Hoppa till innehåll

Målet en god medieläskunnighet

undervisnings- och kulturministeriet
Utgivningsdatum 26.8.2013 8.05
Nyhet

Undervisnings- och kulturministeriet har dragit upp riktlinjer förfrämjandet av en god medisläskunnighet för 2013-2016. Riktlinjerna bygger på bl.a. regeringsprogrammet, det alltmer omfattande verksamhetsfältet för mediefostran och en mediemiljö i ständig utveckling.

Målet är att stärka den gemensamma synen på god medieläskunnighet bland barn och unga samt att klargöra hur man skall nå de önskade målen.

- Som utgångspunkt för en god mediefostran har man lyft fram principerna för FN:s konvention om barnens rättigheter. Där betonas att barn och unga är aktiva aktörer. Det gäller också förhållandet till media: man leker, har hobbyer, går igenom olika känslor, lär sig nya saker och är en del av olika samfund, konstaterar kultur- och idrottsminister Paavo Arhinmäki vid publikationstillfället.

Arhinmäki påminner att riktlinjerna för en god mediefostran och verkställandet av dem mosvarar regeringsprogrammets mål att garantera alla barn och unga förutsättningar för delaktighet i informationssamhället.

De föreslagna åtgärderna hänför sig bland annat till en mediefostran som utgår ifrån barns och ungas vardag, att trygga hållbara strukturer, att stärka nätverk, att skapa nya kompanjonskap samt att stärka Finalands åtgärder för mediefostran i en global miljö.

De mest centrala utvecklingstrenderna och utmaningarna inom medieläskunnighet hänför sig bland annat till barns och ungas förändrade mediemiljö och –kultur, frågor i anslutning till delaktighet och utslagning samt fostrarnas kompetens.

Enligt riktlinjerna skall medieläskunnigheten ses som en omfattande förmåga att hantera barns och ungas livskompetens och bildning. Medieläskunnighet är inte bara information, färdighet och kompetens, utan ett sätt att leva i förhållande till media.

Som bakgrund för riktlinjerna skissar man upp ett landskap över nationell och internationell mediefostran samt områdets mest centrala utvecklingstrender och utmaningar.

Riktlinjerna har beretts vid en expertpanel under våren 2013. Ca 50 sakkunniga på olika områden inom medefostran har varit med i processen.

En expertpanel vid undervisnings- och kulturministeriet kommer att följa upp de föreslagna målen och åtgärderna under 2013-2016.

Publikationen utkommer även på svenska inom kort.

Ytterligare information:

- projektplanerare Elina Hanninen, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 3 30505
- kulturrådet Laura Mäkelä, undervisnings- och kulturministeriet, tfn 0295 3 30222

Hyvä medialukutaito. Suuntaviivat 2013–2016 (pdf)

Tillbaka till toppen