- 1 Johdanto
- 2 Kestävän talouden Suomi
- 3 Strategiset kokonaisuudet
- 4 Ohjaustavat
- Liitteet ja pöytäkirjamerkinnät
- Liite 1. Yhteenveto päätösperäisistä pysyvistä menomuutoksista
- Liite 2. Kertaluontoiset tulevaisuusinvestoinnit
- Liite 3. Kehyssääntö
- Liite 4. Harmaan talouden vastaiset toimet
- Liite 5. Kansainvälisen veronkierron ja aggressiivisen verosuunnittelun vastaiset toimet
- Liite 6. Pöytäkirjamerkinnät
- Liite 7. Eurooppa-pöydän muistio EU-puheenjohtajakauden keskeisistä teemoista
- Liite 8. Liikenneryhmässä esille nousseet MAL-kehittämisajatukset kirjattuna
- Liite 9. Demokratian kehittäminen
- Liite 10. Korotusten vaikutukset etuuksiin
- Liite 11. Liitteen 1 taulukot
- Liite 12. Kertaluontoiset tulevaisuusinvestoinnit, liitteen 2 taulukot
- Viestintästrategia
Liite 8. Liikenneryhmässä esille nousseet MAL-kehittämisajatukset kirjattuna
- MAL: Vähennetään yhteistoimin liikennesuoritteita ja priorisoidaan vähäpäästöinen joukkoliikenne sekä kävelyn ja pyöräilyn edistäminen valtion ja kaupunkiseutujen MAL-suunnittelussa, toteutuksessa ja rahoitussopimuksissa. Edistetään hankkeita, joissa pyöräilyreitit otettu huomioon.
- MAL-sopimuksilla edistetään liikenneturvallisuuden nollaskenaariota (nolla liikennekuolemaa 2050).
- MAL-seuduilla tavoitteena on eri liikennemuotojen kokonaisvaltainen integrointi tiedon ja rajapintojen avaamisen kautta. MAL-sopimusmenettelyitä kehitetään ja laajennetaan kattamaan palveluistumisen ja elinkeinopolitiikan sekä keskisuuret kaupunkiseudut.
- Edistetään kuljetuspalveluiden, merilogistiikan ja siihen kuuluvien multimodaalisten kuljetusketjujen sekä pienlogistiikan nollapäästöisyyttä kaupunkiseuduilla MAL-sopimusten kautta.
- Selvitetään mahdollisuus EU-rahoitukseen ensisijaisesti niiden kaupunkien yhteishankkeissa, jotka mukana liikenteen eurooppalaisella ydinverkolla sekä toiminnallisesti yhteydessä niihin ja sijaitsee välittömässä läheisyydessä.
- Tuetaan suurten kaupunkien raitiotiehankkeita MAL-prosessissa.
- Latausinfrastruktuurin edistämiseksi tulee asettaa rakennusten energiatehokkuusdirektiivin mukainen kansallinen velvoite rakentaa sähköautojen latausinfrastruktuuri taloyhtiöiden ja liikehuoneistojen suurten remonttien yhteydessä. Asunto-osakeyhtiölakia tulee muuttaa siten, että sähköjärjestelmään sähköautojen latausta varten tehtävät muutokset olisivat mahdollisia ilman osakkeenomistajien yksimielisyyttä.