Team Finland Knowledge –erityisasiantuntija Mika Tirronen: Intia tarjoaa suomalaisille tutkijoille ja korkeakouluille huipputason partnereita

Opetus- ja kulttuuriministeriö 5.9.2019 13.11
Uutinen
Kuva: Katarina Koch

Opetus- ja kulttuuriministeriö ja ulkoministeriö vahvistavat yhteistyössä suomalaisen osaamisen näkyvyyttä neljässä kohteessa maailmalla. Yksi uusista asemapaikoista on New Delhi, jonne suuntaa Mika Tirronen.

Intian pääkaupunkiin syyskuun alussa lähtevä Mika Tirronen näkee uudessa asemamaassaan valtavasti potentiaalia ja kiinnostavan kohteen suomalaisille koulutus- ja tutkimusalan toimijoille.

Intia valikoitui yhdeksi Team Finland Knowledge -kohteeksi, sillä maassa on kasvavaa kiinnostusta suomalaiselle osaamiselle. Erityisesti päiväkodit, perusopetus ja ammatillinen koulutus kiinnostavat opettajankoulutuksen ohella kovasti Intiassa. Kyselyitä on tullut suoraan Tirrosellekin.

Intian valtava 1,3 miljardin väestö on nuorta – valtaosa on alle 25-vuotiaita - ja siksi erityisesti koulutusasiat kiinnostavat intialaisia ja niiden kehittämiselle on suurta tarvetta. Opettajankoulutus on puutteellista ja opettajan ammatin arvostus heikkoa. Moni peruskoulun päättävä ei osaa edes lukea.

Ammatillinen koulutus puhuttaa myös Intiassa.

– Erityinen teema juuri nyt on ammatillisen koulutuksen relevanssi, eli vastaako koulutus riittävällä tavalla työelämän vaatimuksiin, Tirronen sanoo.

Osaajia Suomeen

Tirronen sanoo odottavansa komennuksen alkua avoimin mielin. Hänellä on aiempaa kokemusta Aasiasta muun muassa Pekingistä, jossa hän toimi vuosina 2012-2018 Team Finland Knowledge –pilottihankkeen asiantuntijatehtävissä.


Hän on toiminut myös Suomen Akatemian ohjelmapäällikkönä ja viimeisen vuoden ennen valintaansa TFK-erityisasiantuntijana Turun yliopistossa.

Tirrosen mukaan yksi Team Finland Knowledge –työn keskeinen missio on saada houkuteltua osaajia Suomeen. Suomalaisen koulutuksen kansainvälisyyden lisääminen ja koulutusvienti kuuluvat myös lähettilään To do -listaan.
 

Suomessa intialaisia Tirrosen mukaan kiinnostavat erityisesti teknologia-alat, kuten mobiili- ja informaatioteknologia, biotekniikka ja cleantech.

- Suomen vetovoimaa heikentää se, että vain 40 prosenttia ulkomaisista Suomessa tutkintonsa suorittaneista myös työllistyy Suomeen valmistumisensa jälkeen. Esteitä työllistymiselle on viime vuosina poistettu, mutta työtä pitää vielä jatkaa, hän sanoo.

Partnereita Intiasta

Erityisasiantuntijan tehtävänä on löytää partnereita myös suomalaisille toimijoille. Suomalaisille tutkimusyksiköille ja tutkimuslaitoksille tarjolla olisi Intiasta huipputason partnereita, erityisesti avaruusteknologian ja bioteknologian piirissä.

-Yksi tavoite on myös ymmärtää ja lisätä tietoutta siitä, mitä Suomella olisi opittavaa intialaisesta koulutus- ja tutkimusjärjestelmästä laajemminkin.


Haasteena on ymmärtää kulttuurieroja – erityisesti kun pohditaan maiden välistä yhteistyötä. Intialaisessa kulttuurissa on edelleen normaalia erottaa tytöt ja pojat kouluissa. Myös osavaltioiden välillä on koulutusjärjestelmissä eroja.

Työssä tarvitaan huomattavia verkostoja, joista tärkeimmät ovat Tirrosen mielestä korkeakoulut, koulutus- ja osaamisvientiyritykset, Team Finland–verkoston (OKM, UM, TEM, Business Finland ym.) toimijat sekä sikäläiset ministeriöt, järjestöt ja säätiöt.


-Jotta työtä voi tehdä, erittäin tärkeää on luoda läheiset kulttuuriset yhteistyösuhteet asemamaassa, hän muistuttaa.

Erityisasiantuntija miettii hetken kun häneltä kysyy, millaisen tavoitteen hän asettaisi kolmen vuoden päähän itselleen ja työlleen.

- Työni olisi onnistunut, jos olisi saatu aikaan uutta ja pysyvää ja molemminpuolisesti hyödyllistä yhteistyötä maiden välillä, hän toteaa lopuksi.

_ _ _

  • Tirrosen lisäksi uusia erityisasiantuntijoita aloittaa syksyllä kolme: Jaakko Skantsi Abu Dhabissa, Sari Eriksson Moskovassa ja Iina Soiri Pretoriassa.
  • Viime vuonna ensimmäisellä kierroksella asiantuntijoita nimettiin myös neljä.


Aiheesta enemmän:

Suomi lähettää maailmalle neljä koulutuksen ja tutkimuksen lähettilästä (26.9.2018)

Team Finland Knowledge –verkosto laajenee neljään maahan (10.7.2019):

 


 

Ammatillinen koulutus Korkeakoulutus ja tiede Koulutus Tiede Yleissivistävä koulutus