Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvosto framsida

Statsrådets webbplats förnyas. På webbplatsen kan förekomma tillfälliga störningar, brister i innehållet och länkar som inte fungerar.

Staten som ägare drog upp riktlinjerna för Arctia Shippings framtid

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 25.11.2014 17.33
Pressmeddelande 524/2014

(Ursprungligen offentliggjort på finska 25.11)

- Ägaren stöder bolagets affärsverksamhet i polarregionerna
- Materielens nyttjandegrad ska höjas
- En miljard investeras i fartygsflottan under en period på 15 år
- Den nationella isbrytningen ska säkerställas kostnadseffektivt
- Kommunikationsministeriet inleder förberedelser för försäljningen av den isbrytare som beställts för Trafikverket

Regeringens finanspolitiska ministerutskott har dragit upp riktlinjerna för det av staten helägda Arctia Shipping Ab:s framtid. Enligt ägaren bör konkurrensen inom hela affärsverksamhetsområdet öka, och Arctia Shipping bör kunna svara på denna ökning. Detta fastställdes vid den gemensamma beredningen av ärendet vid avdelningen för ägarstyrning vid statsrådets kansli, kommunikationsministeriet, arbets- och näringsministeriet och finansministeriet.

Hela Arctia Shippings fartygsflotta ska förnyas före 2029. De totala investeringarna för förnyandet av flottan uppgår till cirka en miljard euro. Detta kommer att utgöra den viktigaste faktorn med tanke på kostnadseffektiv isbrytning och isbrytningens kostnader i Östersjön. För att minska trycket att öka isbrytningskostnaderna och för att finansiera nya isbrytare måste bolaget kunna höja flottans nyttjandegrad.

Enligt utredningar är polarisbrytare som används året om, trots ett högre anskaffningspris, under sin 30-åriga livscykel 20–30 miljoner euro billigare för staten än traditionella isbrytare, vars nyttjandegrad är låg. Detta förutsätter en verksamhetsperiod på flera månader per år i polara sjötjänster. Enligt de utredningar som gjorts skapar det aktuella marknadsläget och Arctia Shippings kompetens inom polar verksamhet goda förutsättningar för detta. För närvarande är den genomsnittliga nyttjandegraden för isbrytare i Östersjön 31 % jämfört med kombiisbrytare, vars nyttjandegrad är 85 %. Att säkerställa materielkapaciteten genom nödvändiga investeringar och utnyttjande av spetskompetens i polarregionerna stöder en ekonomiskt effektiv verksamhet för bolaget. Det skapar en stabil grund för att stödja näringslivets krav under förändrade förhållanden i de finska havsområdena och upprätthåller statens försörjningsberedskap.

”Det viktigaste är att säkra isbrytningen och vintersjöfarten i de finska havsområdena. Genom arrangemanget förverkligas detta på ett kostnadseffektivt sätt och utan att statsfinanserna belastas. Den verksamhet som bedrivs av ett statligt ägt kommersiellt bolag såsom Arctia Shipping bör vara ekonomiskt lönsam, samtidigt som den ser till statens strategiska intressen genom att upprätthålla försörjningsberedskapen och erbjuda näringslivet de tjänster som näringslivet behöver”, säger ministern med ansvar för statens ägarstyrning Sirpa Paatero.

Kommunikationsministeriet inleder förberedelser för försäljningen av den isbrytare som beställts för Trafikverket. Till verkets centrala uppgifter hör inte att äga isbrytare, utan att säkra förutsättningarna för vintersjöfart genom att beställa isbrytartjänster. Arctia Shippings kärnverksamhet är att tillhandahålla isbrytartjänster och genom detta har staten ett strategiskt ägarintresse i bolaget.

”Det finns många möjligheter i den polara verksamheten, men också risker som inte får äventyra den operativa tillgången till isbrytare och inte öka kostnaderna för näringslivet när det gäller isbrytningen i Östersjön. Behoven i fråga om isbrytning i Östersjön fastställs under ledning av kommunikationsministeriet tillsammans med avdelningen för ägarstyrning vid statsrådets kansli, arbets- och näringsministeriet och finansministeriet”, säger trafik- och kommunminister Paula Risikko.

Samtidigt säkerställs en så kostnadseffektiv isbrytning i de finska havsområdena som möjligt, med tanke på försörjningsberedskap och näringslivet. Att säkerställa materielkapaciteten genom nödvändiga investeringar och utnyttjande av spetskompetens i polarregionerna stöder en ekonomiskt effektiv verksamhet för bolaget. Det skapar en stabil grund för att stödja näringslivets krav under förändrade förhållanden i de finska havsområdena och upprätthåller statens försörjningsberedskap.

Ytterligare information:

Ägarstyrningen vid statsrådets kansli
- minister Sirpa Paatero, specialmedarbetare Paavali Kukkonen, tfn 050 566 3455

Kommunikationsministeriet
- minister Paula Risikko, specialmedarbetare Juuso Rönnholm, tfn 050 574 1504

Paula Risikko Sirpa Paatero regeringen
 
Tillbaka till toppen