Hallituksen esitys eduskunnalle ilmailulain (864/2014) muuttamisesta

LVM003:00/2022 Statute drafting

Hankkeessa laaditaan ehdotukset vaadittavien lainsäädäntömuutosten tekemisestä miehittämättömän ilmailun U-spacea koskevien EU-asetusten mukaisesti. Lisäksi selvitetään lentoestelupaprosessin muutostarpeita. Näihin liittyen ehdotetaan muutoksia ilmailulain 158 §:ään ja tarvittavilta osin Traficomin maksuasetukseen.

Basic information Completed

Project number LVM003:00/2022

Case numbers VN/410/2022

Set by Ministry of Transport and Communications

Task class Preparation of a government proposal

Term/schedule 7.1.2022 – 16.2.2023

Date of appointment

Law drafting

HE laeiksi ilmailulain ja liikenteen palveluista annetun lain 127 ja 128 §:n muuttamisesta
  • 1

    Under preparation

    Adopted in the plan for the session period on 31.1.2022
  • 2

    Estimated week of presentation

    Original estimated week of presentation 43/2022
    Estimated new week of presentation 45/2022
  • 3

    Submitted to Parliament

  • 4

    Current stage: Statute adopted

Parliamentary reply EV 255/2022

Hankkeessa laaditaan ehdotukset vaadittavien lainsäädäntömuutosten tekemisestä miehittämättömän ilmailun U-spacea koskevien EU-asetusten mukaisesti. Lisäksi selvitetään HE 197/2021 vp:n jatkovalmistelun yhteydessä havaittuja lentoestelupaprosessin muutostarpeita. Näihin liittyen ehdotetaan ilmailulain 158 §:ään ja tarvittavilta osin Liikenne- ja viestintäviraston liikennettä koskevista maksullisista suoritteista annettuun liikenne- ja viestintäministeriön asetukseen tarvittavia muutoksia. Hankkeessa selvitetään lisäksi matalalentoverkoston toteuttamiseen liittyviä lainsäädännön muutostarpeita.

Minister in chargeMinister of Transport and Communications Harakka

Legislative plan for autumn session 2022

Contact person
Iida Huhtanen, Hallitussihteeri
tel. +358 50 567 4496
[email protected]

Contact person
Krista Widerholm, Ylitarkastaja
tel. +358 295 342 140
[email protected]

Goals and results

Hallituksen esitys ilmailulain muuttamisesta.

Summary

Hankkeessa laaditaan ehdotukset vaadittavien lainsäädäntömuutosten tekemisestä miehittämättömän ilmailun U-spacea koskevien EU-asetusten mukaisesti. Lisäksi selvitetään lentoestelupaprosessin muutostarpeita. Näihin liittyen ehdotetaan muutoksia ilmailulain 158 §:ään ja tarvittavilta osin Traficomin maksuasetukseen.

Starting points

Komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2021/664 U-spacen sääntelykehyksestä on annettu 22.4.2021. Samana päivänä annettiin komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2021/666 asetuksen (EU) N:o 923/2012 muuttamisesta U-space-ilmatilassa harjoitettavaa miehitettyä ilmailua koske-vien vaatimusten osalta sekä komission täytäntöönpanoasetus (EU) 2021/665 täytäntöönpano-asetuksen (EU) 2017/373 muuttamisesta siltä osin kuin on kyse ilmaliikenteen hallinta- ja lennonvarmistuspalvelujen sekä muiden ilmaliikenteen hallintaverkon toimintojen
palveluntarjoajille valvottuun ilmatilaan nimetyssä U-space-ilmatilassa asetettavista vaatimuksista.

Näillä kolmella täytäntöönpanoasetuksella säädetään U-space-ilmatiloista, joissa miehittämättömälle ilmailulle tarjotaan tiettyjä palveluita. Asetusten mukaan U-space-ilmatilassa toimii yksi tai useampi U-spacepalveluntarjoaja, jotka tarjoavat miehittämättömälle ilmailulle tiettyjä palveluja, kuten lennätyslupa ja paikkatiedot muusta liikenteestä. Lisäksi U-spacessa on yleisiä tietopalvelu-ja, joka tarkoittaa tiettyä saatavilla olevaa dataa.

Lentoesteelle on ilmailulain 158 §:n mukaan haettava Liikenne- ja viestintäviraston lentoestelupa. Lentoesteluvan myöntämistä harkittaessa arvioidaan muun muassa vaikutusta lentopaikkojen esterajoituspintoihin sekä lentomenetelmiin. Lupahakemukseen on liitettävä asianomaisen ilmaliikennepalveluntarjoajan lausunto. Käytännössä tämä on tarkoittanut Fintraffic ANS:ia, joka on ollut käytännössä myös ainoa lentomenetelmien laatija Suomessa.

Tammikuussa 2022 sovellettavaksi tulevan ilmaliikenteen hallintaa koskevan komission täytäntöönpanoasetuksen (EU) 2017/373 ja siihen liittyvän ilmailulain 110 §:n muutosten (laki 1327/2021) myötä on mahdollista, että lentomenetelmäsuunnittelua tarjoavien toimijoiden määrä kasvaa, jolloin eri toimijoiden suunnittelemien menetelmien yhteen toimivuuden ja koordinoinnin tarve korostuu. Näiden muutosten seurauksena lentoesteellä voi olla vaikutuksia sellaiseen lentomenetelmään, joka ei ole asianomaisen ilmaliikennepalvelun tarjoajan tiedossa.

Tässä hankkeessa tarkastellaan edellä kuvattujen EU-sääntelyn ja ilmailulain 110 §:n tulevien muutosten edellyttämiä muutoksia lentoestelupaprosessiin. Lentoesteen määritelmän päivittämistarvetta on arvioitu jo HE 197/2021 vp:n valmistelun yhteydessä eikä siltä osin ole havaittu muutostarpeita. Hankkeen tarkoituksena on selvittää, miten prosessissa huomioidaan mahdolliset muut uudet lentomenetelmäsuunnittelijat. Lisäksi hankkeessa arvioidaan tarve selkiyttää lentoestelupaprosessin viranomaisvastuita.

Liikenne- ja viestintäministeriö on kesällä 2020 julkaissut selvityksen matalalentoverkoston toteuttamisvaihtoehdoista. Selvityksen perusteella Suomeen suositellaan perustettavaksi ensivaiheessa viranomaiskäyttöistä, asteittain laajenevaa matalalentoverkostoa. Ennen mahdollista päätöstä verkoston perustamisesta selvitetään matalalentoverkoston rahoitusvaihtoehtoja sekä mahdollisia lainsäädännön muutostarpeita.

Hankkeet - hankkeen ajankohtaisaineistojen listaus - Hankeikkuna is temporarily unavailable.