Hyppää sisältöön
Media
Valtioneuvosto etusivu

Kevään harmaan talouden vastainen kampanja tavoitti lähes kaksi kolmasosaa väestöstä

sisäministeriö
Julkaisuajankohta 16.6.2014 13.18
Uutinen

Kevään 2014 toteutettu harmaan talouden torjuntakampanja tavoitti jopa 61 % koko 15-64 -vuotiaasta väestöstä. Parhaiten kampanjan mainontaa muistivat nähneensä 25-34 -vuotiaat ja 45-54 -vuotiaat (n. 65 %). Tulokset ovat ennätyskorkeat edellisiin harmaan talouden torjuntakampanjan lukuihin nähden. Kampanjan jälkeinen kysely toteutettiin Suomen Online Tutkimus Oy:n paneelissa, ja siihen vastasi reilut 1000 henkilöä.

Pääsääntöisesti kampanja sai paljon positiivista palautetta hyvistä huomioarvoista, näkyvyydestä ja provosoivuudesta sekä herättelevyydestä. Kampanja on huomattu medioissa hyvin ja saanut aikaan keskustelua. Myös nuorilta on tullut hyvää palautetta.

Kritiikkiä kampanja sai Suomen yrittäjiltä negatiivisesta yrittäjäkuvasta ja vastakkainasettelusta. Työturvallisuustietoisku jakoi mielipiteitä ja se koettiin raa'aksi.

Radiomainonta oli menestys

Radiomainonta saavutti todella korkean huomioarvon, jopa 58 % vastaajista muisti kuulleensa ainakin jonkin kampanjan radiomainoksista. Radiomainoksista pidettiin (76 % vastaajista) koska ne koettiin asiallisiksi ja asia tuotiin esiin selkeästi ja huumorin keinoin.

Harmaan talouden vastaisen tiedotuskampanjan toteutukseen osallistui 23 eri toimijaa. Se toteutettiin keväällä 2014 viikoilla 16-20 ja siihen kuului 4 eri tietoiskua radiossa, TV2:ssa ja elokuvateattereissa.

Nuoret edelleen tärkeä kohderyhmä

Kampanjan koettiin tarjoavan hyvää tietoa nuorille, harmaan talouden vaikutusten esiin nostamista pidettiin tärkeänä. Kaikista vastaajista 39 % (nuorilla 32 %) koki kampanjan vaikuttavan omaan käyttäytymiseen. Tämä luku oli suurempi kuin keväällä 2013.

Asenteet harmaata taloutta kohtaan ovat pysyneet hyvällä tasolla tai jopa kehittyneet entistä parempaan suuntaan jo useita vuosia kestäneen kampanjoinnin myötä. Nuoret ovat edelleen tärkeä kohderyhmä, koska heidän asenteissaan on eniten parantamisen varaa. Positiivista on, että yhä suurempi osa nuorista kokee, että pimeän työvoiman hyödyntäminen ottaa enemmän kuin antaa. Silti lähes 30 % voisi harkita työskentelevänsä pimeästi.

Linkki kampanjan verkkosivuille:
www.mustatulevaisuus.fi/

Lisätietoja:
poliisitarkastaja Antti Simanainen, 0295 488 577

 
Sivun alkuun