Valtioneuvoston asetus kunnan maksuosuudesta ja nopean laajakaistayhteyden vähimmäisnopeudesta laajakaistahankkeessa
LVM078:00/2020 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Säädöshanke liittyy hallituksen esitykseen laajakaistarakentamisen tuesta (HE 221/2020 vp), joka liittyy laajakaistatukiohjelman jatkamiseen.
Project status
Lausuntokierros
19.11.2020 – 3.12.2020 Round for comments
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja asetusluonnoksesta. Lausunnot pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi:ssä viimeistään 3.12.2020.
Documents
-
15.12.2020
Basic information Completed
Project number LVM078:00/2020
Case numbers VN/20396/2020
Set by Ministry of Transport and Communications
Task class Issuing of a decree
Term/schedule –
Date of appointment 17.11.2020
Relation to the Government Programme
Marin
Strategiset kokonaisuudet Dynamic and thriving Finland
Law drafting
Government proposal-
Adopted statute-
Contact person
Aino Koskinen, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 342 224
[email protected]
Goals and results
Säädöshankkeen tavoitteena on mahdollistaa myös niiden kuntien osallistuminen laajakaistatukiohjelman hankkeisiin, joille laajakaistahankkeiden rahoittaminen 33 prosentilla tukikelpoisista kustannuksista aiheuttaisi kohtuuttoman taloudellisen rasitteen. Lisäksi asetusluonnoksen tavoitteena on määritellä hallituksen esityksessä tarkoitetulle nopealle laajakaistayhteydelle vähimmäisnopeus, jolla hallituksen esityksen mukaiset edistyksellisen ja tasalaatuisen yhteyden vaatimukset voidaan täyttää.
Summary
Säädöshanke liittyy hallituksen esitykseen laajakaistarakentamisen tuesta (HE 221/2020 vp), joka liittyy laajakaistatukiohjelman jatkamiseen.
Starting points
Säädöshanke liittyy hallituksen esitykseen laajakaistarakentamisen tuesta (HE 221/2020 vp), jossa esitetään laajakaistarakentamisen tukea koskevan lain säätämistä sekä voimassaolevan laajakaista-rakentamisen tuesta haja-asutusalueilla annetun lain kumoamista. Lain tavoitteena olisi jatkaa vuosien 2010-2018 Nopea laajakaista -tukiohjelmaa. Tukiohjelman ehdot säilyisivät pääosin ennallaan. Jatkossa tukikelpoiselta yhteydeltä ei vaadittaisi enää symmetristä nopeutta, joten yhteydet voitaisiin toteuttaa kiinteän laajakaistan lisäksi myös esimerkiksi kiinteillä langattomilla yhteyksillä.
Hallituksen esityksen mukaan kunnat osallistuisivat laajakaistahankkeen kustannuksiin maksamalla 33 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista. Lailla kuitenkin mahdollistettaisiin, että osa kunnista voisi osallistua hankkeeseen maksamalla 8 tai 22 prosenttia tukikelpoisista kustannuksista, jos hankkeeseen osallistuminen muuten aiheuttaisi kunnalle kohtuuttoman taloudellisen rasitteen. Hallituksen esityksen mukaan kriteereinä arviointia tehtäessä käytettäisiin kunnan taloudellista kantokykyä sekä väestönmäärää ja taajama-asetetta. Lakiesityksen mukaan kriteerien laskentaperusteista ja painokertoimista, joiden perusteella kuntakohtainen maksuosuus määräytyy, annetaan tarkemmat säännökset valtioneuvoston asetuksella.
Hallituksen esityksen mukaan tukea voitaisiin myöntää sellaisten nopeiden laajakaistayhteyksien rakentamiseen, jotka pystyvät tarjoamaan edistyksellisen ja tasalaatuisen yhteyden myös tavanomaisissa ruuhka-aikaolosuhteissa. Tukikelpoisia olisivat pysyviin ja vapaa-ajan asuntoihin sekä yritysten ja julkishallinnon toimipaikkoihin toimitettavat liittymät. Valtioneuvoston asetuksella säädettäisiin laissa tarkoitetun nopean laajakaistayhteyden vähimmäisnopeudesta.
Säädöshankkeen tavoitteena on mahdollistaa mahdollisimman monen kunnan osallistuminen laajakaistatukiohjelmaan huomioimalla kunnan taloudellinen kantokyky sen maksuosuuden määrittämisessä. Tavoitteena on myös määritellä hallituksen esityksen mukaisen tukikelpoisen nopean laajakaistayhteyden vähimmäisnopeus.
Asetusluonnoksesta pyydetään lausuntoja 19.11.-3.12.2020. Asetuksen on tarkoitus tulla voimaan tammikuussa 2021.
-
15.12.2020
Lausuntokierros
19.11.2020 – 3.12.2020 Round for comments
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja asetusluonnoksesta. Lausunnot pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi:ssä viimeistään 3.12.2020.
Documents
Lausuntokierros
19.11.2020 – 3.12.2020 Round for comments
Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja asetusluonnoksesta. Lausunnot pyydetään jättämään lausuntopalvelu.fi:ssä viimeistään 3.12.2020.
Documents
-
15.12.2020
Lausuntomenettely
-
Mäntyharjun kunnan lausunto PDF
9.12.2020 Mäntyharjun kunta (1)
-
Väyläviraston lausunto (ei lausuttavaa)
4.12.2020 Väylävirasto
-
Keskuskauppakamarin lausunto PDF
4.12.2020 Keskuskauppakamari
-
Kurikan kaupungin lausunto PDF
4.12.2020 Kurikan kaupunki (2)
-
4.12.2020 Posion kunta
-
Parkanon kaupungin lausunto PDF
4.12.2020 Parkanon kaupunki
-
Kilpailu- ja kuluttajaviraston lausunto (ei lausuttavaa)
4.12.2020 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
Järvi-Suomen kylät ry:n lausunto PDF
4.12.2020 Järvi-Suomen kylät ry
-
Haapaveden kaupungin lausunto PDF
4.12.2020 Haapaveden kaupunki
-
Saaristoasiain neuvottelukunnan lausunto PDF
4.12.2020 Saaristoasiain neuvottelukunta SANK:in lausunto
-
Ikaalisten kaupungin lausunto.doc PDF
4.12.2020 Ikaalisten kaupunki
-
Pohjois-Karjalan maakuntaliiton lausunto PDF
3.12.2020 Pohjois-Karjalan maakuntaliitto
-
Itä-Lapin kuntayhtymän lausunto PDF
3.12.2020 Itä-Lapin kuntayhtymä
-
Rakennusteollisuus RT ry / INFRA ry:n lausunto PDF
3.12.2020 INFRA ry
-
3.12.2020 Honkajoen kunta (1)
-
Puolustusministeriön lausunto (ei lausuttavaa)
3.12.2020 Ministry of Defence
-
3.12.2020 DNA Oyj
-
Suomen Kylät ry:n lausunto PDF
3.12.2020 Suomen Kylät ry
-
Valtiovarainministeriön lausunto PDF
3.12.2020 Ministry of Finance
-
Maa- ja metsätalousministeriön lausunto PDF
3.12.2020 Ministry of Agriculture and Forestry
-
Palvelualojen työnantajat PALTA ry:n lausunto PDF
3.12.2020 Palvelualojen työnantajat PALTA ry
-
Telia Finland Oyj lausunto PDF
3.12.2020 Telia Finland Oyj
-
Saarijärven kaupungin lausunto PDF
3.12.2020 Saarijärven kaupunki (1)
-
3.12.2020 Isojoen kunta (2)
-
Ammattiliitto Pro ry:n lausunto PDF
3.12.2020 Ammattiliitto Pro ry
-
Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto, FiCom ry:n lausunto PDF
3.12.2020 Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto, FiCom ry
-
Jämijärven kunnan lausunto PDF
3.12.2020 Jämijärven kunta
-
Taivalkosken kunnan lausunto PDF
3.12.2020 Taivalkosken kunta (1)
-
3.12.2020 Elisa Oyj
-
Mikkelin kaupungin lausunto PDF
3.12.2020 Mikkelin kaupunki (1)
-
Harvaan asutun maaseudun verkosto / MANE lausunto PDF
3.12.2020 Harvaan asutun maaseudun verkosto HAMA
-
Kairan Kuitu Oy:n lausunto PDF
3.12.2020 Kairan Kuitu Oy
-
Etelä-Karjalan liiton lausunto PDF
3.12.2020 Etelä-Karjalan liitto
-
3.12.2020 Kainuun liitto
-
3.12.2020 Lapin ELY-keskus
-
Maaseutupolitiikan neuvoston sihteeristö lausunto PDF
3.12.2020 Maaseutupolitiikan neuvoston sihteeristö
-
Liikenne- ja viestintävirasto lausunto PDF
3.12.2020 Liikenne- ja viestintävirasto Traficom
-
3.12.2020 Sallan kunta (1)
-
3.12.2020 Juvan kunta
-
Kuntaliiton pienten kuntien verkoston lausunto PDF
3.12.2020 Suomen pienten kuntien verkosto
-
2.12.2020 Lapin liitto
-
Enonkosken kunnan lausunto PDF
2.12.2020 Enonkosken kunta
-
Suomen Kuntaliitto ry:n lausunto PDF
2.12.2020 Suomen Kuntaliitto ry
-
2.12.2020 Porin kaupunki
-
Ylivieskan kaupungin lausunto PDF
2.12.2020 Ylivieskan kaupunki
-
Loimaan kaupungin lausunto (ei lausuttavaa)
2.12.2020 Loimaan kaupunki (1)
-
Liedon kunnan lausunto (ei lausuttavaa)
2.12.2020 Liedon kunta (1)
-
Suomen Yrittäjät ry:n lausunto PDF
2.12.2020 Suomen Yrittäjät ry
-
Hirvensalmen kunnan lausunto PDF
2.12.2020 Hirvensalmen kunta
-
Elinkeinoelämän keskusliitto EK lausunto PDF
2.12.2020 Elinkeinoelämän Keskusliitto EK
-
2.12.2020 Simon kunta
-
Keski-Suomen liiton lausunto PDF
2.12.2020 Keski-Suomen liitto
-
Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK r.y. lausunto PDF
2.12.2020 Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
-
Kalajoen kaupungin lausunto PDF
2.12.2020 Kalajoen kaupunki (1)
-
Kuusamon kaupungin lausunto PDF
1.12.2020 Kuusamon kaupunki (1)
-
Rääkkylän kunta PDF
1.12.2020 Rääkkylän kunta (1)
-
Keski-Suomen Valokuituverkot Oy:n lausunto PDF
1.12.2020 Keski-Suomen Valokuituverkot Oy
-
1.12.2020 Inarin kunta (1)
-
1.12.2020 Kuhmon kaupunki (1)
-
Napapiirin Energia ja Vesi Oy:n lausunto PDF
1.12.2020 Napapiirin Energia ja Vesi Oy
-
Kuitu16 Osuuskunnan lausunto PDF
1.12.2020 Kuitu16 Osuuskunta
-
Taipalsaaren kunnan lausunto PDF
1.12.2020 Taipalsaaren kunta (1)
-
1.12.2020 Teuvan kunta (1)
-
Keski-Suomen ELY:n lausunto PDF
1.12.2020 Keski-Suomen ELY-keskus
-
Pielisen tietoverkko-osuuskunta lausunto PDF
1.12.2020 Pielisen tietoverkko-osuuskunta
-
1.12.2020 Hollolan kunta (1)
-
Lieksan kaupungin lausunto PDF
1.12.2020 Lieksan kaupunki (1)
-
Saimaan Kuitu Oy:n lausunto PDF
1.12.2020 Saimaan Kuitu Oy
-
Finnet-liitto ry:n lausunto PDF
1.12.2020 Finnet-liitto ry
-
Etelä-Savon maakuntaliitto lausunto PDF
1.12.2020 Etelä-Savon maakuntaliitto
-
Suomen Seutuverkot Ry:n lausunto PDF
30.11.2020 Suomen Seutuverkot Ry (1)
-
Pieksämäen kaupungin lausunto PDF
30.11.2020 Pieksämäen kaupunki
-
Opetus- ja kulttuuriministeriön lausunto PDF
30.11.2020 Ministry of Education and Culture
-
Pohjois-Satakunnan Seutuverkko Oy:n lausunto PDF
29.11.2020 Pohjois-Satakunnan Seutuverkko Oy
-
Sunet / Suupohjan Seutuverkko Oy:n lausunto PDF
27.11.2020 Sunet / Suupohjan Seutuverkko Oy
-
Kauhajoen kaupungin lausunto PDF
26.11.2020 Kauhajoen kaupunki (1)
Other documents and memorandums
-
15.12.2020
-
17.11.2020
Ungrouped
Person
Role, Term
Koskinen, Aino
Erityisasiantuntija
Ministry of Transport and Communications
Role: Project contact person
17.11.2020 –
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi