Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvosto framsida

Statsrådets webbplats förnyas. På webbplatsen kan förekomma tillfälliga störningar, brister i innehållet och länkar som inte fungerar.

Finlandsbilden är enligt en omfattande utredning stabil och positiv

Utrikesministeriet
Utgivningsdatum 8.12.2016 7.00
Pressmeddelande

Pressmeddelande 231/2016
8.12.2016

Utredningen som jämför olika länders varumärken, Anholt JFK Roper Nation Brands Index, baserar sig på konsulten Simon Anholts studier och har gjorts regelbundet sedan 2005. Finlands varumärke är det 17:e starkaste bland de 50 länder som behandlades 2016. Finland får mest uppskattning för sin förvaltning (governance) medan Finlandsbilden gällande kultur och turism fortfarande kunde förbättras.

Nation Brands Index anses vara den mest omfattande och bästa undersökningen om länders varumärken. Utredningen utfördes i juli 2016 i tjugo länder och över 1 000 personer har intervjuats i varje land.

I jämförelsen görs ingen utjämning utifrån BNP och Finland tävlar med andra ord på jämn mark med stora och synliga länder som USA och Tyskland, som än en gång intog första och andra plats. Av de övriga nordiska länderna placerade sig Sverige på tionde plats och Danmark på trettonde. Finland har hållit sig stadigt på 17:e plats, utom åren 2008 och 2014 när placeringen var en 18:e plats. Bästa resultat får Finland i Sverige, som placerar Finland på 9:e plats.

Ländernas varumärken jämförs på sex olika axlar som var och en har flera underkategorier: förvaltning (governance), exportprodukter och exportföretag (exports), kultur (culture), människor (people), turism (tourism) och arbetskraftsinvandring och investeringar (immigration/investment).

  • Förvaltning:
    På denna axel har Finland klarat sig bäst med en placering på 8:e plats. Placeringen på denna axel är utmärkt i alla de 20 länder där undersökningen gjorts, Finland placerade sig bland de femton bästa, utom i Egypten (19/50) och Sydafrika (16/50).
  • Export:
    Finland placerar sig bra särskilt i Sverige, Kanada, Italien, Japan, Polen, Tyskland, Ryssland och Frankrike. Finlands sammanräknade placering är 15:e plats.
  • Kultur (inkl. kulturarv och idrott):
    Det har visat sig mycket svårt för Finland att förbättra sin placering på denna axel. Finlands placering är medelmåttig/svag i alla länder utom i Kanada och Sverige. Finland placerar sig på 27:e plats.
  • Människor:
    Finland och finländarna får ett väldigt positivt omdöme i Kanada, Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Ryssland, Sydkorea, Sverige, Storbritannien, USA och Turkiet. I Japan placeras Finland på 17:e plats. Finländarna ses ytterst enhälligt som ärliga, hårt arbetande och kunniga. Finland placeras på 17:e plats.
  • Turism:
    Finlands placering är fortfarande låg jämfört med våra övriga placeringar i de flesta länder utom i Japan (15:e plats). I Tyskland placeras Finland på 18:e plats. Finland har emellertid lyckats förbättra sin placering med fem steg på tre år på denna axel. Finlands sammanräknade placering i undersökningen 2016 är på 22:a plats.
  • Arbetskraftsinvandring och investeringar:
    Finlands placerar sig väl i Sverige, Argentina, Australien, Kanada, Kina, Frankrike, Tyskland, Italien, Polen, Ryssland, Sydkorea och Turkiet, på 15:e plats.

På allmänt plan kan man konstatera att så gott som alla västländers resultat har försämrats. På så vis simmar Finland motströms och förbättrar sitt resultat en aning, med 0,18 poäng. Det ändrar ändå inte rankningen.

Av resultaten framkommer bland annat:

  • Finlandsbilden har förbättrats märkbart på alla axlar särskilt i Argentina och Brasilien.
  • Finlandsbilden har försvagats betydligt i Egypten och i Ryssland (å andra sidan är Finlandsbilden fortfarande positiv i Ryssland, på 12/50).
  • Finlands placering gällande förvaltningen har stigit, vi har gått om Storbritannien, Frankrike och Nya Zeeland sedan förra året.
  • Finlands placering gällande invandring och investeringar har förbättrats sedan förra året, vi har gått om Skottland.
  • Finlands placering gällande människorna har förbättrats, vi har gått om Österrike.
  • Export och kultur har förblivit på samma nivå sedan förra året.
  • Turism-placeringen har förbättrats i ett längre perspektiv, men har inte ändrats detta år.

Finlandsbilden har med andra ord förblivit stabil och relativt positiv i en global jämförelse. Det är karaktäristiskt att länders varumärken förändras väldigt långsamt. Finland uppfattas som ett fungerande och kunnigt land, men samtidigt relativt kallt och kliniskt.

Finland Promotion Board, som styr och samordnar Finlandsfrämjandet, håller på att sammanställa en översikt av Finlandsbilden 2015‒2016 som ska offentliggöras i början av 2017. I fortsättningen ska en motsvarande översikt göras vartannat år. Översikten går igenom vad som gjorts och hur Finlandsbilden ser ut. Utgående från det ger Finland Promotion Board rekommendationer. Finland Promotion Boards sekretariat är placerat vid utrikesministeriets enhet för offentlig diplomati och ordförandeskapet innehas av statsrådets kansli.

Ytterligare information om NBI 2016 -undersökningen:

  • GfK Public Communications and Social Science, 200 Liberty Street, New York
  • Mr. Vadim Volos, Senior Vice President, Public Communications and Social Science, [email protected], 1-212-240-5408
  • Ms. Maria Yarolin, Research Director, Public Communications and Social Science, [email protected], 1-212-240-5645

Ytterligare information: Petra Theman, chef för enheten för offentlig diplomati, tfn 0295 351 558.

Utrikesministeriets e-postadresser har formen [email protected]

 
Tillbaka till toppen