Hyppää sisältöön

Digitaalisen oppimateriaalin kilpailuilla helpotusta ohjelmoinnin opetukseen

opetus- ja kulttuuriministeriö
Julkaisuajankohta 4.2.2015 10.40
Uutinen

eEemeli on valtakunnallinen laatukilpailu, jossa etsitään vuosittain parasta interaktiivisen median oppimisratkaisua. Kilpailun tavoitteena on nostaa esille erinomaisia oppimisratkaisuja, edistää tuotteiden innovatiivisuutta ja laatua sekä kannustaa toimijoita luomaan ja kehittämään uusia oppimisratkaisuja. Vuonna 2015 kilpailu järjestetään jo 14. kerran.

Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiurun mukaan uudet, interaktiiviset oppimateriaalit ovat tulevaisuuden oppimisessa yhä tärkeämmässä roolissa.

- Opetus- ja kulttuuriministeriö tuottaa alan toimijoiden kanssa EduCloud –palvelua, jonne kootaan laadukkaita digitaalisia oppimateriaaleja. Toivon, että tämäkin kilpailu tuottaa uusia innovatiivisia oppimisratkaisuja.

Vuoden 2015 kilpailussa järjestetään kolme sarjaa: Pääsarja, Apps4Education ja Parasta Parasta.

Pääsarjan teemana on Flow! Miten sinä saat sen aikaan?
Pääsarjaan voivat osallistua Suomessa toimivat yritykset sekä organisaatiot, kuten yhdistykset tai oppilaitokset ja niiden yhteishankkeet, jotka ovat tuottaneet oppimisen palvelun, toimintatavan tai tuotteen. Itse tuote voi olla globaali sovellus.

Apps4Education-sarjan teemana on Koodaus.
Sarjaan haetaan mukaan sekä sovelluksia että muita koodausta oppimisessa hyödyntäviä materiaaleja ja ratkaisuja. Nämä voivat olla itseopiskeluun tai opettajille opetusmateriaaliksi suunnattuja aineistoja. Kilpailussa etsitään ratkaisuja opettajakuntaa puhuttaviin haasteisiin koodauksen opetuksessa ja käytettävän materiaalin vähyyteen. Kilpailutuotteiden kohderyhmänä tulee olla perusasteen oppilaat (1.-9. luokka).

Kilpailutuotteiden tulee olla avoimia: niiden tulee käyttää avointa dataa tai tuotoksen itsessään tulee olla avointa lähdekoodia tai CC-lisensoitu.

Suomen eOppimiskeskus ry järjestää Apps4Education-kilpailusarjan yhdessä Open Knowledge Finland:in ja Apps4Finland-kilpailun kanssa. Kilpailusarjan yhteistyökumppanina toimii opetus- ja kulttuuriministeriö. Lisätietoja Apps4Education-kilpailusta löytyy kilpailusarjan omalta sivustolta osoitteesta http://apps4education.fi/.

Parasta Parasta -sarjan teema on avoin.
Sarjassa haetaan loistavia opetuksen aineistoja, hyviä verkkokursseja, videoluentoja sekä muita laadukkaita oppimissisältöjä.

eEemeli-kilpailun ilmoittautuminen käynnistyi 7.1.2015. Kilpailun pääsarjaan ilmoittaudutaan 7.-31.1.2015. Apps4Education ja Parasta Parasta -sarjojen ilmoittautuminen on käynnissä 7.1.-28.2.2015. Tarkemmat ilmoittautumisohjeet löytyvät eEemeli-kilpailun verkkosivuilta.

eEemeli-kilpailussa arvioidaan mm. kilpailutuotteiden pelillisyyttä, yhteisöllisiä työskentelymenetelmiä, arjen hyödyllisyyttä, kaupallisuutta, yhteiskunnallista vaikuttavuutta, innovatiivisuutta, esteettömyyttä, pelimekaniikkaa sekä teknistä ja pedagogista käytettävyyttä.

Pääsarjan arviointiraadin puheenjohtajana toimii ajattelun ammattilainen Lauri Järvilehto. Raati palkitsee pääsarjan voittajan 5 000 €:n rahapalkinnolla sekä eEemeli-kiertopatsaalla. Parasta Parasta -sarjan voittaja palkitaan rahapalkinnolla.

Kilpailun pääsarjan ja Parasta Parasta -sarjan tulokset julkistetaan Interaktiivinen Tekniikka Koulutuksessa -konferenssissa 16.4.2015 Hämeenlinnassa. Samassa yhteydessä julkistetaan myös Apps4Education-sarjan ensimmäisen vaiheen tulokset.

Apps4Education-sarjan tarkempi aikataulu löytyy osoitteesta http://apps4education.fi/kilpailun-aikataulu-ja-vaiheet/

Pääsarjan yhteistyökumppanit: Suomen eOppimiskeskus ry, Teknologiateollisuus ry, Tieke ry, Tivia ry, HAMK, Omnia, Tekes, Otavan Opisto. Suomen eOppimiskeskus ry järjestää Apps4Education-kilpailusarjan yhdessä Open Knowledge Foundation Finland ry:n ja Apps4Finland-kilpailun kanssa. Kilpailusarjan yhteistyökumppanina toimii opetus- ja kulttuuriministeriö.

Lisätietoja:
www.eoppimiskeskus.fi/eemeli

www.apps4education.fi

www.itk.fi

Suomen eOppimiskeskus ry:
  [email protected]
www.eoppimiskeskus.fi
 

Sivun alkuun