Förhandlingarna om projektet Västbanan slutförda – utkast till avtal för godkännande till kommunernas och statens beslutsorgan

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 31.10.2025 17.28 | Publicerad på svenska 31.10.2025 kl. 17.53
Typ:Pressmeddelande
Spår (Bild: Shutterstock)

Staten och kommunerna Åbo, Esbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt som är delägare i Västbanan Ab har kommit överens om att projektet ska övergå till byggfas, om kommunernas och statens beslutsorgan godkänner det framförhandlade avtalet.

Förhandlingarna har gällt den första fasen av projektet Västbanan, vars byggande man förbinder sig till genom avtal i enlighet med regeringsprogrammet. När det gäller sakfrågorna slutfördes de långvariga förhandlingarna den 31 oktober 2025. Nu återstår teknisk finslipning av aktieägaravtalet och dess bilagor.

Västbanan är en delvis dubbelspårig tågförbindelse som planeras mellan Helsingfors och Åbo. Övergången till den första byggfasen gäller delprojekten mellan Esbo och Lojo samt förbindelserna Salo–Hajala och Nunna–Kuppis.

Aktieägaravtalet förutsätter ännu beslut av samtliga parters behöriga beslutsorgan. Aktieägaravtalet kan undertecknas först efter att samtliga delägares behöriga beslutsorgan har godkänt det.

I aktieägaravtalet avtalas det om till exempel projektbolagets förvaltning, finansiering och beslutsfattande.

Avtalet blir offentligt den 6 november 2025, när det börjar behandlas av stadsstyrelserna i en del av de städer som är delägare. 

Kostnadsutvecklingen följs aktivt

Bolagets uppskattning av projektets totala kostnader är 1,32 miljarder euro. Uppskattningen har gjorts på basis av nuvarande pris- och kostnadsnivå. Kostnadskalkylen är förknippad med osäkerhetsfaktorer, vilket bland annat Trafikledsverket har fäst uppmärksamhet vid. Kostnadsriskerna har utretts och statens representanter har informerat kommunerna om dem under avtalsförhandlingarna. I avtalet har man kommit överens om förfaranden för att minimera och hantera riskerna, men riskerna för kostnadsökningar kan dock inte uteslutas.

Delägarna förbinder sig i aktieägaravtalet att finansiera projektet med högst 800 miljoner euro, varav finska staten förbinder sig att täcka 400 miljoner euro och de kommunala ägarna sammanlagt 400 miljoner euro. 

Dessutom ges bolaget rätt att i ett senare skede ansöka om främmande kapital till ett belopp av högst 520 miljoner euro, varvid finska staten ska ställa upp med garanti.  Beslut om beviljande av garanti fattas separat i riksdagen.

Delägarna svarar för en eventuell kostnadsökning och för finansieringskostnaderna för främmande kapital så att finska statens andel är 67 procent och kommunägarnas andel 33 procent. Maximibeloppet för finska statens finansiella förbindelser får dock inte i något fall överstiga 920 miljoner euro ökat med finansieringskostnaderna för främmande kapital.

Kostnadsberäkningarna för projektet är förenade med väsentliga risker. Aktieägarna anser det vara viktigt att bolaget aktivt följer kostnadsutvecklingen inom projektet och minimerar riskerna för kostnadsökningar.

Under denna regeringsperiod kommer endast en liten del av statens och kommunernas finansiering att användas. Planeringen och konkurrensutsättningen av delprojekten på Västbanan framskrider så att byggandet i fråga om de första delprojekten kan inledas tidigast i slutet av 2027.

Vad händer nu?

Aktieägaravtalet behandlas i de behöriga beslutsorganen hos samtliga aktieägare i Västbanan Ab.

Mer information

Tuomas Sorsa, specialmedarbetare, tfn 0295 342 012, [email protected]

Miikka Rainiala, enhetsdirektör, tfn 0295 342 051, [email protected]