Hallituksen esitys OM/2022/19
« Valtioneuvoston yleisistunto 24.2.2022 13.00
Oikeusministeriö
Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi positiivisesta luottotietorekisteristä ja siihen liittyviksi laeiksi
HE 22/2022Käsittelytiedot eduskunnan verkkosivuilla
Ministeri
Anna-Maja Henriksson
Esittelijä
Lainsäädäntöneuvos Virpi Koivu, p. +358 295 150 071
Asia
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki positiivisesta luottotietorekisteristä. Lain tavoitteena olisi ylivelkaantumisen torjuminen. Positiivisen luottotietorekisterin olisi tarkoitus vaiheittain sisältää kattavat tiedot luonnollisen henkilön luotoista ja tuloista. Rekisterin tietoja saisi luovuttaa luotonantoa varten sekä laissa säädettäviin viranomaistarkoituksiin. Rekisterin avulla luotonantaja voisi nykyistä helpommin ja luotettavammin arvioida lainanhakijan kykyä maksaa luotto takaisin. Viranomaiset saisivat paremman tietopohjan rahoitusvakauden ja luottomarkkinoiden seurantaan ja valvontaan. Rekisterinpitäjä olisi Verohallinnon Tulorekisteriyksikkö. Tietojen ilmoitusvelvollisuuden noudattamista valvoisivat Finanssivalvonta ja Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Esityksessä ehdotetaan lisäksi muutoksia kuluttajansuojalakiin, luottotietolakiin ja tulotieto-järjestelmästä annettuun lakiin. Ehdotettu laki positiivisesta luottotietorekisteristä on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.8.2022. Osa säännöksistä tulisi kuitenkin voimaan myöhemmin ja lakia sovellettaisiin porrastetusti. Ehdotetut kuluttajansuojalain ja luottotietolain muuttamista koskevat lait on tarkoitettu tulemaan voimaan 1.4.2024 ja ehdotettu tulotietojärjestelmästä annetun lain muuttamista koskeva laki 1.1.2023.
Esitys
Valtioneuvosto antaa eduskunnalle hallituksen esityksen laiksi positiivisesta luottotietorekisteristä ja siihen liittyviksi laeiksi (RV)
Vaikutukset
Esityksen hyväksymisellä on vaikutuksia valtion talousarvioesityksiin. Rekisterin perustamisen ensimmäisestä vaiheesta aiheutuu vuosille 2021–2026 kokonaisuutena arviolta 55,59 miljoonan euron kertaluonteiset kustannukset Verohallinnolle (momentti 28.10.03). Toimintamenojen vuosikustannustaso olisi yhteensä noin 17,46 miljoonaa euroa vuodessa alkaen loppuvuodesta 2025, mihin sisältyisi yhteensä 63 henkilötyövuotta vastaavat henkilöstömenot. Kertaluontoisista kustannuksista yhteensä 18,5 miljoonaa euroa on huomioitu vuosien 2020, 2021 ja 2022 talousarvioissa (momentti 28.10.03). Kehyspäätös 12.5.2021 sisältää positiivisen luottotietorekisterin toteutukseen lisäksi yhteensä 16,2 miljoonaa euroa vuosille 2023–2024. Rekisterihanke edellyttää lisärahoitusta, josta 2,5 miljoonaa on tarkoitus kohdentaa vuoden 2022 toisessa lisätalousarviossa ja 6,575 miljoonaa euroa katetaan valtiovarainministeriön hallinnonalan sisäisenä määrärahasiirtona voimassaolevan kehyspäätöksen (2022-2025) puitteissa. Jäljelle jäävät kertaluonteiset kustannukset ja esityksestä aiheutuvat toimintamenot olisi katettava myöhemmistä valtion talouden kehyspäätösten ja valtion talousarvion mukaisista määrärahoista. Esityksestä aiheutuu lisäksi kustannuksia Kansaneläkelaitokselle sekä eräille muille viranomaisille. Rahoittamatta olevat kustannukset olisi katettava valtion talouden kehyspäätösten ja valtion talousarvion mukaisista määrärahoista. Esityksen tavoitteena on tehostaa ylivelkaantumisen torjuntaa ja luotonantajien riskienhallintaa. Esityksen lakiehdotuksilla olisi yritysvaikutuksia ja vaikutuksia luonnollisen henkilön yksityiselämän suojaan. Esityksen vaikutustenarvioinnista on saatu lainsäädännön arviointineuvoston lausunto.
Päätös
Valtioneuvosto hyväksyi esityksen