”I Bryssel har jag insett vad kriser innebär: naturkatastrofer, krigstillstånd, rubbad trygghet. I Finland talas det om kriser när det gäller frågor som människor skulle kunna påverka. Det gör mig verkligen upprörd.”
Merja Kyllönen övergick från den nationella politiken till Europaparlamentet 2014. Laura Kotila/Statsrådets kansli
Merja Kyllönen
Merja Sinikka Kyllönen var trafikminister i Katainens regering och är EU-parlamentariker sedan 2014.
Merja Kyllönen från Suomussalmi utexaminerades som bioanalytiker från Uleåborgsregionens yrkeshögskola och invaldes i kommunfullmäktige i Suomussalmi 2000. Kyllönen, som hade arbetat som laboratorieskötare samt tekniskt biträde på ett apotek, fortsatte sin politiska karriär i Kajanalands landskapsfullmäktige och Tradekas representantskap (2004–2011) samt i riksdagen från våren 2003.
Kyllönen hörde till bland annat kanslikommissionen samt arbetslivs- och jämställdhetsutskottet. Hon valdes till ledningen för Vänsterförbundets riksdagsgrupp och till trafikminister i Katainens regering. Som minister föreslog Kyllönen bland annat ett kollektivtrafikfrämjande vägavgiftssystem och sänkt promillegräns för rattfylleri.
Under Kyllönens ministerperiod fattades principbeslutet att lägga ned Malms flygfält och bygga bostäder på området. Också röran i samband med förslaget om finansieringen av trafiken och Kyllönens rättframma attityd till tjänstemannakulturen väckte uppmärksamhet.
Vänsterförbundet trädde ut ur Katainens regering på grund av förslaget till anslagsramar våren 2014, varvid också Kyllönen lämnade sin post. Sommaren samma år blev hon EU-parlamentariker och var den enda invalda från sitt eget parti. I parlamentet fokuserar Kyllönen på trafik-, miljö- och energipolitik samt sysselsättning, och hon är ledamot i utskottet för transport och turism. Kyllönen var Vänsterförbundets presidentkandidat i presidentvalet 2018. Hennes röstandel var 3,0 procent.
Kyllönen skriver dikter som hobby. Hon publicerar sina dikter på sin webbplats och har också läst upp dem vid vändpunkter under sin politikerbana.
”I Bryssel har jag insett vad kriser innebär: naturkatastrofer, krigstillstånd, rubbad trygghet. I Finland talas det om kriser när det gäller frågor som människor skulle kunna påverka. Det gör mig verkligen upprörd.” (Mattila, Noora: ”Ex-liikennemestari Merja Kyllönen: ’Olin maalaistöllerö kaupungissa ja sanoin suoraan, mitä ajattelin’ ” [Före detta trafikmästare Merja Kyllönen: ”Jag var en lantlolla i stan och sade rakt ut vad jag tänkte”]., Aamulehti.fi, 24.1.2017, fri översättning från finska)
”Som politiker har det varit svårast att vänja sig vid att plötsligt förvandlas till ett offentligt exponerat djur som man får skriva vad som helst om. Och oftast är det ju något negativt. I samband med uppståndelsen kring trafikpengarna figurerade jag jämt och ständigt i rubrikerna, men jag har inte sett en endaste artikel om att man fick ihop de miljoner som fattades och att projekten genomförs.” (Wallenius, Sanna: ”Ministeri Merja Kyllönen: ’Lapsettomuus ei määrittele minua ihmisenä’ ” [Minister Merja Kyllönen: ”Barnlösheten definierar mig inte som människa”], Menaiset.fi, 21.6.2013, fri översättning från finska)
Födelseort och födelsedatum: 25.1.1977 Suomussalmi
Parti: Vasemmistoliitto
Ministerperioder
- 22.6.2011 - 4.4.2014
Liikenneministeri, Vasemmistoliitto