Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvosto framsida

Landskapsreformen kräver framgångsrik förändringskommunikation

finansministeriet
Utgivningsdatum 20.12.2016 13.10
Kolumn

Förändringskommunikationens betydelse framhävs i stora projekt. I framgångsrika projekt har förändringskommunikationen och riskerna med kommunikationen ofta tagits i beaktande redan i början av projektet, medan misslyckade projekt karaktäriseras av oplanerad och sporadisk kommunikation som ger upphov till felaktiga uppfattningar som är svåra att korrigera, skriver finansministeriets kommunikationschef Thomas Sund.

Ett av de viktigaste målen för statsminister Juha Sipiläs regering är att lyfta in Finlands ekonomi på ett spår av hållbar tillväxt och förbättrad sysselsättning samt att säkerställa finansieringen av de offentliga tjänsterna och den sociala tryggheten. Detta arbete utförs med hjälp av spetsprojekt och reformer. Landskapsreformen samt social- och hälsovårdsreformen som ingår i den utgör regeringens viktigaste reformer.

Det grundas 18 nya landskap i Finland vid ingången av juli 2017. Dessa landskap kommer att ordna all social- och hälsovårdsservice inom sina respektive områden från och med ingången av 2019. Debatten i offentligheten har främst handlat om social- och hälsovårdsservicen, men landskapens uppgiftsfält omfattar ett stort antal andra uppdrag också. Landskapen ansvarar bl.a. för räddningsväsendet, lantbruksförvaltningen, miljö- och hälsoskyddet, organiseringen av arbetskraftsservicen och främjandet av näringslivet.

Landskapsreformen svarar mot nuvarande och kommande utmaningar

Landskapsreformen är en enorm administrativ reform. Denna reform behövs eftersom de kommunspecifika och regionala skillnaderna i tillgången till och kvaliteten hos tjänsterna blivit alltför stora. Det är viktigt med tanke på säkerställandet av jämlik behandling av invånarna att reformen genomförs framgångsrikt. Ett annat mål är att täcka en stor del, ca 3 miljarder euro, av hållbarhetsunderskottet inom den offentliga ekonomin.

Landskapsreformen berör oss alla och kundorienteringen står i centrum av reformen. Invånarna ska erbjudas smidig service så att möjligheterna med digitalisering utnyttjas på ett effektivare sätt än i dagsläget. Det är inte, såsom de mest kritiska observatörerna påstått, enbart fråga om en förflyttning av administrativa gränser eller nya ännu krångligare byråkratiska labyrinter. Målet är tvärtom att producera tjänster av hög kvalitet på ett så smidigt och effektivt sätt som möjligt.

Invånarnas påverkningsmöjligheter bör garanteras vid en övergång till en ny förvaltningsmodell. Ett landskapsfullmäktige som väljs genom val beslutar om landskapsärenden. Det första landskapsvalet ordnas den 28 januari 2018, varefter landskapsvalet ordnas vart fjärde år i samband med kommunalvalet.

Förändringskommunikationen spelar en central roll

Förändringskommunikationens betydelse framhävs i stora projekt. I framgångsrika projekt har förändringskommunikationen och riskerna med kommunikationen ofta tagits i beaktande redan i början av projektet, medan misslyckade projekt karaktäriseras av oplanerad och sporadisk kommunikation som ger upphov till felaktiga uppfattningar som är svåra att korrigera. Vid omfattande nätverksmässiga projekt består ledandet i högsta grad av kommunikation. Därför bör man vid förändringskommunikationen om landskapsreformen fästa särskild uppmärksamhet vid ledningens och chefernas kommunikation.

Eftersom landskapsreformen är ett enormt projekt har man velat satsa i kommunikationen och speciellt i beredningens öppenhet. Det ingår i den öppna beredningsmodellen att så många parter som möjligt kan delta i genomföringen av projektet. Ärenden bereds öppet, projektgruppernas mötesmaterial finns offentligt tillgängliga redan innan mötena, och protokoll, pressmeddelanden och videonyheter publiceras snabbt efter mötena.

Ministrarna, de centrala förändringsledarna och företrädarna för kommunikationen har utöver den traditionella nyhetsverksamheten tagit en aktiv roll i social media, speciellt i Twitter (se nedan). Landskapsreformens viktigaste kommunikationsled, alueuudistus.fi -sidorna med sina hundratusentals besökare varje månad, är en riktig skattkammare för alla som vill bekanta sig noggrannare med reformen och framskridningen med den.

Vi lovar att utveckla informationsförmedlingen kontinuerligt så att informationsbehovet kunde tillfredsställas på ett ännu bättre sätt. Följ våra nyheter och berätta om du vill ha mera information om något särskilt. Tillsammans kan vi se till att förändringskommunikationen lyckas.

Thomas Sund

Kommunikationschef
thomas.sund(at)vm.fi

Information om landskapsreformen i Twitter:

@VMuutiset
@STM_Uutiset
@AnuVehvilainen
@JuhaRehula
@thpoysti
@SaloSinikka
@harjunpauli
@EriikkaK
@Thomas_Sund

 
Tillbaka till toppen