Hallituksen esitys eduskunnalle laiksi yksityisistä teistä; Hallituksen esityksen valmistelu

LVM082:00/2015 Statute drafting

Yksityistielain kokonaisuudistuksen tavoitteena on nykyaikainen ja selkeä yksityistielaki, joka antaisi hyvät edellytykset yksityistieverkoston kehittämiselle ja ylläpidolle. Lakiuudistuksella pyritään mahdollistamaan uudenlaista elinkeinotoimintaa lisäämällä ammattimaisuutta yksityisteiden tienpitoon.

Project status

Basic information Completed

Project number LVM082:00/2015

Case numbers LVM/2302/03/2015

Set by Ministry of Transport and Communications

Term/schedule 9.12.2015 –

Date of appointment 9.12.2015

Relation to the Government Programme

Sipilä

Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen

Key projects Sujuvoitetaan säädöksiä

Measures Perataan säädökset, puretaan turhaa sääntelyä ja uudistetaan tarvittavat säädökset

Law drafting

HE yksityistielaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi annetun hallituksen esityksen (HE 147/2017 vp) täydentämisestä
  • 1

    Under preparation

    Added to session on 28.2.2018
  • 2

    Estimated week of presentation

    Estimated new week of presentation 9/2018
  • 3

    Current stage: Submitted to Parliament

  • 4

    Statute adopted

HE 147/2017 vp täydentävällä HE:llä poistetaan maakuntauudistusta koskevat kirjaukset ja lisäksi mukana on muutamia yksityistielakiehdotusta selkeyttäviä muutoksia. Syksyllä 2018 olisi tarkoitus antaa erillinen hallituksen esitys, jossa huomioitaisiin maakuntauudistuksen tarpeet.

Minister in chargeLiikenne- ja viestintäministeri Berner

Additional information

  • Submitted to Parliament as urgent: parliamentary reply before parliamentary recess.

  • Processed by: Finnish Council of Regulatory Impact Analysis

Legislative plan for spring session 2018

Contact person
Kaisa Kuukasjärvi, ylitarkastaja
[email protected]

Goals and results

Yksityistielain kokonaisuudistuksen tavoitteena on uudenlainen, täysin puhtaalta pöydältä valmisteltu yksityistielaki, joka mahdollistaa uudenlaisen elinkeinotoiminnan varsinkin maaseudulla. Uudistuksen tavoitteena on uusien palveluiden ja työpaikkojen syntymisen edistäminen ja uudenlaisten ansainta- ja palvelutapojen mahdollistaminen.

Uuden lain tulee olla selkeä, joustava ja helppolukuinen, jotta kansalaiset osaavat lukea ja käyttää sitä oikein. Tahtotila on, että vain välttämättömistä asioista säädetään lailla ja valtio toimii mahdollistajana, sillä tärkeänä tavoitteena on myös sääntelyn sujuvoittaminen ja turhan sääntelyn purkaminen.

Yksityistielain kokonaisuudistuksen yhteydessä halutaan erityisesti tarkastella rahoitukseen ja käyttöoikeuksiin liittyviä kysymyksiä. On tärkeää pohtia, mikä on käyttöoikeuksien ja tienkäyttömaksujen välinen suhde tulevaisuudessa ja mikä on valtion avustusten suhde niihin.

Myös valtion avustusjärjestelmien yhdistämistä sekä yleistä toteutusta on tarkoitus pohtia laajasti kokonaisuudistuksen yhteydessä. Kuntien ja valtion rooleja on tarkoitus tarkastella myös laajemmin. Tärkeänä tavoitteena on kuntien tehtävien vähentäminen.

Kuntien tielautakunnat on tarkoitus lakkauttaa. Toimitustehtävät ovat siirrettävissä Maanmittauslaitokselle. Muutoksenhakuasiat siirtynevät sekä Maanmittauslaitokselle että käräjäoikeuteen. Muukin ratkaisu on mahdollinen.

Teiden luokittelua ja niiden merkitystä on tarkoitus tarkastella liikennejärjestelmänäkökulmasta käsin. Lainvalmistelun yhteydessä pohditaan ratkaisua yksityisteiden kuntorekisterin luomiseen sekä yksityisteiden hallinnollisen tiedon parempaan saatavuuteen.

Tiekuntien oikeudellista muotoa pohditaan nimenomaan byrokratian vähentämisen sekä toiminnan sujuvoittamisen näkökulmasta. Tämän lisäksi lakiuudistuksella on tarkoitus mahdollistaa tiekunnille myös muita tehtäviä kuin vain tienpito, kuten jäte- ja vesi-infran hoitoa.

Johtojen ja kaapelien sijoittamista tiealueelle on tarkoitus sujuvoittaa. Myös maanteiden, katujen ja yksityisteiden rajapinnassa olevien tienpitovastuiden uudelleenarviointi on tärkeää.

Summary

Yksityistielain kokonaisuudistuksen tavoitteena on nykyaikainen ja selkeä yksityistielaki, joka antaisi hyvät edellytykset yksityistieverkoston kehittämiselle ja ylläpidolle. Lakiuudistuksella pyritään mahdollistamaan uudenlaista elinkeinotoimintaa lisäämällä ammattimaisuutta yksityisteiden tienpitoon.

Starting points

Yksityistielaki on poikkeuksellisen vanha laki ja se säädettiin aikoinaan hyvin erilaiseen toimintaympäristöön. Lukuisten osauudistusten johdosta se on menettänyt yhtenäistä rakennettaan ja selkeyttään eikä se nykyisessä muodossaan anna riittävästi tukea maaseudun infrastruktuurin tehokkaaseen ja joustavaan hallinnointiin. Myöskään lain rakenne ja lakikieli eivät vastaa enää nykyisiä ohjeita.

Modernisointitarpeita aiheuttavat myös kaupungistuminen ja maaseudun ikärakenteen muuttuminen ja toisaalta luonnonvaratalouden ja elinkeinoelämän tarpeet.

Lain uudistamistarpeet on tunnistettu ja sitä koskien on tehty viime vuosina erinäisiä selvityksiä. Liikenne- ja viestintäministeriössä esiselvitettiin vuonna 2013 yksityisteiden avustusjärjestelmän kehittämistä. Syksyllä 2014 julkaistussa raportissa esiteltiin selvitysmies Esko Hämäläisen arvioita ja ehdotuksia yksityistielain uudistamistarpeista. Edellä mainitut selvitykset ja niihin annetut lausunnot antavat hyvän pohjan jatkotyölle.

Kokonaisuudistus on tarkoitus valmistella virkatyönä liikenne- ja viestintäministeriössä avoimessa vuorovaikutuksessa hallinnonalan virastojen, laitosten ja toimialan sidosryhmien sekä muiden viranomaistahojen kanssa. Kokonaisuudistuksen edetessä on tarkoituksena järjestää pienempiä työpaja-tyyppisiä palavereita aihealueittain sekä laajempia keskustelutilaisuuksia. Lisäksi perustetaan säädöstyöryhmä, jossa on avoin jäsenyys. Mukaan kutsutaan ministeriöt, virastot sekä sidostyhmätilaisuudessa 17.11.2015 läsnä olleet tahot.

Additional information