Hoppa till innehåll

Rådet för bedömning av lagstiftningen om ändringen av utlänningslagen och av lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen: Vilka konsekvenser har ändringen för asylsökande?

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 8.4.2022 14.34 | Publicerad på svenska 3.5.2022 kl. 10.49
Nyhet

Rådet för bedömning av lagstiftningen har gett utlåtande till inrikesministeriet om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av utlänningslagen och av lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen.

Lagförslaget ger en uppfattning om det viktigaste innehållet i propositionen, om nuläget och om målen. I lagförslaget bör det preciseras att det är fråga om de lagstiftningsåtgärder som krävs enligt Europaparlamentets och rådets förordning. De samhälleliga konsekvenserna har inte bedömts ur asylsökandes synvinkel, och i konsekvenserna har konsekvenserna för de grundläggande och rättigheterna och de mänskliga rättigheterna inte beaktats. Dessutom bör konsekvenserna för myndigheterna preciseras ytterligare.

I denna proposition föreslås att utlänningslagen och lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen ska ändras. I den nationella lagstiftningen föreslås de ändringar som är nödvändiga för att man ska kunna begära bistånd från Europeiska unionens asylbyrå (EUAA). Grunden för bestämmelserna är den förordning av Europaparlamentet och rådet genom vilken Europeiska unionens asylbyrå inrättas. I en situation där en medlemsstats asyl- eller mottagningssystem utsätts för ett oproportionerligt tryck, till exempel på grund av en plötslig tillströmning av stora mängder tredjelandsmedborgare som eventuellt är i behov av internationellt skydd, har medlemsstaten baserat på Europaparlamentets och rådets förordning om inrättandet av Europeiska unionens asylbyrå möjlighet att få operativ och teknisk hjälp av Europeiska unionens asylbyrå.
Rådet för bedömning av lagstiftningen anser att konsekvenserna av lagförslaget bör bedömas också ur asylsökandes perspektiv. Av lagförslaget framgår inte hur ändringen kan påverka asylsökande.

Enligt lagförslaget har ett smidigt asylförfarande direkta konsekvenser också för tillgodoseendet av asylsökandes grundläggande och mänskliga rättigheter. I lagförslaget bör det finnas en noggrannare redogörelse om vilka direkta konsekvenser propositionsutkastet har för tillgodoseendet av asylsökandes grundläggande fri- och rättigheter och mänskliga rättigheter. Nu framgår det inte av lagförslaget vad som eventuellt kan förändras i fråga om tillgodoseendet av asylsökandes grundläggande och mänskliga rättigheter. Dessutom har man vid bedömningen av konsekvenserna av behandlingen av personuppgifter inte i tillräcklig utsträckning beaktat de konsekvenser som skyddet av personuppgifter har för de grundläggande fri- och rättigheterna.

I lagförslaget bör det läggas fram en bedömning av de övergripande konsekvenserna av lagarna, eller motiveras varför en övergripande bedömning är onödig. Rådet för bedömning av lagstiftningen har i sitt utlåtande till inrikesministeriet om utkastet till regeringens proposition med förslag till lag om ändring av 12 § i lagen om mottagande av personer som söker internationellt skydd och om identifiering av och hjälp till offer för människohandel (VN/201822/2021-VNK-2) ansett att en omsorgsfull helhetsbedömning av lagarna bör presenteras åtminstone i samband med de två lagar som läggs fram senare. De två övriga lagförslag som nämns i utlåtandet är en ändring av bestämmelserna om ökning av kapaciteten för tagande i förvar samt bestämmelserna i utlänningslagen om att Europeiska asylbyrån ska få hjälp vid massinvandring.

Rådet för bedömning av lagstiftningen har gett utlåtande om utkastet till regeringens proposition med förslag till lagar om ändring av utlänningslagen och av lagen om behandling av personuppgifter i migrationsförvaltningen (projektnummer: SM001:00/2022).
Rådet anser att utkastet till regeringens proposition till viss del följer anvisningen om konsekvensbedömning av lagförslag. Rådet rekommenderar att utkastet till proposition korrigeras i överensstämmelse med rådets utlåtande innan regeringens proposition lämnas till riksdagen.

Mer information: Leila Kostiainen, ordförande för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 0400 805 417 och Annika Collin, specialsakkunnig, sekretariatet för rådet för bedömning av lagstiftningen, tfn 046 923 1001

Tillbaka till toppen