som uppstår i samband med kommunsammanslagningarna kompenseras fullt ut under fem år från att ändringen av kommunindelningen har trätt i kraft.

Riktlinjer för finansierings- och statsandelssystemet och överföring av uppgifter

Förslaget innehåller också principer för en omläggning av statens kommunalpolitik och finansierings- och statsandelssystemet, överföring av vissa uppgifter från kommunerna till staten samt utvecklande av informationssystemen och samservice.

Tidtabeller för kommunerna

Kommunen skall lämna en utredning till statsrådet före utgången av juni 2007 och en plan över hur revideringen genomförs beträffande kommunen i fråga. Huvudstadsregionen samt de stadsregioner som anges i lagen skall uppgöra sin plan över markanvändningen, boendet, trafiken samt användningen av tjänsterna före utgången av augusti 2007.

En lista över centralstäderna med omgivande kommuner

Lagförslaget

Närmare information: statssekreterare Antti Mykkänen (09) 160 44510, kanslichef Ritva Viljanen (09) 160 42803, överdirektör Cay Sevón (09) 160 42831, rgeringsrådet Arto Sulonen (09) 160 42805, lagstiftningsrådet Auli Valli-Lintu (09) 160 44500, specialmedarebetare Timo Reina (09) 160 43511
 
Sivun alkuun