Hallituksen esitys VM/2019/149
« Valtioneuvoston yleisistunto 7.11.2019 13.00
Valtiovarainministeriö
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
HE 76/2019Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla
Ministeri
Sirpa Paatero
Esittelijä
Lainsäädäntöneuvos Tarja Järvinen, p. +35 8295530089
Asia
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi elinkeinotulon verottamisesta annettua lakia, maatilatalouden tuloverolakia, tuloverolakia, verotusmenettelystä annettua lakia, veronlisäyksestä ja viivekorosta annettua lakia, varojen arvostamisesta verotuksessa annettua lakia ja veronkantolakia yritysten maastapoistumisverotusta koskevien säännöksien lisäämiseksi lainsäädäntöön. Ehdotukset perustuvat pääasiallisesti sisämarkkinoiden toimintaan suoraan vaikuttavien veron kiertämisen käytäntöjen torjuntaa koskevien sääntöjen vahvistamisesta annettuun direktiiviin. Lisäksi tehtäisiin tekninen viittauskorjaus elinkeinotulon verottamisesta annettuun lakiin. Ehdotuksen mukaan varojen realisoitumaton arvo katsottaisiin veronalaiseksi tuloksi silloin, kun verovelvollinen siirtää Suomessa sijaitsevasta kiinteästä toimipaikastaan varoja toisessa valtiossa olevaan päätoimipaikkaansa tai kiinteään toimipaikkaansa tai kiinteä toimipaikan liiketoiminnan toiseen valtioon ja Suomella ei siirron johdosta olisi enää verotusoikeutta kyseisiin varoihin. Varojen realisoitumaton arvonnousu katsottaisiin veronalaiseksi tuloksi myös silloin, kun Suomesta sijaitsevasta päätoimipaikasta siirrettäisiin varoja toisessa valtiossa sijaitsevaan kiinteään toimipaikkaan ja Suomella ei enää siirron johdosta ole verotusoikeutta kyseisiin varoihin. Näin myös silloin, kun Suomessa yleisesti verovelvollisen yhteisön verotuksellinen kotipaikka siirtyy Suomen lainsäädännön tai kaksinkertaisen verotuksen välttämistä koskevan sopimuksen mukaan toiseen valtioon paitsi niiden varojen osalta, jotka edelleen tosiasiallisesti liittyvät Suomessa olevaan kiinteään toimipaikkaan. Veronalaiseksi tuloksi katsottaisiin laissa määritelty maastapoistumisarvo. Siirrettäessä varoja Suomeen Suomen olisi hyväksyttävä toisessa jäsenvaltiossa vahvistettu arvo hankintamenoksi verotuksessa, paitsi jos se ei vastaa markkina-arvoa. Ehdotettuja maastapoistumisverotussäännöksiä sovellettaisiin yhteisöverovelvollisiin. Säännöksiä ei sovellettaisi eräisiin lyhytaikaisiin varojen siirtoihin. Lisäksi säädettäisiin varauksien tuloksi lukemisesta tilanteessa, jossa ne eivät jää liittymään Suomessa sijaitsevaan kiinteään toimipaikkaan. Verotusmenettelystä annettuun lakiin lisättäisiin säännökset maastapoistumisverotuksesta johtuvan veronmaksun lykkäysmahdollisuudesta viidelle vuodelle silloin kun siirto tapahtuu ETA-alueen sisällä sekä säädettäisiin tilanteista, jolloin veronmaksun lykkäys olisi keskeytettävä. Lykätylle veronmaksulle voitaisiin vaatia vakuutta, jos voidaan osoittaa tosiasiallinen riski veron jäämisestä perimättä. Veronkantolakiin lisättäisiin säännös, jonka mukaan verosaatavan viiden vuoden vanhentumisaika alkaisi kulua kunkin maksuerän osalta erikseen eräpäivää seuraavan vuoden alusta. Veronlisäyksestä ja viivekorosta annetussa laissa säädettäisiin lykätylle veron määrälle maksettavasta huojennetusta viivästyskorosta. Ehdotettua sääntelyä sovellettaisiin myös tuloverolain ja maatilatalouden tuloverolain mukaan verotettaviin yhteisöihin. Muutos vaikuttaa myös yhteisöjen yleisradioveron määräytymiseen, jolloin myös tältä osin olisi oikeus vastaavaan maksunlykkäykseen. Voimassa olevia elinkeinotulon verottamisesta annetun lain maastapoistumisverotussäännöksiä rajat ylittävissä yritysjärjestelyissä ehdotetaan muutettavaksi siten, että verovelvolliselle annettaisiin EU-oikeuden edellyttämä mahdollisuus maksunlykkäykseen. Lain rajat ylittäviä yritysjärjestelyjä koskeviin säännöksiin tehtäisiin lisäksi muutoksia siten, että säännökset eivät olisi päällekkäisiä ehdotettujen maastapoistumisverotusta koskevien säännösten kanssa. Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan 1 päivänä tammikuuta 2020. Lakeja sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2020 toimitettavassa verotuksessa. Elinkeinotulon verottamisesta annettuun lakiin tehtävää viittauskorjausta sovellettaisiin ensimmäisen kerran siltä tilikaudelta, joka alkaa 1 tammikuuta 2020 tai sen jälkeen.
Esitys
Valtioneuvosto antaa hallituksen esityksen laiksi elinkeinotulon verottamisesta annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
Vaikutukset
TALOUDELLISET VAIKUTUKSET: Muutoksella arvioidaan olevan positiivisia verotuottovaikutuksia, mutta määrällistä arviota on tältä osin vaikea esittää. On kuitenkin arvioitu, että tilanteita, joissa yritysten maastapoistumisverotusta koskeva sääntely tulisi sovellettavaksi ei olisi useita verovuosittain. Verointressi voi yksittäistapauksessa olla kuitenkin suuri. VAIKUTUKSET VIRANOMAISTEN TOIMINTAAN: Verohallinnolle aiheutuisi hallinnollisia kustannuksia mm. maastapoistumisverotuksen maksunlykkäyksestä sekä valvontaan tarvittavista lisäresursseista. Rajat ylittäviin yritysjärjestelyihin ehdotetut muutokset selkiyttävät verokohtelua ja siten vähentävät hallinnollista taakkaa. VAIKUTUKSET VEROVELVOLLISILLE: Etenkin alkuvaiheessa uusi sääntely aiheuttanee tulkinnanvaraisia kysymyksiä ja lisää verovelvollisten hallinnollista taakkaa. Muutokset myös lisäävät verovelvollisen verorasitusta maastapoistumistilanteissa.
Päätös
Valtioneuvosto hyväksyi esityksen