Identifiering av kunnande hos personer i arbetsför ålder

Med identifiering av kunnande avses att individen upptäcker, verbaliserar och synliggör det kun-nande hen förvärvat på olika sätt, både för sig själv och det omgivande samhället. Identifiering av kunnande är särskilt viktigt bland annat när man söker arbete, när arbetsuppgifterna förändras, när man överväger att byta bransch och när man planerar nya studier eller utveckling av färdigheter. När kunnandet identifieras kan det användas fullt ut och utnyttjas på arbetsmarknaden.
På individnivå bidrar identifiering av kunnande till exempel till att öka självkänslan och självför-troendet, att sätta upp och uppnå mål för karriär och utbildning samt främja tillgången till arbete. På samhällsnivå förbättrar identifiering av kunnande sysselsättningen, arbetslivet, delaktigheten, välfärden och samhällets funktion.
Verktyg för att identifiera kunnande
Projektet för identifiering av kunnande hos personer i arbetsför ålder utvecklade verktyg och metoder för identifiering av kunnande under åren 2022–2024. Projektet har avslutats under våren 2025. Arbetet stöds av en arbetsgrupp för identifiering av kunnande som tillsatts av arbets- och näringsministeriet och undervisnings- och kulturministeriet.
I en halvtidsrapport som publicerades i december 2022 beskrivade arbetsgruppen nuläget och ut-vecklingsbehoven när det gäller identifiering av kunnande. Arbetsgruppen föreslog sex riksomfat-tande principer för identifiering av kunnande som både individer och sammanslutningar kan dra nytta av i olika situationer för identifiering av kunnande:
- Allt kunnande är värdefullt. Kunnande uppstår och kan förvärvas och identifieras i olika si-tuationer och miljöer.
- Individens initiativ spelar en viktig roll när det gäller att identifiera sitt eget kunnande.
- Identifieringen av individens kunnande ska främjas genom att man erbjuder stöd och hand-ledning på lika villkor och på ett tillgängligt sätt i olika situationer.
- För att göra kunnandet synligt ska det finnas verktyg som lämpar sig för olika situationer och som är öppna och tillgängliga. De ska bilda en konsekvent helhet som är enkel att ut-nyttja.
- Processerna för identifiering av kunnande ska förbättra individernas erfarenhet av delaktig-het, egen välfärd och utvecklingsmöjligheter.
- De aktörer som deltar i identifieringen av kunnandet ska få stöd.
Syftet genomförs försöken för olika målgrupper och i olika omfattning och att de avslutades senast hösten 2024.
Slutrapporten publicerades i januari 2025 (på finska, beskrivningsblad tillgängligt på svenska och engelska).
Projektet ingick i reformen av det kontinuerliga lärandet och åtgärderna finansierades genom EU:s facilitet för återhämtning och resiliens.
Mer information:
Markku Virtanen, konsultativ tjänsteman, arbets- och näringsministeriet, fornamn.efternamn@gov.fi

På andra webbplatser
- Arbetsgruppen för identifiering av kunnandeLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
- Osaamisen tunnistamisen työryhmän loppuraporttiLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
- Halvtidsrapporten för arbetsgruppen för identifiering av kunnandeLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
- Projektuppgifter om reformen av det kontinuerliga lärandetLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik
- Servicecentret för kontinuerligt lärande och sysselsättning: Upptäck ditt kunnandeLänk till en annan webbplatsÖppnas i en ny flik