Skip to content

Hur är den nya modellen med servicesedlar för mun- och tandvård?

social- och hälsovårdsministeriet
Utgivningsdatum 14.2.2017 16.25
Nyhet

Social- och hälsovårdsministeriet genomför projektet Munnen i skick (Suu kuntoon) som en del av spetsprojektet Kundorienterad service. Syftet med projektet är att utveckla praxis för servicesedlar för mun- och tandvård. Helsingfors, Kuopio och Åbo stad, Folkpensionsanstalten, Institutet för hälsa och välfärd samt social- och hälsovårdsministeriet och konsultföretaget PwC har deltagit i projektet.

Cheftandläkare Merja Auero från Helsingfors stad berättar i en videointervju hur den nya modellen med servicesedlar är. Hon berättar dessutom hur projektet framskred, när modellen införs och om det är möjligt att sprida den.

Länk till videointervjun: https://www.youtube.com/watch?v=85VjpO5EXx8

Textversion av intervjun

Hur är den nya modellen med servicesedlar för mun- och tandvård?

I den nya modellen med servicesedlar får kunden för det första lätt tillräckligt med information för att kunna jämföra tjänsteproducenter på ett tillförlitligt sätt före urvalsbeslutet. För det andra minskar splittringen av kundens vård. Detta å sin sida minskar antalet nödvändiga åtgärder och sparar tid för kunden. För yrkesutbildade personer inom mun- och tandvården har det också varit en bättre lösning. För det tredje minskar de administrativa kostnaderna och därmed räcker de offentliga medlen bättre för att svara mot kundens servicebehov.

Hur framskred projektet Munnen i skick?

Utvecklingsarbete bedrevs i somras och höstas i en mycket intensiv takt. Projektet inleddes med att nuvarande praxis för servicesedlar kartlades i de kommuner som är med och därtill anslutande processer mycket detaljerat. Detta var mycket intressant; även om praxis varierade mycket var utvecklingsobjekten i stor utsträckning desamma. I projektet koncentrerade man sig på att förbättra kundorienteringen i samtliga faser av servicesedelprocessen.

När införs modellen och är det möjligt att sprida den?

Den nya modellen med servicesedlar ska införas inom en nära framtid. Det informeras om den på flera håll, bland annat vid de riksomfattande övertandläkarmötena. Jag tror att projektet Munnen i skick leder till god praxis inom servicesedelverksamheten även i större omfattning i Finland. Erfarenheterna av detta kan även utnyttjas i verksamhet enligt den kommande valfrihetslagen.

Ytterligare information

Kundorienterad service

Servicesedel för mun- och tandvård

Back to top