Hoppa till innehåll
  • Statsrådet
    • Statsrådets kansli
    • Försvars­ministeriet
    • Kommunikations­ministeriet
    • Utrikes­ministeriet
    • Finans­ministeriet
    • Arbets- och närings­ministeriet
    • Justitie­ministeriet
    • Under­visnings- och kultur­ministeriet
    • Social- och hälsovårds­ministeriet
    • Inrikes­ministeriet
    • Jord- och skogs­bruks­ministeriet
    • Miljö­ministeriet

Valitse kieli:

This page is in Finnish. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på finska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea suomagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта финский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en finnois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Finnisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on englanniksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

Choose language:

Den här sidan är på engelska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта английский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en anglais. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Englisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ruotsiksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Swedish. Go to the English site »

Or choose language:

Välj språk:

Язык этого сайта шведский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Dát siidu lea eŋgelasgillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Cette page est en suédois. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Schwedisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on pohjois-saameksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in North Saami. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på nordsamiska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта северосаамский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Vállje giela:

Cette page est en same du Nord. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Nordsamisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on venäjäksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in Russian. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på ryska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea ruoššagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

выберите язык:

Cette page est en russe. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Diese Seite ist auf Russisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on ranskaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in French. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på franska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Dát siidu lea fránskkagillii. Sirdás davvisámegielat siidduide »

Dahje vállje giela:

Язык этого сайта французский. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Choisir la langue:

Diese Seite ist auf Französisch. Wechseln Sie zur deutschen Version »

Oder wählen Sie Ihre Sprache:

Tämä sivu on saksaksi. Siirry suomenkieliseen sivustoon »

Tai valitse kieli:

This page is in German. Go to the English site »

Or choose language:

Den här sidan är på tyska. Gå till den svenska versionen av sidan »

Eller välj språk:

Язык этого сайта немецкий. Перейти на русскоязычный сайт »

Или выберите язык:

Cette page est en allemand. Aller sur le site en français »

Ou choisir la langue:

Wählen Sie Ihre Sprache:

  • Valitse kieli Suomi
  • Välj språket Svenska
  • Select language English
Media
Arbets- och näringsministeriet
Meny
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Företag
    • Företagsfinansiering
    • Arbetsliv
    • Energi
    • Konkurrens och konsumenter
    • Regionerna
    • Arbetskraftsinvandring och integration
  • Aktuellt
  • Projekt och lagberedning
  • Publikationer
  • Ministeriet
  • Kontaktinformation
  • PressmeddelandenLänk till en annan webbplats
  • NyheterLänk till en annan webbplats
  • KolumnerLänk till en annan webbplats
  • Beställ materialLänk till en annan webbplats
  • Sociala medier och webbsändningarLänk till en annan webbplats
  • Anbudsförfrågningar och begärda utlåtandenLänk till en annan webbplats
  • Rysslands invasion av UkrainaLänk till en annan webbplats
suomiLue artikkeli suomeksi Länk till en annan webbplats svenska Länk till en annan webbplats EnglishRead article in English Länk till en annan webbplats

Utnyttjandet av och regleringen om kärnenergi reformeras

arbets- och näringsministeriet
Utgivningsdatum 31.8.2023 9.59
Typ:Kolumn
Juho Korteniemi i en semi-närbild
Juho Korteniemi

I år produceras redan över 40 procent av den finska elen med kärnenergi. I framtiden kan kärnenergi produceras också i mindre enheter än för närvarande och utnyttjas för nya ändamål, såsom för uppvärmning av industri och samhällen. Nya utsikter för verksamheten inom sektorn förutsätter ett nytt slags grepp också inom förvaltningen.

Jag inledde mitt arbete som chef för gruppen för kärnenergi och bränslen vid arbets- och näringsministeriet i början av juni för cirka tre månader sedan. Jag har ägnat en stor del av denna tid åt diskussioner med interna och externa intressentgrupper. Utifrån de första iakttagelserna öppnar jag mina tankar i denna kolumn.

Framtiden byggs på en stabil grund

Kärnenergi har en viktig roll i elproduktionen i Finland, och när det gäller kärnavfallshanteringen är vi föregångare. I Finland har det skapats stark kompetens inom sektorn såväl i företag, forskningsinstitut som inom förvaltningen. Utgångspunkterna för utvecklingen är stabila och står på god grund. 

Arbets- och näringsministeriet ansvarar för den högsta ledningen och övervakningen av regleringen av kärnenergi. Ministeriet är dessutom tillståndshandläggare i fråga om kärnenergiprojekt. Tillståndsläget gör det möjligt att använda de nuvarande kärnkraftverksenheterna långt in i framtiden. 

För närvarande pågår behandlingen av ansökan om drifttillstånd för slutförvaringsanläggningen för använt kärnbränsle, Onkalo, som också är globalt intressant. 

Också i fråga om eventuella nya projekt är vägen öppen. Enligt en anteckning i regeringsprogrammet godkänner regeringen alla nya ansökningar om principbeslut som uppfyller kriterierna och där sökandens bakgrund är godtagbar med hänsyn till den nationella säkerheten.

Finland är globalt känt som en framgångsrik utnyttjare av kärnenergi. Den finländska kärnkompetensen kan kommersialiseras globalt, så det finns skäl att också i fortsättningen främja vår internationella synlighet på detta område. I Finland finns också högklassig forskning som finansieras nationellt och med EU-medel. Det finns skäl att fortsätta med högklassig forskning både för att säkerställa säkerheten och för att ta vara på tillväxtmöjligheterna inom sektorn.

Energimarknaden erbjuder möjligheter och utmaningar för kärnenergin

Lägesbilden av energimarknaden är intressant med tanke på kärnenergin. Många trender, såsom elektrifieringen av energiförbrukningen, väteekonomin och ökningen av lösningar som inte baserar sig på förbränning, skapar behov av kärnenergi. Samtidigt skärpte en mycket kostnadseffektiv och snabbt växande produktion av förnybar energi, i en del av världen också billigare fossila bränslen, konkurrensläget mellan olika tekniker. Elpriset varierar mer än tidigare, och också produktionen av kärnenergi måste anpassa sig till detta.

Kärnenergins framgång i denna konkurrens baserar sig inte längre på de minsta rörliga produktionskostnaderna bland olika energiformer eller nödvändigtvis ens på mindre totalkostnader. Dess största styrka är förmågan att producera energi på ett stabilt sätt oberoende av vädret. Produktionskostnaderna för kärnenergi är också relativt stabila i förhållande till exempelvis användningen av fossila bränslen. De senaste årens kriser har konkretiserat dessa fördelar.
 
Försörjningstrygghet och förutsägbara kostnader har alltid varit viktiga för både näringslivet och medborgarna och kommer säkert att fortsätta att vara det. Med hjälp av kärnenergi kan man minska pristopparna och förkorta varaktigheten av mycket höga elpriser. Kärnenergin har också en avgörande roll i frågan om hur självförsörjande Finland är under perioder med toppförbrukning av el.
I framtiden kan kärnenergi utnyttjas i mindre enheter och för nya ändamål. Uppvärmningen av industrin och samhällena är en mycket viktig form av energiförbrukning. Vätgaslösningarna framskrider också. De ovannämnda är exempel på tillämpningar för framtida användning av kärnenergi.

Hög acceptans har lyft upp regleringen av kärnenergi på den politiska agendan

Den samhälleliga acceptansen för användning av kärnenergi har genom tiderna varit en viktig del av verksamheten inom sektorn. I Finland visar kärnenergins popularitet för närvarande de högsta siffrorna genom tiderna. Detta skapar också positiva utsikter för en övergripande utveckling av regleringen och beaktar nya lösningar, såsom små modulära reaktorer.

I årtionden har kärnenergins uttalade roll varit tämligen liten både i de inhemska regeringsprogrammen och i EU-politiken. Den offentliga debatten har förts kring enskilda projekt, men största delen av utvecklingen av regleringen har gjorts i form av ganska tekniska övningar. Detta är inte längre fallet utan regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo ger klara riktlinjer för att utveckla regleringen av kärnkraften.

Enligt regeringsprogrammet kommer kärnenergilagen och de bestämmelser genom vilka lagen verkställs att ses över senast 2026. Denna totalreform är förenad med ett stort antal detaljer, t.ex. tillståndsprocesser och bestämmelser om placering av anläggningarna. Bestämmelserna förpliktar verksamhetsutövarna och hänför sig särskilt till arbets- och näringsministeriets och Strålsäkerhetscentralens myndighetsuppgifter. I enlighet med regeringsprogrammet ska kärnenergilagstiftningen utvecklas med beaktande av de nya lösningarna, men dock så att kärnsäkerheten, internationella förpliktelser och andra väsentliga frågor även i fortsättningen beaktas fullt ut.

Regeringsprogrammet drar också upp riktlinjer för främjandet av kärnenergi i påverkansarbetet inom EU. Enligt programmet kan påverkan inom EU aktivt främjas för att säkerställa en teknikneutral behandling av kärnenergi. Enbart Finland kan inte i någon betydande utsträckning påverka EU-regleringen, men som en del av den ständigt växande gruppen av så kallade like-minded-medlemsstater inom kärnenergi är detta mycket möjligt. I allt fler länder i Europa är den allmänna opinionen och det politiska klimatet mer välvilligt inställda till kärnenergi. Detta kan under de närmaste åren synas i en bättre behandling av kärnenergi i EU:s målsättning och reglering. Det är viktigt att påverka EU för att verksamhetsmiljön på kärnenergiområdet ska kunna utvecklas på ett förutsägbart sätt.

Nya platser för påverkan öppnas ständigt inom EU men en större helhet är utarbetandet av EU:s klimat- och energimål för 2040 och genomförandet av dem. Den nuvarande kommissionen har redan inlett detta arbete, men ett större ansvar ligger hos den nya kommission som inleder sitt arbete efter eurovalet nästa vår. Nyckelfrågan är om ett perspektiv som betonar teknikneutralitet är framgångsrikt. Under de närmaste veckorna kommer Europeiska kommissionen sannolikt också att lägga fram ett förslag till uppdatering av förordningen om kärnämneskontroll (Euratom safeguards).

Enligt regeringsprogrammet ska det säkerställas att det vid arbets- och näringsministeriet och Strålsäkerhetscentralen finns tillräckligt med resurser för den reglering som gäller kärnenergin och för utvecklingen inom SMR-tekniken. I praktiken torde riktlinjerna tas in i statsbudgeten från och med 2024. Ur åtminstone arbets- och näringsministeriets synvinkel är riktlinjerna välkomna eftersom ett mycket begränsat antal tjänstemän ansvarar för ministeriets lagstiftning om kärnenergi. När resurserna ökar måste man dock säkerställa att de används på ett sätt som förbättrar förvaltningens beslutsförmåga och utvecklar effektiviteten och kvaliteten.

Vi gör vårt bästa – marknaden avgör

Utsikterna för kärnenergi har förändrats i och med utvecklingen av energimarknaden. Detta utmanar hela förvaltningen inom kärnenergisektorn att reformera regleringen och utveckla sina processer så att utvecklingen av sektorn kan fortsätta utifrån nya utgångspunkter. 

Vid ministeriet försöker vi göra vårt bästa för att förvaltningen ska möjliggöra utveckling, till och med sätta fart på den. Bra diskussioner, även debatter, behövs verkligen under de närmaste månaderna för att utvecklingen ska kunna ledas in på nya spår. Idén är dock också i fortsättningen att näringslivet ska ta initiativ till nya kärnenergiprojekt.

Industriråd Juho Korteniemi är chef för gruppen för kärnenergi och bränslen vid arbets- och näringsministeriets energiavdelning

Juho Korteniemi
elproduktion energi energi energimarknaden energipolitik företag innovationer kraft kärnavfallshantering kärnenergi kärnkraft kärnkraftverk lagstiftning marknader organisationer slutförvaring statsförbund teknologi
Tillbaka till toppen

Genvägar

  • Kontaktinformation
  • Avdelningar och enheter
  • Organisation
  • Kommunikationsenhet
  • Beställ pressmeddelanden och kolumner

Om webbplatsen

Information om webbplatsen

Ändra inställningarna för kakor

Dataskydd

Tillgänglighetsutlåtande

Sidkarta

Respons

Kontakt

PB 32, 00023
STATSRÅDET

Tfn 0295 16001

registratorskontoret.anm(at)gov.fi

            Arbets- och näringsministeriet
Till söksidan
  • Framsida
  • Ansvarsområden
    • Företag
      • Näringspolitik
        • Företagsamhetspolitik
        • Delegationen för företagande
        • EU:s industripolitik
      • Innovationspolitik
        • Ekosystempolitik
          • Business Finlands finansiering för ekosystem
          • Innovativa städer och sammanslutningar
        • Utvärdering av innovationspolitiken
          • Utnyttjande av forskningen och kompetensen
        • Innovativ offentlig upphandling
          • Ett nätverksbaserat kompetenscentrum för hållbar och innovativ offentlig upphandling (KEINO)
        • Innovationsvänlig reglering
          • Vad är innovationsvänlig reglering?
          • Främjande av innovationsvänlig reglering inom Europeiska unionen och internationellt
        • Industriella rättigheter
          • Patent
          • Varumärket
          • Mönsterrätt
          • Nämnden för arbetstagares uppfinningar
        • Internationellt forsknings- och innovationssamarbete
        • EU:s forsknings- och innovationspolitik
          • De europeiska digitala innovationshubbarna
          • Hur uppstod Finlands EDIH
      • Prioriteringar
        • Turism
          • Turismens inverkan på ekonomin
          • Sysselsättningen inom turismen
          • Regeringens turisminiativ
            • Turisminitiativ från tidigare regeringar
          • Finlands turismstrategi
          • Aktörer inom turism
          • Offentligt stöd för utveckling av turismen
          • Inrikesturism
        • Rymdpolitik
          • Delegationen för rymdärenden
            • Sekretariat för delegationen för rymdärenden
          • Den nationella strategin för Finlands rymdverksamhet
            • Uppdatering av rymdstrategin
          • Det internationella rymdsamarbetet
          • Nationell rymdlagstiftning
          • Tillstånd till rymdverksamhet
          • Registret över rymdföremål
          • Övervakning av rymdverksamheten
        • Digitalisering av företagens affärsverksamhet
          • Tillväxtprogrammet för dataekonomin
            • Pilotprojekt inom tillväxtprogrammet för dataekonomin
          • Förordning om artificiell intelligens
          • Europeiska rådet för AI och dess underarbetsgrupper
        • Mineralpolitik
          • Mineralstrategi
          • Mineralsektorn
            • Partnerskap för mineralsäkerhet
            • EU:s förordning om kritiska råvaror CRMA
          • Mineralsektorns länkar och publikationer
          • Reformen av gruvlagen
        • Bioekonomi
        • Politiken för Arktis
          • Isbrytarinitiativet ICE Pact
          • Finlands arktiska strategi
          • Ekonomisk dialog om Arktis
          • Arktisk gruvdrift: Grönland
          • Arktisk fiskerihushållning: Island
      • Reglering av företagets verksamhet
        • Rätten att bedriva verksamhet i Finland
        • Bokföring
          • Bokföringsnämnden
        • Handelregistret
        • Revision
        • Industriella rättigheter
        • Teknisk säkerhet
          • Marknadskontroll
          • Marknadskontrollprogram
          • Bedömning av marknadskontrollens effektivitet
          • Leksakers säkerhet
          • En ny EU-förordning om marknadskontroll och överenskommelse för produkter
        • Indrivningsverksamhet
        • Fastighetsförmedling och förmedling av hyreslägenheter och hyreslokaler
        • Inkvarterings- och förplägnadsverksamhet
        • Kombinerade resetjänster
      • Företagens internationalisering
        • Utländska företagsköp
          • Frågor och svar kring lagen om tillsyn över utlänningars företagsköp
        • Utländska investeringar
      • EU's inre marknad
        • Kontaktpunkt för produkter
          • Fri rörlighet för varor på den inre marknaden
          • Allmänna krav på produkter i Finland
          • Andra nationella produktbestämmelser
          • Reglering av produkter på EU-nivå
          • Ömsesidigt erkännande av produkter i EU
        • Myndigheternas administrativa samarbete på den inre marknaden
        • Myndigheternas anmälningsskyldigheter
        • Handelshinder
          • SOLVIT
          • SMET
        • EU Reglering av onlineplattformar
          • Förhållandet mellan onlineplattformar och företag
          • Rättsakten om digitala marknader
        • Förordningen om krissituationer på den inre marknaden
      • Företagstjänster
        • Företagsfinlands tjänster
        • Europeiska utmärkelsen för främjande av företagande -tävlingen
      • Samhällsansvar
        • Företag och mänskliga rättigheter
        • Riktlinjer och principer för samhällsansvar
        • Behandlingen av enskilda fall vid tillämpningen av OECD:s riktlinjer för multinationellla företag
          • Frågor och svar om OECD:s nationella kontaktpunkt
        • Delegationen för samhälls- och företagsansvar
        • Socialt ansvarsfull offentlig upphandling
        • Ansvarsredovisning
        • Korruptionsbekämpning
        • Bekämpning av tvångsarbete
        • Tillbörlig aktsamhet för företag
      • ANM Branschtjänst
    • Företagsfinansiering
      • Lån, borgen och garantier
        • Finnveras finansiering i Finland
        • Finnveras exportfinansiering
        • Statsgarantifonden
      • Kapitalinvestering
        • Statens kapitalplaceringsbolag
        • Finland Industriinvestering Ab
        • Business Finland Venture Capital Ab
      • Europeiska fonden för strategiska investeringar (Efsi)
      • Utvecklingsstöd för företag
        • Understöd för utvecklande av företagens verksamhetsmiljö
        • Understöd för utvecklande av företag
      • Stöd för internationalisering
      • Finansiering för forskning, utveckling och innovationer
        • Plan för FoU-finansiering
      • Regionstöd
        • Transportstöd
      • Nationella allmänna förutsättningar för företagsstöd
        • Företagsstödsdelegationen
        • Forskningssektionen för företagsstöd
        • Informationstjänst för företagsstöd
    • Arbetsliv
      • Arbetslagstiftning
        • Arbetsavtal och anställningsförhållande
          • Ingående av arbetsavtal
            • Permittering och avslutande av anställningsförhållande
            • Anställningsskydd för tjänstgöringspliktiga
          • Frågor och svar om konkurrensförbudsavtal
          • Familjeledighet
            • Graviditetsledighet, föräldraledighet och vårdledighet
          • Unga arbetstagare
            • Lätta arbeten lämpliga för unga
            • Arbeten som är förbjudna och farliga för unga
          • Utstationerade arbetstagare
            • Anmälningsskyldighet
          • Arbete till sjöss
        • Arbetstid och semester
          • Arbetstid
          • Semester
        • Utveckling och upprätthållande av arbetstagarnas kompetens
          • Studieledighet
          • Ekonomiskt understödd utveckling av yrkeskompetens
        • Likabehandling och jämställdhet i arbetslivet
          • Främjande av likabehandling i arbetslivet
        • Integritetsskydd i arbetslivet och arbete med barn
          • Integritetsskydd i arbetslivet
        • Samarbetsförfarandet och övriga system för personalens medbestämmande
        • Kollektivavtal och medling i arbetstvister
        • Beställarsansvar
        • Arbetstagarens skydd vid arbetsgivarens insolvens
        • Internationella arbetsorganisationen ILO
          • ILO:s konventioner och rekommendationer
      • Utveckling av arbetslivet
        • Arbetslivsbarometer
        • Strategin för utveckling av arbetslivet
      • Sysselsättning
        • Arbetskraftsservicen
          • Tjänster för enskilda kunder
          • Arbetskraftsservice för företag och sammanslutningar
        • Sysselsättningsområdena
          • Frågor och svar om sysselsättningsområdena
        • Nationella mål för främjande av sysselsättningen
        • Riksomfattande delegationen för främjande av sysselsättningen
        • Stöd och ersättningar
          • Lönesubvention
          • Sysselsättningspolitiskt understöd
          • Startpeng
          • Stöd för specialarrangemang på arbetsplatsen
          • Utkomstskydd för arbetslösa
          • Europeiska fonden för justering för globaliseringseffekter för uppsagda arbetstagare
        • Sysselsättning genom upphandling
        • Socialt företagande
        • Internationellt samarbete i arbetslivsfrågor
        • Civiltjänst
          • Information för den som ansöker om civiltjänst
          • En sammanslutning som civiltjänstgöringsplats
      • Sysselsättningsöversikt och Arbetsförmedlingsstatistik
        • Sysselsättningsöversikt
        • Årsmedeltal regionvis
        • Publiceringsdagar för statistiska uppgifter, bekrivning och kvalitetsbeskrivning
      • Kompetent arbetskraft
        • Kontinuerligt lärande
        • Identifiering av kunnande hos personer i arbetsför ålder
          • Utredningar och försök som gäller identifiering av kunnande
        • Livslång handledning
          • Riksomfattande utvecklingsprojekt för livslång handledning
    • Energi
      • Energi- och klimatstrategi
        • Utarbetandet av energi- och klimatpolitiska scenarier
          • Beräkningar och mallar
          • Utarbetande av scenarier
        • Planerna och rapporterna som skall lämnas till EU
      • Utsläppshandeln
        • Utsläppshandelsdirektivet
        • Auktionering av utsläppsrätter
        • Övervakning och verifiering
        • Handeln med utsläppsrätter för luftfart
        • Elektrifieringsstöd
        • Mekanism för koldioxidjustering vid gränserna
      • Elmarknaden
        • Inlösningsärenden
        • Energisammanslutningar
        • Information om elbrist
      • Värmemarknaden
        • Spillvärme
        • Utredningar, värmemarknaden
      • Förnybar energi
        • Biodrivmedel
        • Inmatningspris för förnybar energi
        • Påskyndande av tillståndsförfaranden
        • Anvisningar och uppföljning
      • Energieffektivitet
        • Energieffektivitetsdirektivet och energieffektivitetslagen
        • Energieffektivitetsavtal och energibesiktningar
        • Energieffektivitet vid offentlig upphandling
        • Produkters energieffektivitet
          • Produkternas ekodesign
          • Energimärkning av produkter
          • Utarbetandet av krav för olika produktgrupper
      • Energi- och investeringsstödet
        • Energistöd
          • Ansökan och utbetalning
          • Projekt som kan få stöd
        • Investeringsstödet för stora demonstrationsprojekt
        • Finansieringsmekanism för solkraft
      • Kärnenergi
        • Förvaltning inom kärnenergisektorn
          • Kärnenergilagstiftning
          • Kärnavfallshanterinsfonden
          • Kärnansvar
          • Tillståndsförfarande
          • Internationella konventioner och exporttillsyn
        • Kärnsäkerhet, skyddsarrangemang och kärnmaterialövervakning
          • Kärnsäkerhet
          • Skyddsarrangemang och kärnmaterialövervakning
        • Kärnanläggningar och kärnanläggningsprojekt
          • Lovisa kärnkraftverk
            • Drifttillstånd 2007-2030
            • MKB-program
            • MKB-beskrivning
          • Olkiluoto kärnkraftverk
            • Olkiluoto 1 och 2 drifttillstånd
            • Olkiluoto OL1 och OL2 MKB-programmet
            • MKB-beskrivning för Olkiluoto 1 och 2
            • Olkiluoto 3
              • Drifttillståndsansökan
            • MKB av mycket lågaktivt kärnavfall
          • Fennovoima
            • Miljökonsekvensbedömningar
            • Principbeslutsprocess
            • Byggnadstillståndansökan
          • Avveckling av forskningsreaktorn
          • Tillvaratagande av Terrafames uran
        • Kärnavfallshantering
          • Nationella programmet
          • Slutförvaring av använt kärnbränsle
            • Ansökan om drifttillstånd
            • Byggnadstillstånd
            • Principbeslut
            • Miljökonsekvensbedömning
          • Använt kärnbränsle
        • Utvecklingsprojekt för kärnenergi
      • Energiförsörjningstryggheten
      • EU-samarbetet och det internationella samarbetet på energiområdet
        • EU-samarbetet energipolitik
        • Nordiskt energisamarbete
        • Internationella energiorganet IEA
        • Förnybar och ren energi samarbete
        • Kärnenergi samarbete
        • Andra forum för samarbete på energiområdet
      • Energiteknik
      • Färdplaner för koldioxidsnålhet
        • Uppdatering av färdplanerna för koldioxidsnålhet 2024
        • Färdplaner för koldioxidsnålhet 2020
    • Konkurrens och konsumenter
      • Konkurrens
        • Konkurrenspolitik
        • Konkurrenslagstiftningen
          • De viktigaste bestämmelserna
          • Tillsyn över företagsförvärv samt konkurrensneutralitet
          • Påföljder
      • Offentlig upphandling
        • Annonsering om upphandling och tröskelvärden
          • EU-tröskelvärden och nationella tröskelvärden
        • Viktiga aktörer
        • Rådgivning och anvisningar om offentlig upphandling
        • Lagstiftning om offentlig upphandling
          • Rättspraxis
          • Upphandlingsdirektiven
        • Totalreform av upphandlingslagstiftningen
      • EU:s regler om statligt stöd
        • Aktuellt om EU:s statsstödsregler
        • Förfaranden och samordning
        • Reglerna om statligt stöd
          • Begreppet statligt stöd
          • Stöd av mindre betydelse (de minimis–stöd)
          • Den allmänna gruppundantagsförordningen
          • Kumulationsregler för statsstöd
          • Nationell lagstiftning
        • Nationella stödordningar och beviljade statsstöd
        • Åläggande av skyldighet att tillhandahålla tjänster –SGEI
          • Användningen av SGEI-reglerna i Finland
      • Konsumenter
        • Konsumentsäkerhet
          • Konsumentsäkerhetslagen
            • Konsumentsäkerhetstillsyn
          • Konsumensäkerhetsdelegationen
        • Hem- och distansförsäljning
    • Regionerna
      • Målen för och planeringen av regionutvecklingen
        • Prioriteringar i regionutvecklingen
        • Regionutvecklingsdiskussioner
        • Regionutvecklingen och landskapsförbunden
        • Landsbygds- och skärgårdspolitik
        • Stödområden
        • Lagstiftning om regionutvecklingen
          • Redogörelse om regionutvecklingen
        • Delegationen för förnyelse i regionerna
        • Uppföljning och prognostisering av regionutvecklingen
          • Regionala utvecklingsutsikter
          • Scenarier för den regionala utvecklingen 2040
        • Programmet för östra Finland
      • Stadsutveckling
        • Stadspolitiska samarbetsgruppen
        • Tematiska partnerskap
        • Ekosystemavtal
        • Stadsutveckling i EU
          • EU:s finansierings- och utvecklingsinstrument för städer
      • Strukturomvandling
        • Plötslig strukturomvandling
        • Främjande av den positiva strukturvandlingen
      • EU:s regional- och strukturpolitik
        • EU:s sammanhållningspolitik
        • Partneskapsavtalet
        • EU:s strukturfonder
          • Ett förnybart och kompetent Finland 2021–2027
          • Hållbar tillväxt och jobb 2014–2020
        • Fonden för EU-bistånd till de sämst ställda FEAD 2014-2020
        • Målet Europeiskt territoriellt samarbete (ETS) 2014–2020
        • EU:s program för samarbete över de yttre gränserna (ENI CBC)
      • Närings-, trafik- och miljöcentralerna
        • Resultatstyrning av NTM-centralerna
        • Regionförvaltningsverkens och NTM-centralernas strategi
    • Arbetskraftsinvandring och integration
      • Integration av invandrare
        • Integrationspolitiken
        • Lagstiftning och anvisningar
        • Integrationsfrämjande tjänster
        • Förvaltning och aktörer inom integration
        • Uppföljning av integrationsfrämjandet
        • SIB-projektet för integration
      • Internationell kompetens och arbetskraft
        • Förvaltning av arbetskraftsinvandringen
        • Lagstiftningen om arbetskraftsinvandring
        • Tjänster för arbetskraftsinvandring
        • Utveckling av arbetskraftsinvandringen av experter
        • Talent Boost
  • Aktuellt
    • Pressmeddelanden
    • Nyheter
    • Kolumner
    • Beställ material
    • Sociala medier och webbsändningar
    • Anbudsförfrågningar och begärda utlåtanden
      • Anbudsförfrågningar
      • Begärda utlåtanden
    • Rysslands invasion av Ukraina
  • Projekt och lagberedning
    • Lagberedning
      • Lagstiftningsprojekt
      • Smidigare lagstiftning
        • Smidigare lagstiftning vid arbets- och näringsministeriet
          • Principen en in, en ut
        • Hur kan regelbördan minskas
        • Europeiska kommissionens REFIT-program
        • Analys av lagstiftningens konsekvenser för företag
          • Anvisningar och metoder för analys av företagskonsekvenser
      • Lagstiftningens konsekvenser för arbetslivet och sysselsättningen
        • Företagspanelen
    • Aktuella utvecklingsprojekt
      • Regeringens arbetsmarknads­reformer
        • Bättre arbetsfred på arbetsmarknaden
        • Ökning av användningen av lokala avtal
        • Utveckling av medlingssystemet
        • Ändring av samarbetslagen
        • Tryggande av skyddsarbete
        • Sänkning av uppsägningströskeln
      • Regeringens åtgärder för arbetsrelaterad invandring
        • Regeln om tre månaders arbetslöshet
        • Inkomstgräns för uppehållstillstånd för arbetstagare
      • Ändring av påföljderna inom utkomstskyddet för arbetslösa
      • Projektet för genomförande av livskraftscentralerna
      • Reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
        • Frågor och svar om reformen av arbets- och näringstjänsterna 2024
          • Frågor och svar om personalärenden
          • Frågor och svar om samservice för unga
        • Kommunernas finansiering
      • Reform av integrationslagen
      • Försöket med rekryteringsstöd för ensamföretagare
        • Frågor och svar om försöket med rekryteringsstöd för ensamföretagare
      • Programmet för hållbar tillväxt i ANM
        • Ansökningar om företagsfinansiering som gäller programmet för hållbar tillväxt
          • Den första ansökningsomgången för stöd för energiinvesteringar
          • Den andra utlysningen av stöd för energiinvesteringar
          • Den tredje utlysningen av stöd för energiinvesteringar
          • Den fjärde utlysningen av stöd för energiinvesteringar
          • Den femte utlysningen av stöd för energiinvesteringar
          • Frågor och svar om den första ansökningsomgången för stöd för energiinvesteringar
          • Projekt som fått RRF-stöd för energi­investeringar
        • Övriga finansieringsobjekt inom ramen för programmet för hållbar tillväxt
      • Projektet Tillstånd och tillsyn
    • Avslutade projekt
      • Kommunförsök med sysselsättning
        • Områden för kommunförsök med sysselsättning
        • Statistisk uppföljning och utvärdering
      • Marins regerings sysselsättningsåtgärder
        • Upprätthållande av arbetsförmågan och partiellt arbetsföra
        • Förkortade arbetslöshetsperioder och arbets- och näringstjänsterna
        • Utbud och matchning av kompetent arbetskraft
        • Höjning av sysselsättningsgraden bland personer över 55 år
        • Färdplaner för tillgång på arbetskraft
        • Budgetförhandlingar
        • Ministerarbetsgruppen för främjande av sysselsättningen
          • Ett sammandrag av åtgärdsförslagen från underarbetsgrupperna för främjande av sysselsättningen
      • Framtidsredogörelse för handeln
      • Programmet för arbetsförmåga
        • Fler samordnare för arbetsförmågan
        • Pilotförsök med arbets- och näringstjänster
        • Jobbkanalen Ab
          • Frågor och svar om Jobbkanalen
        • Sysselsättningen genom offentlig upphandling
        • Kompetenscentrum för sociala företag
        • Samhälleliga effekter av sysselsättningen av partiellt arbetsföra
      • Finansieringsekosystem för hållbar utveckling
      • Regeringens strategi för företagande
      • Artificiell intelligens 4.0
      • Den nationella färdplanen för forsknings-, utvecklings- och innovationsverksamhet
      • Programmet för hållbar tillväxt inom transportsektorn 2021–2023
      • Tillväxtstrategi för hälsobranschen
      • Utvecklingsprogram för marinindustrin
  • Publikationer
    • Arbetskraftsbarometer
    • Sysselsättningsöversikter
    • Statistiska rapporter
    • ANM:s publikationer och rapporter 2013–2014
    • Broschyrer
      • Välkommen till Finland
  • Ministeriet
    • Ledning och organisation
      • Ministrarna
        • Arbetsminister
        • Näringsminister
        • Miljö- och klimatminister
        • Inrikesminister
        • Kommun- och regionminister
      • Tjänstemannaledning
        • Ledningsgrupper
      • Avdelningar och enheter
      • Ämbetsverk, bolag och fonder inom arbets- och näringsministeriets förvaltningsområde
      • Tvistenämnden för energimarknaden
        • Medlemmar i tvistenämnden för energimarknaden
        • Att göra en begäran om lösning till tvistenämnden för energimarknaden
        • Kontaktuppgifter till tvistenämnden för energimarknaden
        • Rekommendationer till avgörande från tvistenämnden för energimarknaden
      • Arbetsrådet
        • Arbetsrådets uppgifter
      • Riksmedlarens byrå
      • Samarbetsombudsmannen
        • Kontaktinformation
    • Strategier och verksamhetsplanering
      • Strategi
      • Värderingar
      • Budget
      • Planerings- och uppföljningshandlingar
        • Budgetar godkända av riksdagen
        • Resultatmål
        • Tilläggsbudgetar godkända av riksdagen
        • Ansvarsrapport
    • EU-samarbete och internationellt samarbete
      • Nordiskt samarbete
      • EU-beredningssektioner
    • Tryggande av livsviktiga funktioner
      • Principbeslut om tryggande av samhällets vitala funktioner
    • Statsunderstöd
    • Lediga jobb
    • Visuell profil
    • Visselblåsarskydd
    • Historia
    • Information om webbplatsen
      • Dataskydd
      • Tillgänglighetsutlåtande
      • Kakor
    • Kontaktuppgifter och ärendehantering
  • Kontaktinformation
    • Ministeriets kommunikationsenhet
    • Förslag till utmärkelsetecken
    • Respons