Ratkaisuehdotus lentomatkustajien oikeuksia koskevan asetuksen tulkinnasta

Government Communications Department
Julkaisuajankohta 18.4.2012 8.57
Tyyppi:Tiedote 125/2012

Unionin tuomioistuimen julkisasiamies Yves Bot antaa torstaina 19. huhtikuuta ratkaisuehdotuksen korkeimman oikeuden (KKO) ennakkoratkaisupyyntöön asiassa C-22/11, Finnair, joka koskee lentomatkustajan oikeutta korvaukseen matkustajille heidän lennolle pääsynsä epäämisen sekä lentojen peruuttamisen ja pitkäaikaisen viivästymisen johdosta annettavaa korvausta ja apua koskevista yhteisistä säännöistä annetun asetuksen (EY) N:o 261/2004 nojalla. Asiassa on kyse etenkin asetuksen 2 artiklan j alakohdan sekä 4, 5 ja 7 artiklan tulkinnasta.

KKO:ssa vireillä olevassa pääasiassa on kyse siitä, onko kantaja ollut oikeutettu asetuksen mukaiseen korvaukseen lennolle pääsyn epäämisen johdosta sen perusteella, että hänen pääsynsä lennolle, jolle hänellä on ollut varaus, on evätty pari päivää aiemmin tapahtuneesta lentokenttähenkilökunnan lakosta aiheutuneen lentojen uudelleenjärjestelyn vuoksi.

KKO on esittänyt unionin tuomioistuimelle kolme ennakkoratkaisukysymystä. Ensimmäisellä kysymyksellään KKO pyrkii selvittämään, soveltuuko asetuksen lennolle pääsyn epäämistä koskeva 4 artikla ainoastaan ylivaraustilanteisiin, vai myös muista syistä johtuviin lennolle pääsyn epäämisiin. Toiseksi KKO kysyy, rajoittuvatko asetuksen 2 artiklan j alakohdassa tarkoitetut hyväksyttävät syyt lennolle pääsyn epäämiselle matkustajiin liittyviin tekijöihin, vai voiko lennolle pääsyn epääminen olla hyväksyttävää myös muista syistä. Kolmanneksi KKO kysyy, voiko lentoliikenteenharjoittaja vapautua korvausvastuusta poikkeuksellisissa olosuhteissa peruuttamansa lennon lisäksi myös myöhempien lentojen matkustajien osalta sillä perusteella, että se on pyrkinyt jakamaan poikkeuksellisen olosuhteen kielteisiä vaikutuksia peruuttamansa lennon matkustajakuntaa laajemman matkustajajoukon kesken järjestämällä lentonsa uudelleen siten, ettei kenenkään matka kohtuuttomasti viivästyisi.

Suomi on asiassa esittämissään kirjallisissa huomautuksissa katsonut, että lennolle pääsyn epäämistä koskeva 4 artikla soveltuu kaikissa niissä tilanteissa, joissa matkustajan pääsy lennolle evätään ilman, että siihen on 2 artiklan j alakohdassa tarkoitettu hyväksyttävä syy. Hyväksyttävät syyt lennolle pääsyn epäämiselle ovat ensi sijassa matkustajaan liittyviä. Myös muut syyt voivat kuitenkin tulla kyseeseen. Suomi on katsonut myös, että lentoliikenteen harjoittaja voi tietyin rajoituksin vapautua vastuusta poikkeuksellisissa olosuhteissa peruuttamansa lennon lisäksi myös myöhemmän muun lennon matkustajien osalta.
Julkisasiamiehen ratkaisuehdotus on julkisasiamiehen itsenäinen kannanotto unionin oikeuden oikeasta tulkinnasta eikä se sido unionin tuomioistuinta. Unionin tuomioistuimen tuomio julistetaan myöhemmin ilmoitettavana ajankohtana.
Julkisasiamiehen antamat ratkaisuehdotukset ovat luettavissa unionin tuomioistuimen verkkosivuilta osoitteesta www.curia.europa.eu yleensä niiden julistamispäivänä.

Lisätietoja: yksikön päällikkö Joni Heliskoski, ulkoasiainministeriö, p. 09 1605 5709