Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvosto framsida

Statsrådets webbplats förnyas. På webbplatsen kan förekomma tillfälliga störningar, brister i innehållet och länkar som inte fungerar.

Finland får egna emoji som första land i världen

Utrikesministeriet
Utgivningsdatum 4.11.2015 10.48
Pressmeddelande 239/2015
Några Finland-emoji: Sauna. Unbreakable (Nokia, 3310) och Heavy metal dude.

Som första land i världen tar Finland i bruk egna emoji-ideogram. Finland-emoji illustrerar finländska känslor och ingår i julkalendern på webbplatsen ThisisFINLAND som produceras av utrikesministeriet.

Man kan följa emoji-julkalendern på adressen xmas.finland.fi och genom att följa ThisisFINLAND i sociala medier.

I kalendern finns på traditionellt vis 24 luckor och bakom varje lucka finns en Finland-emoji. En del av känslorna uttrycks av någon internationellt känd finländsk person. Det finns också emoji för andra fenomen som är viktiga för Finland.

”Emoji används särskilt av unga människor och de har omvälvt vår kommunikation på samma sätt som till exempel sms. Med emoji kan man kommunicera med bilder i stället för ord och det passar ju finländarna”, säger chefen för utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati Petra Theman.

Samlingen på drygt 30 finländska emoji kan laddas ned gratis i appbutikerna från och med den 1 december då julkalenderns första lucka öppnas. Emojina har designats av art director Bruno Leo Ribeiro på marknadsförings- och kommunikationsbyrån hasan&partners i samarbete med utrikesministeriet.

ThisisFINLANDs julkalender finns på tretton olika språk. Förutom de vanliga ThisisFINLAND-språken (engelska, spanska, kinesiska, ryska, tyska, franska, portugisiska) kommer kalendern också på japanska, arabiska, koreanska, hindi, polska och turkiska.

”Finland-emoji har tagits fram med glimten i ögat, men vi hoppas att de ändå ska förklara våra särdrag lite grann, och särskilt våra styrkor, till exempel vår avväpnande ärlighet”, säger Petra Theman.

Emoji är ideogram eller smilisar som uppkommit i Japan och som så småningom blivit en del av den dagliga kommunikationen i hela världen. Smilisar och andra symboler som beskriver känslotillstånd koncentrerar en stor mängd information i en liten bild. De används framför allt i mobilchattar och sociala medier.

ThisisFINLAND produceras av utrikesministeriet och publiceras av Finland Promotion Board. Finland Promotion Board samlar ihop alla de organisationer som arbetar med Finlandsbilden och drar riktlinjer för de årliga prioriteterna och teman för arbtetet. 

För mera information: enhetschef Petra Theman, enheten för offentlig diplomati, tfn +358 295 351 558.

 
Tillbaka till toppen