Hoppa till innehåll
Statsrådet och ministerierna
  • Suomi
  • Svenska
  • English
Media
Till söksidan »
  •  Förstasidan
  • Aktuellt
    • Information om coronaviruset
      • Gällande begränsningar
        • Inreserestriktioner och hälsosäkerhetsåtgärder i Finland
      • Undantagsförhållanden och statsrådet
        • Statsrådets ledningsarbete under coronavirusutbrottet
      • Coronavirusepidemins faser
      • Frågor och svar
        • Servicekanaler i coronasitutationen
      • Information om coronaviruset per telefon och chatt
      • Aktualitetsmaterial
        • Regeringens presskonferenser
        • Regeringens pressmeddelanden
        • Statsrådets beslut
        • Ministeriernas pressmeddelanden
    • Pressmeddelanden
    • Nyheter
    • Tal
      • Statsministerns upplysningar
      • Interpellationssvar
    • Webbsändningar
    • Nyhetsrum – sociala medier
    • Teman
      • Budgeten 2021
      • Tilläggsbudgetpropositionen den 25 februari 2021
      • Tilläggsbudgetpropositionen den 2 juni
      • Planen för de offentliga finanserna 2021–2024 och tilläggsbudgetpropositionen den 8 april
      • Budgeten 2020
      • Regeringsförhandlingarna 2019
      • Öppet hus 2019
      • Statsbegravning för president Koivisto
    • Lediga arbetsplatser
    • Beställ material
  • Marins regering
    • Regeringen
      • Statsminister
      • Forsknings- och kulturminister
      • Europa- och ägarstyrningsminister
      • Utrikesminister
      • Utvecklings- och utrikeshandelsminister
      • Justitieminister
      • Minister för nordiskt samarbete och jämställdhet
      • Inrikesminister
      • Försvarsminister
      • Finansminister
      • Kommunminister
      • Undervisningsminister
      • Jord- och skogsbruksminister
      • Kommunikationsminister
      • Arbetsminister
      • Näringsminister
      • Social- och hälsovårdsminister
      • Familje- och omsorgsminister
      • Miljö- och klimatminister
    • Ministrarnas statssekreterare
    • Ministrarnas specialmedarbetare
    • Regeringsprogrammet
      • 1 Inledning
        • 1.1 Vårt löfte till medborgarna om en förnyad politik
      • 2 Ett ekonomiskt hållbart Finland
        • 2.1 Beskattning i en föränderling värld
      • 3 Strategiska helheter
        • 3.2 Finland – större än sin storlek i världen
          • 3.2.1 Europapolitiken
        • 3.3 Den trygga rättstaten Finland
          • 3.3.1 Utvecklingen av rättsstaten
          • 3.3.2 Försvarspolitiken
        • 3.4 Ett livskraftigt Finland
          • 3.4.1 Utvecklingen av transportnätet
          • 3.4.2 Jordbruket
        • 3.5 Ett Finland där förtroende och en jämlik arbetsmarknad råder
        • 3.6 Ett rättvist, jämlikt och inkluderande Finland
          • 3.6.1 Strukturreformen av social- och hälsotjänsterna
          • 3.6.2 Reform av den sociala tryggheten
        • 3.7 Kunnandets, bildningens och innovationernas Finland
          • 3.7.1 Kultur, ungdom, idrott och motion
      • 4 Styrningssätt
        • 4.1 Ledning av det strategiska regeringsprogrammet
        • 4.2 Parlamentariska kommittéer
        • 4.3 Stategiska ministerarbetsgrupper
        • 4.4 Ägarpolitiken
        • 4.5 Världens bästa offentliga förvaltning
        • 4.6 Regeringens kommunikationsstrategi
      • Bilagor och protokollsanteckningar
        • Bilaga 1. Sammanfattning av de diskretionära bestående utgiftsändringarna
        • Bilaga 2. Framtidsinvesteringar av engångsnatur
        • Bilaga 3. Regeln för utgiftsramen
        • Bilaga 4. Åtgärder mot grå ekonomi
        • Bilaga 5. Åtgärder mot internationellt kringgående av skatt och aggressiv skatteplanering
        • Bilaga 6. Protokollsanteckningar
        • Bilaga 7. Europaarbetsgruppens promemoria om centrala teman för Finlands EU-ordförandeskap
        • Bilaga 8. Transportarbetsgruppens idéuppslag om utvecklingen av MBT
        • Bilaga 9. Utvecklande av demokratin
        • Bilaga 10. Förhöjningarnas effekter på förmånerna
        • Bilaga 11. Tabeller till bilaga 1
        • Bilaga 12. Framtidsinvesteringar av engångsnatur, tabeller till bilaga 2
      • Kommunikationsstrategi
        • Inledning
        • 1 Värdegrunden för kommunikation
        • 2 Regeringens nyckelbudskap
        • 3 Samarbetsmodell för kommunikationen
        • 4 Mätning av hur målen har uppnåtts
    • Ministrarnas arbetsfördelning och ställföreträdare
    • Ministerutskotten
    • Ministerarbetsgrupper
    • Arvoden och bindningar
    • Ministern och riksdagen
  • Projekt
  • Beslut
    • Redogörelser, meddelanden, upplysningar
    • Regeringens årsberättelser
      • Årsberättelsen 2018
      • Årsberättelsen 2017
      • Årsberättelsen 2016
      • Årsberättelsen 2015
      • Årsberättelsen 2014
      • Årsberättelsen 2013
      • Årsberättelsen 2012
  • Info om statsrådet
    • Utnämning och konstituering av statsrådet
    • Hur arbetar statsrådet?
      • Justitiekanslern
      • Expeditionsministärens verksamhet
    • Statsministerns uppgifter
    • Ministerutskotten
    • Regeringens överläggningar och ministerarbetsgrupper
    • Behandlingen av EU-ärenden
    • Regeringarna och ministrarna fr.o.m. 1917
      • Kvinnliga och manliga ministrar
      • Regeringsperiodernas längd
      • Ålder vid utnämning till statsminister
      • Finlands yngsta och äldsta ministrar
    • Statsrådet och riksdagen
    • Historia
      • Regeringsprogrammen från år 1917
        • Öppna uppföljningsdata om Stubbs regering
    • Verksamhets- och representationslokaler
      • Statsrådsborgen
      • Ständerhuset
      • Statsrådets festvåning
      • Villa Bjälbo
      • Königstedt gård
      • Presidentporträtten
  • Kontaktinformation
    • Ministerierna
      • Säkerhetsanvisningar för besökare
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Respons

Kontaktinformation

Statsrådet
  • FörstasidanFörstasidan
  • Aktuellt
  • Marins regering
  • Projekt
  • Beslut
  • Info om statsrådet
  • Kontaktinformation
  • sv
  • Info om statsrådet
  • Historia
  • Regeringarna och ministrarna fr.o.m 1917
  • Kvinnliga ministrar i det självständiga Finland
  • Vieno Simonen
« Alla kvinnliga ministrar
Pärmbild på ministern
Den första kvinnliga ministern som inte var vänstersinnad, Vieno Simonen, fokuserade särskilt på frågor som berörde kvinnor, fattiga barnfamiljer och landsbygdsbefolkningen.

Vieno Simonen (i mitten) vid Agrarförbundets kvinnoförbunds möte 1953. I främre raden också Johannes Virolainen (till vänster), V.J. Sukselainen, Kerttu Saalasti, Hilja Väänänen och Kaarina Virolainen. Pekka Kyytinen/Museiverket

Vieno Simonen

Vieno Simonen var den första kvinnliga ministern som inte var vänstersinnad. Hon var också en banbrytare inom arbete i kvinnoorganisationer och en socialpolitisk reformator.

Vieno Simonen, dottern till en kyrkoherde, gick i flickskola och i Fruntimmersföreningen i Kuopios hantverksskola. Hon inledde sin bana som praktikant i postkontoren i Pulkkila och Idensalmi. Efter att ha avlagt posttjänstemannaexamen 1921 arbetade Simonen som kontorsbiträde i postkontoret i Hammaslahti i Pyhäselkä. Följande år gifte hon sig med Oskar Simonen och blev därmed bondhustru på Häyrylä gård. Paret fick sju barn.

Efter sin makes död 1938 övertog Simonen ansvaret för gården. Hon tog sig också an sin makes förtroendeuppdrag inom kommunalpolitiken. Simonen var dessutom verksam i Lotta Svärd-organisationen och martharörelsens förbund Marttaliitto. 

Simonen inledde sin karriär i rikspolitiken 1948. Fem år senare utnämndes hon till minister i socialministeriet i Kekkonens fjärde regering. Hon var den första kvinnan från ett borgerligt parti som innehade en ministerpost. Simonen var en sansad och samarbetsvillig person och lämpade sig därför för uppdraget som minister i de svåra politiska förhållandena på 1950-talet. Hon var verksam som socialminister, minister i socialministeriet eller minister i lantbruksministeriet i fem olika regeringar. Bara en av regeringsperioderna varade i mer än två år.

Under Simonens tid som minister reformerades socialvården avsevärt, bland annat genom familjepolitisk lagstiftning och lagstiftning om arbetspensioner. Även som riksdagsledamot fokuserade Simonen särskilt på frågor som berörde kvinnor, fattiga barnfamiljer och landsbygdsbefolkningen. Hennes arbete bar frukt i form av en folkpensionsreform 1957. I och med reformen betalades bondhustrur folkpensionens grunddel till samma belopp som alla andra.

Simonen var sitt partis banbrytare inom arbete i kvinnoorganisationer. Hon var med i Agrarförbundets partifullmäktige och centralförvaltning samt i dess kvinnoförbunds delegation och direktion. Som ordförande för kvinnoförbundets krets i Norra Karelen hade Simonen en betydande roll i verksamhetsplaneringen. Hon var också verksam i ett internationellt uppdrag som ordförande för Nordens husmodersförbund.  

Simonen var elektor i presidentvalet tre gånger. Hon lämnade riksdagen i riksdagsvalet 1962. Dock var hon även i fortsättningen verksam i organisationer och i förtroendeuppdrag, bland annat som ordförande för Marttaliittos delegation (1953–1969).

1939Ministerdagar

Födelseort och födelsedatum: 27.12.1898 Peräseinäjoki

Parti: Maalaisliitto

Ministerperioder

  • 9.7.1953 - 17.11.1953
    Ministeri sosiaaliministeriössä, Maalaisliitto
  • 5.5.1954 - 20.10.1954
    Ministeri sosiaaliministeriössä, Maalaisliitto
  • 3.3.1956 - 27.5.1957
    Ministeri maatalousministeriössä, Maalaisliitto
  • 13.1.1959 - 14.7.1961
    Sosiaaliministeri, Maalaisliitto
  • 14.7.1961 - 13.4.1962
    Sosiaaliministeri, Maalaisliitto
samhällspolitik jämställdhet socialpolitik jordbrukspolitik kvinnoorganisationer

Fotogalleri

Fotogalleri
Andre socialminister i Urho Kekkonens fjärde regering Vieno Simonen år 1953. Pekka Kyytinen/Museiverket

Text: Annika Puukka, Nevelyn Media Oy och statsrådets kansli

Statsrådet
Valtioneuvosto | Finnish Government

Snellmansgatan 1 A, Helsingfors

PB 23, 00023 Statsrådet

Tfn 0295 16001

Information om webbplatsen

Sidkarta

Frågor och kommentarer