Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Valtioneuvoston selvitys- ja tutkimustoiminta
Raportti: Sähkö- ja kaasuautot tarvitsevat kustannustehokkaita tukitoimia

liikenne- ja viestintäministeriövaltioneuvoston viestintäosasto
Julkaisuajankohta 11.2.2019 10.28
Tiedote 82/2019

Sähköautojen korkeat hankintahinnat ja taloyhtiölatauksen haasteet hidastavat tällä hetkellä sähköautomarkkinan ja julkisen latausinfrastruktuurin kehitystä ja sähköautokannan luontevaa kasvua. Kustannustehokas tapa kiihdyttää markkinaa olisi saada autokantaan lisää sähköautoja, mutta se edellyttää lähivuosina tehokkaita edistämistoimenpiteitä.

Vuosi sitten kansallisessa energia- ja ilmastostrategiassa asetettu tavoite, 250 000 sähköautoa tai ladattavaa hybridiä ja 50 000 kaasuautoa vuoteen 2030 mennessä, vaikuttavat juuri valmistuneen ”Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet - GASELLI” -hankkeen mukaan mahdollisilta saavuttaa nykyisilläkin toimenpiteillä.

Hankkeessa tarkasteltiin vaihtoehtoja nopeuttaa kehitystä mallintamalla autokannan muutoksia systeemidynaamisen mallin avulla tehdyissä skenaarioissa. Mallin avulla tarkasteltiin eri edistämistoimien vaikutuksia ja tulosten perusteella tarkasteltiin toimenpiteiden kustannustehokkuutta sähköautojen ja ladattavien hybridien markkinaosuuden kehityksessä. Mallilla tarkasteltuja sähköautoihin vaikuttavia ohjaustoimia olivat hankintahintaan vaikuttaminen (autovero ja hankintatuki), ajoneuvovero, kotilatauksen edistäminen, yritysautojen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi.

”Ottamalla käyttöön lisää edistämistoimenpiteitä olisi mallinnuksen perusteella mahdollista saavuttaa asetettuja tavoitteita merkittävästi suurempi, vähintään kaksinkertainen sähköautojen ja ladattavien hybridien kanta vuoteen 2030 mennessä”, toteaa projektipäällikkö Mikko Pihlatie Teknologian tutkimuskeskus VTT Oy:stä.

Kaasuautojen saatavuus ja hankintahinta eivät tällä hetkellä ole este niiden hankinnalle. Kaasuautojen suhteen tärkeintä onkin jatkaa tankkausinfrastruktuurin laajentamista. Alueilla, joilla kaasua on saatavissa, kaasuauton hankintaa ei ole mitään syytä lykätä, sillä ne ovat tällä hetkellä valmiita ratkaisuja päästöjen kustannustehokkaaseen vähentämiseen.

Suurimpia sähköautojen markkinaosuuden kasvun esteitä ovat autojen korkeat hankintahinnat, toistaiseksi kapea mallivalikoima ja haasteet kotilatauksen toteuttamisessa taloyhtiöissä.

”Taloyhtiöissä ja työpaikoilla latauspisteiden rakentamista tulee vielä helpottaa ja kannustaa, vaikka viime kevään kyselytutkimuksen jälkeen taloyhtiöissä kiinnostus latauspisteiden rakentamista kohtaan onkin jo hieman herännyt”, painottaa erikoistutkija Marko Paakkinen VTT:ltä.

Hankkeen alussa Kiinteistöliiton korjausrakennusbarometriin vastanneista taloyhtiöistä 93 prosenttia ei ollut vielä tehnyt sähköautojen lataamisen suhteen mitään toimenpiteitä, mutta syksyllä 2018 tehdyssä kyselyssä jo viidesosa taloyhtiöistä ilmoitti suunnittelevansa latauspisteiden rakentamista vuosien 2018–2021 välillä. ARA myöntää tällä hetkellä taloyhtiöille avustusta latauspisteiden edellyttämiin, kiinteistöjen sähköjärjestelmiin kohdistuviin muutoksiin.

Erilaiset kannustimet sähköautoille vielä tarpeen

Korkea hankintahinta mainitaan useissa kyselyissä suurimpana esteenä sähköauton hankinnalle, myös tässä hankkeessa tehdyssä kyselyssä. Hankkeessa mallinnuksen tulosten pohjalta tehdyn analyysin mukaan hankintahintaan vaikuttaminen havaittiin kustannustehokkaaksi edistämiskeinoksi. Täyssähköautojen odotetaan olevan hankintahinnaltaan vastaavien polttomoottoriautojen tasolla noin vuonna 2025, minkä jälkeen kannustimia ei enää tarvita. Paras ajankohta hintaan vaikuttavien kannustimien käytölle onkin juuri nyt, kun autojen kokonaismäärä on vielä pieni ja hintaero suurimmillaan.

”Kustannustehokkaimpina edistämiskeinoina hankkeessa tehdyn analyysin pohjalta näyttäytyivät auton hankintahintaan vaikuttaminen, esimerkiksi autoveron tai suoran hankintatuen kautta. Tämän lisäksi kustannustehokkaimpia edistämiskeinoja olivat projektin analyysissä rivi- ja kerrostalojen latauksen edistäminen sekä viestintä ja markkinointi”, Pihlatie jatkaa.

Uusia sähköautomalleja, sekä täyssähköautoja että ladattavia hybridejä, on tulossa tarjolle kiihtyvään tahtiin ja markkina kehittyy nopeasti. Vuoteen 2025 mennessä odotetaan yli 200 uutta sähköautomallia markkinoille. Vaikka täyssähköautojen mallivalikoima onkin vielä rajallinen, nykymalliston ominaisuudet sopisivat kuitenkin jo nyt useiden kotitalouksien käyttöön. Viestintä ja markkinointi ovat tehokkaita keinoja edistää nykyisten sähköautomallien kysyntää.

Yrityksille kannustusta

Tehokas tapa saada käytettyjen sähkö- ja kaasuautojen markkinaa kasvatettua olisi tukea yritysautojen hankinnoissa vähäpäästöisiä vaihtoehtoja, esimerkiksi autoetuautojen verotusarvon kautta. Myös sähköautojen lataamista työpaikoilla tulisi edistää, sekä mahdollistamaan etenkin käytettyjen sähköautojen hankkiminen työmatka-ajoneuvoiksi, että myös jatkossa sähköautojen saamiseksi resursseiksi älykkääseen sähköverkkoon. Vapaalla autoedulla hankittavissa ladattavissa hybrideissä on hyvä muistaa lataamiseen kannustaminen, koska polttoaineen ollessa ilmaista, voi kotilatausasema jäädä auton käyttäjältä omalla kustannuksellaan hankkimatta. Näissä autoissa kotilatausasema voisi olla laskettavissa auton vakiovarusteeksi.

Julkaisu on toteutettu osana valtioneuvoston vuoden 2018 selvitys- ja tutkimussuunnitelman toimeenpanoa.

Raportti: Sähkö- ja kaasuautojen kustannustehokkaat edistämistoimet – GASELLI

Lisätietoja: projektipäällikkö Mikko Pihlatie, VTT, puh. 0400 430 395, mikko.pihlatie(at)vtt.fi ja erikoistutkija Marko Paakkinen, VTT, puh. 040 183 0255, marko.paakkinen(at)vtt.fi

 
Sivun alkuun