Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvosto framsida

I projektet Ikäneuvo i Birkaland lyss-nar man på klienten

Utgivningsdatum 4.1.2018 9.57 | Publicerad på svenska 18.5.2018 kl. 10.40
Nyhet

I Birkaland har 18 kommuner gått ihop för att tillsammans ta fram en verksamhetsmodell för rådgivning och klientstyrning av äldre.

Inom ramen för projektet Ikäneuvo pågår flera praktiska försök, av vilket det största och längst hunna är landskapets rådgivningstelefon. Med hjälp av de praktiska försöken samlar man in erfarenheter för att etablera modellen i hela landskapet.

I största delen av projektkommunerna togs telefonrådgivningstjänsten i bruk i början av oktober. Det är en första plats dit man kan vända sig om man får problem i vardagen. Via telefontjänsten får man information om vardagen, livet och hälsan.

I telefontjänsten görs en preliminär bedömning av servicebehovet, och om det visar sig att klienten har behov av en mer ingående bedömning görs en mer omfattande utredning av servicebehovet i form av ett hembesök via landskapets klientstyrning, som är följande steg inom de praktiska försöken.

Försöket syftar till att klientstyrningen av äldre i fortsättningen ska kunna hanteras med gemensamma metoder och verktyg i hela Birkaland.

Ett annat praktiskt försök inom projektet är närtorgen som genomförs i enlighet med Sitras modell. Närtorgen är servicepunkter med låg tröskel där fokus i synnerhet under projektets gång ligger på styrning av och rådgivning för äldre enligt en gemensam verksamhetsmodell.

Närtorget har haft verksamhet i Tammerfors redan en längre tid. Nu testas konceptet också i andra kommuner för att man utifrån resultaten tillsammans ska kunna skapa en ännu effektivare modell.

Rådgivnings- och styrningstjänsterna på första stadiet, dvs. telefonrådgivningen och närtorget, har visat sig vara så effektiva att majoriteten av klienterna via dem får den information och hjälp de behöver.

I fråga om den landskapsomfattande telefontjänsten som inleddes i oktober upplever största delen att de fått den hjälp de behöver enbart på basis av sitt telefonsamtal. Enligt erfarenheterna i Tammerfors går endast ungefär en procent av klienterna i närtorget vidare till en egentlig bedömning av servicebehovet.

Det praktiska arbetet pågår redan

Ikäneuvo-projektet leds av projektchef Essi Mäki-Hallila.

”Vi hade en lite gropig start i och med att praxisen i kommunerna varierade så stort och det var svårt att överhuvudtaget få kommunerna att förbinda sig till ett gemensamt mål. Men vi kunde snabbt lägga det bakom oss och nu har samarbetet och den kollegiala utvecklingen kommunerna emellan blomstrat i flera månader. Vi har tagit i bruk några praktiska modeller i vardagen så vi kan redan jobba rent konkret bland klienterna och sitter inte bara och planerar längre”, säger Essi Mäki-Hallila, projektledare för Ikäneuvo, och drar en lättnadens suck.

Parallellt med försöken kartläggs och utvecklas klienthandledarnas kompetens kontinuerligt. Mäki-Hallila påpekar att det inte är tillräckligt med en viss utbildning – även attityden spelar en roll.

”Det har varit mycket trevligt att märka att det för många har gått upp ett ljus när vi fört samman människor från olika kommuner. Många har insett att kundstyrningen i grund och botten vilar på multiprofessionellt samarbete och nätverk.”

En klar förändring till det bättre för klienterna

Leena Kähkönen från Akaa och Leena Nuora från Ikalis har sedan oktober 2017 anpassat sig till nya arbetsroller.

Leena Nuora har tidigare erfarenhet av hemvården även som förman medan Leena Kähkönen har en bakgrund inom vårdyrket. Hon vet hur arbetet går till på avdelningarna och i hemsjukhuset. Senast arbetade hon som utskrivningsskötare. 

Leena Kähkönen (t.v.) och Leena Nuora arbetar som klientservicehandledare i sina egna kommuner..

Under projektets gång har de två fungerat som klienthandledare och utfört bedömningar i synnerhet av nya klienters servicebehov. Gamla klienter träffar de om servicebehovet ökar avsevärt.

”Vi skapar tillsammans en modell för Birkaland. Eftersom ett tiotal kommuner deltar i projektet och alla medarbetare har olika utbildningsbakgrund kan vi lära oss av varandra. Vid projektets slut kommer praxisen nog att vara densamma överallt”, försäkrar de båda Leenorna enhälligt.

”Jämfört med tidigare måste vi nu hantera avsevärt större informationsmängder. Vi måste kunna ge råd om allt möjligt till klienterna, även om olika avgifter”, fortsätter Leena Kähkönen.  

De två kollegorna har också märkt en tydlig tendens hos de flesta äldre att hellre sköta sina ärenden ansikte mot ansikte med en levande människa. Telefonen kan vara en utmaning till exempel på grund av hörselskador, och de elektroniska tjänsterna kanske inte är tillgängliga på grund av bristfällig teknik eller otillräckliga kunskaper.

Text och bilder från Birkaland: Elina Salmi


PROJEKTET IKÄNEUVO I BIRKALAND

Ikäneuvo är ett utvecklingsprojekt som ingår i det statsfinansierade spetsprojektet för att förnya hemvården för äldre och närståendevården. Projektet började i november 2016 och pågår fram till oktober 2018.

I projektet deltar 18 kommuner från Birkaland och det genomförs i samarbete med Luova Hoiva Oy, Tampereen Kaupunkilähetys och Pirkanmaan Senioripalvelut Oy.

Projektchef är Essi Mäki-Hallila och förändringsagent i Birkaland Anu Kallio.

Hyvät käytännöt I&O alueuudistus-arkisto hankeuutinen sote-uudistus
 
Tillbaka till toppen