Hoppa till innehåll

Produktionen av statsunderstödstjänster överförs till Statskontoret

finansministeriet
Utgivningsdatum 2.6.2020 11.00
Pressmeddelande

Finansministeriet har gett Statskontoret i uppdrag att inleda beredningen av nationella informationssystemtjänster som stöder statsunderstödsverksamheten.

Finansministeriet utvecklar inriktningen, ansökningen, beviljandet, uppföljningen och utvärderingen av statsunderstöd genom att skapa en enhetlig digitaliserad statsunderstödsprocess. Målet är att utöka statsunderstödsverksamhetens genomslag, effektivitet och transparens. Samtidigt skapar man ett nationellt informationssystem som stöder statsunderstödsverksamheten.

Finansministeriet börjar bereda nödvändiga lagstiftningsändringar och en styrmodell för statsunderstödsverksamheten i syfte att organisera verksamhetsbetingelserna och befogenheterna för statsunderstödstjänsterna.

Statskontoret, som hör till finansministeriets förvaltningsområde, har en central roll som aktör inom statens ekonomiförvaltning och förmåga bland annat när det gäller att utveckla statens digitala verksamhetsmodeller och informationsledning.

Statskontoret inleder beredningen av de informationssystemtjänster som stöder statsunderstödsverksamheten i början av sommaren. Målet är att pilotanvändningen av statsunderstödstjänsterna inleds hösten 2021.

Ytterligare information:

Irja Peltonen, informationsdirektör, irja.peltonen (at) vm.fi, tfn 0295 530 138

Tuula Lybeck, projektledare, tfn 0295 530 595 

Timo Laitinen, generaldirektör, timo.laitinen (at )valtiokonttori.fi 0295 502 200

Laura Sorva, projektledare, laura.sorva (at ) valtiokonttori.fi 0295 502 033

Tillbaka till toppen