Hoppa till innehåll
Media
Valtioneuvosto framsida

Tilläggsbudgetpropositionen för 2015 stöder tillväxt, sysselsättning och investeringar

statsrådets kommunikationsavdelning
Utgivningsdatum 9.2.2015 11.50
Pressmeddelande 64/2015

Regeringen förhandlade måndagen den 9 februari om tilläggsbudgetpropositionen för 2015. Avsikten är att propositionen ges till riksdagen torsdagen den 12 februari.

Ekonomiska utsikter

Finlands ekonomi började öka något i mitten av 2014 och tillväxten förutspås forsättningsvis vara svag under innevarande år. En gradvis återhämtning inom exporten samt de ökande investeringarna stödjer den ekonomiska återhämtningen. Den totala efterfrågan räcker endast till en ekonomisk tillväxt på knappt en procent i Finland i år. Situationen på arbetsmarknaden försämras fortsättningsvis. Arbetslöshetsgraden förväntas stiga till 8,8 %, även om sysselsättningen ökar med 0,1 % jämfört med året innan.

Regeringen satsar på infrastruktur, sysselsättning och företagande

Regeringen har beslutat att satsa sammanlagt ca 280 miljoner euro för att öka den inhemska tillväxten och sysselsättningen, vilket föranleder ett behov av tilläggsanslag på ca 80 miljoner euro för 2015.

För bastrafikledshållningen föreslås tilläggsanslag på sammanlagt ca 7,8 miljoner euro och för utbyggnad av trafikledsnätet föreslås tilläggsanslag på sammanlagt 18,5 miljoner euro. För Trafikverket föreslås en fullmakt på 22,5 miljoner euro för reparation av riksväg 8 så att byggandet av kärnkraftverket i Pyhäjoki kan inledas. Fullmakten föranleder ett behov av anslag på 3 miljoner euro för 2015. Till förbättring av trafikförbindelserna till bioproduktfabriken i Äänekoski riktas en fullmakt på 138 miljoner euro, vilket föranleder ett behov av anslag på 13 miljoner euro år 2015. Den bioproduktfabrik som planeras i Äänekoski medför en betydande ökning av transporterna på ban- och vägnätet i närområdet, varför trafiknätet måste repareras. Fullmakten för Smedsby omfartsväg justeras med 2,5 miljoner euro för att projektet ska kunna slutföras. Till reparation av banan på sträckan Hangö–Hyvinge riktas 3,0 miljoner euro. Avsikten är att förbättra bl.a. säkerheten på banavsnittet genom att avlägsna plankorsningar. Till förbättrande av trafikförhållandena i Pihtipudas riktas ca 1,3 miljoner euro. För förbättrande av trafiknätets bastrafikleder anvisas 3,5 miljoner euro.

För tryggande av företagsfinansieringen inleds ett nytt kapitalinvesteringsprogram, varför Finlands Industriinvestering Ab kapitaliseras med 25 miljoner euro. Dessutom föreslås att den fullmakt att bevilja lån som är avsedda för Finnvera Abp:s medelsanskaffning höjs från 200 miljoner euro till 500 miljoner euro. Genom ökningen tryggas Finnveras medelsanskaffning i situationer när bolaget inte kan få medel till skäligt pris på marknaden.

För energistödet föreslås en bevillningsfullmakt på 30 miljoner euro och anslagstillägg på 3 miljoner euro, särskilt för nya investeringar inom bioekonomi.

För stödjandet av företagens investerings- och utvecklingsprojekt förslås tillägg på 20 miljoner euro till bevillningsfullmakten och 3,2 miljoner euro till anslaget. Tillägget ska användas till projekt som skapar ekonomisk tillväxt och arbetsplatser i områden som drabbats av plötsliga strukturförändringar samt i förebyggande syfte i andra områden som riskerar att förlora arbetstillfällen.

Till innovationsstöd för skeppsbyggnad föreslås ett anslag på 20 miljoner euro. Stöd får beviljas till i Finland registrerade varv för nybyggnad, ombyggnad och reparation av fartyg samt till företag som tillverkar flytande och rörliga offshore-strukturer.

För främjande av livsmedelsexport föreslås det ett tilläggsanslag på sammanlagt 1,6 miljoner euro.

För en grundläggande renovering av minfärjorna av Pansio-klass föreslås en fullmakt på 10 miljoner euro och en anslagsökning på 2 miljoner euro som stöd för sysselsättningen inom den inhemska industrin.

Andra justeringar

I utgifterna för den militära krishanteringen föreslås ett tillägg på ca 15 miljoner euro för beredskapen inför eventuella nya insatser.

För utvecklande av polisens vittnesskyddsprogram föreslås ett tillägg på 0,4 miljoner euro för polisens omkostnader. 

Judiska församlingen i Helsingfors beviljas 100 000 euro för att förbättra säkerheten i synagogan och församlingscentrumet.

Till Gränsbevakningsväsendet föreslås det ett tilläggsanslag på 1,9 miljoner euro för effektiverad radarövervakning av östgränsen.

Flyktingkvoten höjs från 750 personer till 1 050 personer 2015, vilket bedöms öka statens integrationsersättningar till kommunerna med ca 1,5 miljoner euro. För ordnandet av kvotflyktingars inresa i landet föreslås en anslagsökning på 146 000 euro.

Till de understöd som 2015 beviljas för utvecklande av kvaliteten på den allmänbildande utbildningen anvisas ett tillägg på ca 6 miljoner euro, med vilket nivån på understöden återställs i enlighet med budgetpropositionen.

För kompetensutvecklingen föreslås det ett tillägg på 25 miljoner euro för att utöver statsförvaltningens ämbetsverk och inrättningar även arbetslöshetsförsäkringsfonden ska kunna betalas den ersättning som avses i lagen om ersättning för utbildning.

För ersättningar för skador som orsakats av rovdjur föreslås det ett tillägg på 3,7 miljoner euro i syfte att kunna betala ersättningar till fullt belopp.

Beloppet av fullmakten för Kemera-stödet till finansiering av hållbart skogsbruk höjs från 35 miljoner euro till 45 miljoner euro.

Regeringen kom överens om hur myrskyddet på statens marker ska framskrida. Under den första fasen ska de ca 46 skyddsområden på sammanlagt 6 000 ha som har föreslagits av myrskyddsarbetsgruppen skyddas i Södra Finland, där behovet av skydd är mest brådskande. De exakta områdesgränserna fastställs i Forststyrelsens balansräkning före utgången av februari. 

Omkostnaderna för arbets- och näringsministeriet ökas med 0,5 miljoner euro för att man ska kunna inleda reformen av verksamhetsmodellen för den offentliga arbetskrafts- och företagsservicen.  Genom tilläggsresurserna ska man täcka de utgifter som föranleds av skötseln av samordningsuppgifterna inom reformen av verksamhetsmodellen samt av de investeringar som krävs för de digitala tjänsterna. För förhindrandet av miljöskador som orsakas av Talvivaara Sotkamo Oy:s konkurs föreslås det 100 miljoner euro, och för ersättningar för Finnvera Abp:s förluster till följd av gruvverksamhetens förlustnoteringar föreslås det 44 miljoner euro. 

För understöd till Teknologiska forskningscentralen VTT Ab föreslås det ett tillägg på 19,2 miljoner euro på grund av en tilläggspensionsförsäkring i samband med bolagiseringen av VTT.

Förvaltningen inom hälso- och sjukvården för fångar ska överföras till social- och hälsovårdsministeriets förvaltningsområde från och med 2016. För beredningen av överföringen föreslås det ett anslag på ca 0,4 miljoner euro till enheten för hälso- och sjukvård för fångar som är underställd Institutet för hälsa och välfärd. Överföringen av hälso- och sjukvården för fångar föranleder bestående merkostnader från och med 2016, för vilka man har för avsikt att föreslå ett tilläggsanslag på 0,25 miljoner euro.

I den statliga finansieringen av skyddshemsverksamheten föreslås det en ökning på 3,3 miljoner euro för att trygga det nuvarande antalet platser i skyddshemmen. Dessutom anvisas Institutet för hälsa och välfärd 250 000 euro för förvaltningsuppgifter i anknytning till skyddshemsverksamheten.

Till följd av att kalkylen över förmånsutgifter har preciserats ökar behovet av anslag för arbetslöshetsskyddet för den inkomstrelaterade dagpenningens del med 43 miljoner euro och för grunddagpenningens del med 46 miljoner euro.

För att finansiera anslagsökningarna och för att hållas inom ramen har nivån på vissa uppskattningar av anslag justerats. Till följd av ändringar i tidsplanen och av att räntenivån sjunkit har en del uppskattningar av anslag sänkts. I fråga om vissa anslag har det gjorts en besparing av engångsnatur på grund av att de innefattar stora poster som kommer att överföras.

Inkomstposten sänks med 36 miljoner euro.

I tilläggsbudgetpropositionen föreslås det att kalkylen för de ordninarie inkomsterna sänks med sammanlagt 36 miljoner euro, närmast på grund av sänkningen av kalkylen över inkomsterna från Europeiska garantifonden för jordbruket och att inkomsterna av avgifterna för handläggning av visum på Finlands beskickningar i Ryssland har minskat. I inkomstposten beaktas dessutom skatteändringarna i fråga om beskattningen av småskalig elproduktion och när det gäller småbryggerier.

Statens behov av upplåning är 5,1 miljarder euro 2015

Med beaktande av minskningen av inkomsterna med 36 miljoner euro och ökningen av anslagen med 312 miljoner euro ökar tilläggsbudgetpropositionen för 2015 behovet av statens nettoupplåning med 348 miljoner euro, varmed nettoupplåningen 2015 stiger till 5,1 miljarder euro. Utifrån det som budgeterats beräknas statsskulden vid utgången av 2015 uppgå till ca 100 miljarder euro, vilket är cirka 48 % i förhållande till bruttonationalprodukten.

Ett skattepaket främjar i synnerhet småföretagens ställning

Regeringen har beslutat att ännu under denna valperiod lämna en proposition om ändring av mervärdesskattelagen till riksdagen, så att den nedre gränsen för skattskyldighet som beräknas utifrån räkenskapsperiodens omsättning höjs från 8 500 euro till 10 000 euro från ingången av 2016. Dessutom föreslås det att den övre gränsen för skattelättnad vid den nedre gränsen för skattskyldighet höjs från 22 500 euro till 30 000 euro. Syftet med lättnaden för skattskyldigheten vid den nedre gränsen är att göra det lättare att bli företagare och att anmäla sig som mervärdesskatteskyldig samt att lättanden ska främja sysselsättningen och förhindra att grå ekonomi uppkommer. En höjning av gränsernas eurobelopp lättar på mervärdesskattebördan för småföretagen och främjar för sin del de effekter som eftersträvas med hjälp av lättnaden. Samtidigt ändras lagen om skyldighet att erbjuda kvitto vid kontantförsäljning på motsvarande sätt så att lagen tillämpas endast på sådan affärs- och yrkesversksamhet som har en omsättning på över 10 000 euro för räkenskapsperioden.

Regeringen fortsätter beredningen av införandet av en avgiftsbaserad mervärdesskatt så att följande regering om den så önskar kan ta den i bruk från ingången av 2016.

Dessutom föreslår regeringen att bestämmelserna i lagen om skatt på arv och gåva som gäller lättnad vid generationsväxling för gårdsbruksenheter och övriga företag ändras så att den betalningstid som ska beviljas för betalningen av skatten förlängs från fem till sju år. En förlängning av betalningstiden underlättar finansieringen av den skattekostnad som generationsväxling medför och minskar samtidigt risken för att man för finansieringen av skatten blir tvungen att ta ut sådana medel ur företaget som behövs i företagsverksamheten.

Ändringarna bedöms inte inverka på inflödet av skatteinkomster 2015.

Ytterligare information: Maarit Kaltio, statsministerns specialmedarbetare (ekonomisk politik), tfn 044 582 8217 och Jonas Rahkola, finansministerns specialmedarbetare, tfn 0295 530 518

 
Tillbaka till toppen