Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan virastouudistusta esiselvittävän työryhmän asettaminen
LVM046:00/2016 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Työryhmän tehtävänä on laatia esiselvitys siitä, miten liikenteen ja viestinnän hallinnonalan viranomaistoiminnot voitaisiin uudistaa nykyistä tehokkaammaksi ja uuden toimintaympäristön tarpeet paremmin huomioivaksi kokonaisuudeksi. Esiselvitys koskee Liikennevirastoa, Liikenteen turvallisuusvirastoa ja Viestintävirastoa. Ilmatieteen laitos sisältyy selvitykseen siltä osin, kun sillä on liiketaloudellista toimintaa.
Työryhmän tehtävänä on asianomaisten virastojen tehtäviä ja toimintaa kartoittamalla ja analysoimalla sekä virastojen tärkeimpiä sidosryhmiä haastattelemalla laatia esiselvitys uudistuksen periaatteista ja siihen vaikuttavista ja huomioon otettavista seikoista. Esiselvityksessä tulee identifioida tarvittavat toiminnalliset ja organisatoriset muutokset ja siihen tulee sisältyä taloudelliset tarkastelut sekä laaja-alainen vaikutusarviointi. Osana esiselvitystä on laadittava ehdotus sekä aikataulu virastouudistuksen toteuttamiseksi.
Esiselvityksessä on otettava huomioon ...
Basic information Completed
Project number LVM046:00/2016
Case numbers LVM/1933/05/2016
Set by Ministry of Transport and Communications
Term/schedule 3.11.2016 – 28.2.2017
Date of appointment 3.11.2016
Goals and results
Viranomaistoimintojen uudistamista koskevan tarkastelun tavoitteena on selvittää, miten viranomaistoimintaa uudistamalla voitaisiin parantaa asiakaslähtöisyyttä, luoda synergiaetuja ja säästöjä toimintojen paremmalla koordinoinnilla, kohentaa hallinnon tuottavuutta, parantaa hallinnonalan toiminnan tehokkuutta ja vaikuttavuutta resurssien monipuolisemmalla ja tehokkaammalla käytöllä, tehostaa hallinnonalan siilotonta valmistelua ja toteutusta sekä vastata mahdollisimman tehokkaasti nopeasti muuttuviin asiakastarpeisiin ja toimintaympäristön muutoksiin.
Hallinnonalan ohjauksen kannalta tavoitteena on luoda uusia edellytyksiä strategisen ohjauksen kehittämiselle ja vahvistamiselle.
Summary
Työryhmän tehtävänä on laatia esiselvitys siitä, miten liikenteen ja viestinnän hallinnonalan viranomaistoiminnot voitaisiin uudistaa nykyistä tehokkaammaksi ja uuden toimintaympäristön tarpeet paremmin huomioivaksi kokonaisuudeksi. Esiselvitys koskee Liikennevirastoa, Liikenteen turvallisuusvirastoa ja Viestintävirastoa. Ilmatieteen laitos sisältyy selvitykseen siltä osin, kun sillä on liiketaloudellista toimintaa.
Työryhmän tehtävänä on asianomaisten virastojen tehtäviä ja toimintaa kartoittamalla ja analysoimalla sekä virastojen tärkeimpiä sidosryhmiä haastattelemalla laatia esiselvitys uudistuksen periaatteista ja siihen vaikuttavista ja huomioon otettavista seikoista. Esiselvityksessä tulee identifioida tarvittavat toiminnalliset ja organisatoriset muutokset ja siihen tulee sisältyä taloudelliset tarkastelut sekä laaja-alainen vaikutusarviointi. Osana esiselvitystä on laadittava ehdotus sekä aikataulu virastouudistuksen toteuttamiseksi.
Esiselvityksessä on otettava huomioon käynnissä oleva hanke liikenneverkon kehittämiseksi ja rahoituksen uudistamiseksi ja sen mahdollinen toteuttaminen (Live-hanke).
Työn aikana tulee kiinnittää erityistä huomiota viestintään ja vuorovaikutukseen. Hanketta varten laaditaan viestintäsuunnitelma yhdessä ministeriön viestinnän kanssa. Liikenne- ja viestintäministeriö vastaa selvityshankkeen viestinnästä.
Starting points
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalalla on määrätietoisesti vastattu yhteiskunnan kehitykseen tehostamalla toimintaa ja etsimällä synergiaetuja hallinnon rakenteita muuttamalla. Liikennehallinnon liikennemuotokohtaista siiloutumista poistettiin vuonna 2010 toteutetussa liikennehallinnon virastouudistuksessa, kun kuusi väylä- ja turvallisuusvirastoa yhdistettiin kahdeksi virastoksi: Liikennevirastoksi ja Liikenteen turvallisuusvirastoksi.
Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan vuonna 2016 hyväksytyssä konsernistrategiassa yhteiskunnan kehitykseen vastattiin painottamalla vahvasti digitaalisuutta sekä sen tuomaa murrosta ja mahdollisuuksia. Konsernistrategiassa verkkoja, tietoa ja palveluita tarkastellaan koko hallinnonalan näkökulmasta siilottomasti.
Digitalisaatio, palveluistuminen sekä robotisaatio ja tiedon merkityksen lisääntyminen muuttavat asiakastarpeita ja samalla liikenne- ja viestintäviranomaisille kohdistuvia vaatimuksia. Nopeasti muuttuvassa toimintaympäristössä viranomaisten roolia on jatkuvasti tarkasteltava uudelleen. Jotta monimuotoisiin ja muuttuviin tulevaisuuden haasteisiin pystytään vastaamaan, julkisen hallinnon tulee pystyä lisäämään strategista ketteryyttä ja edelleen vähentämään pirstoutumista ja siiloutumista.
Myös käynnissä oleva selvitys liikenneverkon kehittämiseksi ja rahoituksen uudistamiseksi (Live-hanke) sekä maakuntauudistus vaikuttavat toteutuessaan hallinnonalan virastojen toimintaan ja virastoihin jäävien tehtävien organisointiin.
Consultation rounds and hearings
-
10.4.2017 Viestintävirasto
-
31.3.2017 Liikenne- ja viestintäministeriö/Yleinen osasto/Hallintoyksikkö
-
30.3.2017 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
29.3.2017 Maa- ja metsätalousministeriö
-
28.3.2017 Valtiontalouden tarkastusvirasto
-
27.3.2017 Tulli
-
27.3.2017 Sisäministeriö
-
27.3.2017 Valtioneuvoston kanslia
-
27.3.2017 Pohjois-Savon liitto
-
27.3.2017 Etelä-Karjalan liitto
-
24.3.2017 Valtiovarainministeriö
-
24.3.2017 Metsäteollisuus ry
-
24.3.2017 Ympäristöministeriö
-
24.3.2017 Posti Group Oyj
-
24.3.2017 Poliisihallitus
-
23.3.2017 KESKUSKAUPPAKAMARI
-
23.3.2017 Ulkoasiainministeriö
-
23.3.2017 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
22.3.2017 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
-
22.3.2017 Suomen Taksiliitto ry
-
22.3.2017 Fingrid Oyj
-
22.3.2017 Pohjois-Suomen aluehallintovirasto
-
22.3.2017 Oulun kaupunki
-
22.3.2017 Ilmatieteen laitos
-
22.3.2017 Suomen Ilmailuliitto
-
22.3.2017 Liikennevakuutuskeskus
-
22.3.2017 Julkisten ja hyvinvointialojen liitto JHL
-
22.3.2017 Viestintäviraston henkilöstö ry
-
22.3.2017 Palkansaajajärjestö Pardia ry
-
22.3.2017 Pirkanmaan elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus
-
22.3.2017 Julkisalan koulutettujen neuvottelujärjestö JUKO ry
-
22.3.2017 Suomen Kuntaliitto ry
-
22.3.2017 Finavia Oyj
-
22.3.2017 Liikennevirasto
-
22.3.2017 Elinkeinoelämän keskusliitto
-
22.3.2017 Suomen Varustamot ry
-
22.3.2017 Helsingin seudun liikenne -kuntayhtymä
-
22.3.2017 Suomen Satamaliitto ry
-
22.3.2017 ITS Finland ry
-
22.3.2017 Pelastuslaitosten kumppanuusverkosto
-
22.3.2017 Suomen Tieyhdistys
-
22.3.2017 Infotripla Oy
-
22.3.2017 Suomen Lauttaliikenne Oy
-
22.3.2017 Pirkanmaan liitto
-
22.3.2017 FINNET-LIITTO RY
-
22.3.2017 Helsingin kaupunki
-
22.3.2017 Kaakkois-Suomen ely-keskus
-
22.3.2017 Finnpilot Pilotage Oy
-
22.3.2017 Energiavirasto
-
21.3.2017 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
21.3.2017 Rakennusteollisuus RT ry
-
21.3.2017 FiCom ry
-
21.3.2017 Elisa Oyj
-
21.3.2017 Pohjanmaan liitto
-
21.3.2017 Satakuntaliitto
-
21.3.2017 Finrail Oy
-
21.3.2017 Hämeen liitto
-
20.3.2017 Puolustusministeriö
-
20.3.2017 Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
-
Pääesikunnan operatiivisen osaston lausunto; Liikenne- ja viestintäministeriön hallinnonalan virastouudistusta esiselvittävän työryhmän asettaminen LVM046:00/2016
17.3.2017 Pääesikunta
-
16.3.2017 Raidealan neuvottelukunta RAINE
-
7.3.2017 OP Ryhmä
-
7.3.2017 Finanssivalvonta
Setting-up and organisation
-
3.11.2016 Liikenne- ja viestintäministeriö/Konserniohjausosasto/Ohjausyksikkö (KOH)
Ungrouped
Person
Role, Term
Merin, Marcus
yli-insinööri
Ministry of Transport and Communications
Role: Project contact person
3.11.2016 – 28.2.2017
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi