Hallituksen esitys liikenteen palveluista annetun lain muuttamiseksi, III vaihe
LVM004:00/2018 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Hankkeella toteutetaan hallitusohjelman kärkihankkeita digitaalisen kasvuympäristön rakentamiseksi sekä säädösten sujuvoittamiseksi Liikennekaarihanke päätettiin toteuttaa kolmessa vaiheessa sen sisällöllisen laaja-alaisuuden vuoksi. Liikennekaarihankkeen kolmannessa vaiheessa painotus on erityisesti logistiikan digitalisaation edistämisessä.
Other
27.9.2018
Hallituksen esitys annettu eduskunnalle
Hallituksen esitys annettu eduskunnalle
27.9.2018 Other
Project status
Lausuntopyyntö liikennepalveluhankkeen kolmannesta vaiheesta
22.5.2018 – 19.6.2018 Round for comments
Hallituksen esitys annettu eduskunnalle
27.9.2018 Other
Lain vahvistaminen
29.3.2019 Statute
Lain voimaantulo
1.4.2019 Statute
Basic information Completed
Project number LVM004:00/2018
Case numbers LVM/147/03/2018
Set by Ministry of Transport and Communications
Term/schedule 1.2.2018 – 31.12.2018
Date of appointment 1.2.2018
Relation to the Government Programme
Sipilä
Digitalisaatio, kokeilut ja normien purkaminen
Key projects Rakennetaan digitaalisen liiketoiminnan kasvuympäristö
Measures Rakennetaan liikenteen digitaalisten palveluiden kasvuympäristö
Law drafting
HE laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi
- 1
Under preparation
Adopted in the plan for the session period on 10.9.2018 - 2
Estimated week of presentation
Estimated new week of presentation 39/2018 - 3
Submitted to Parliament
27.9.2018HE 157/2018 Information on parliamentary proceedings - 4
Current stage: Statute adopted
Parliamentary reply EV 251/2018
Logistiikan digitalisaation edistäminen, pääperiaatteet samoja kuin liikenteen palveluista annetun lain aikaisemmissa vaiheissa henkilöliikenteen osalta.
Minister in chargeLiikenne- ja viestintäministeri Berner
Goals and results
Liikennekaarihankkeen kolmannessa vaiheessa painotus on erityisesti logistiikan digitalisaation edistämisessä. Tavoitteena on tukea tiedon digitalisointia myös logistiikkasektorilla niin, että voitaisiin edistää fyysisen tiedon muuttamista digitaaliseksi, koneluettavaksi dataksi, hajautetun tiedonjakoinfrastruktuurin kehitystä ja tiedon tehokkaampaa liikkumista logistiikkaverkostoissa.
Hankkeen kolmannessa vaiheessa arvioidaan myös liikennejärjestelmän toimintavarmuutta toimialan palveluntarjoajien varautumisvelvoitteiden ja laatuvaatimusten kautta.
Lisäksi liikennekaarihankkeen kolmannessa vaiheessa saattaa olla tarve täsmentää tai täydentää aikaisempaa sääntelyä joidenkin yksityiskohtien osalta. Näin tehtäisiin muun muassa kuljetusalan ammattipätevyyssääntelyn sekä eräiden viranomaisten miehitys- ja pätevyysvaatimuksien osalta.
Summary
Hankkeella toteutetaan hallitusohjelman kärkihankkeita digitaalisen kasvuympäristön rakentamiseksi sekä säädösten sujuvoittamiseksi Liikennekaarihanke päätettiin toteuttaa kolmessa vaiheessa sen sisällöllisen laaja-alaisuuden vuoksi. Liikennekaarihankkeen kolmannessa vaiheessa painotus on erityisesti logistiikan digitalisaation edistämisessä.
Starting points
Marraskuussa 2015 käynnistetyllä liikennekaarihankkeella toteutetaan hallitusohjelman kärkihankkeita digitaalisen kasvuympäristön rakentamiseksi sekä säädösten sujuvoittamiseksi Liikennekaarihanke päätettiin toteuttaa kolmessa vaiheessa sen sisällöllisen laaja-alaisuuden vuoksi.
Ensimmäisessä vaiheessa liikenteen palveluista annettuun lakiin (320/2017) sisällytettiin erityisesti maaliikenteen liikennemarkkinoita ja -palveluja koskevat säädökset. Laki tulee voimaan pääosin 1.7.2018. Ensimmäisessä vaiheessa luotiin tietosääntelyn avulla pohja matkaketjujen syntymiselle asettamalla lakiin velvoite avata liikkumispalveluita koskevat olennaiset tiedot avoimen rajapinnan kautta. Lisäksi asetettiin velvoite tie- ja raideliikenteen palveluntarjoajille avata liikkumispalvelun tarjoajille ja yhdistämispalvelun tarjoajille pääsy lippu- ja maksujärjestelmänsä myyntirajapintaan.
Hankkeen toisessa vaiheessa (Hallituksen esitys laiksi liikenteen palveluista annetun lain muuttamiseksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi), jota koskeva lakiesitys annettiin eduskunnalle 19.10, tuodaan tieliikenteen lisäksi lakiin lento, meri- ja raideliikenteen markkinoita koskevat säännökset siten, että ne muodostavat johdonmukaisen kokonaisuuden tieliikennettä koskevien säädösten kanssa. Lisäksi kuljetusalan ammattipätevyyssääntelyä uudistetaan ja pyritään purkamaan kansallista lisäsääntelyä.
Tietosääntelyn osalta toisessa vaiheessa parannetaan edellytyksiä liikenteen palveluiden digitalisoimiseksi ja tiedon hyödyntämiseksi. Tämä on ehdotettu toteutettavaksi siten, että vanhaa sääntelyä yhtenäistetään sekä tarpeellisilta osin luodaan uutta sääntelyä liikennepalveluja koskevasta tiedon käytöstä ja luovuttamisesta. Lisäksi on ehdotettu liikenteen rekisterisääntelyn kokonaisuudistusta, jossa kaikki Liikenteen turvallisuusviraston ylläpitämiä rekistereitä koskeva sääntely koottaisiin yhteen lakiin, ja näin yksinkertaistettaisiin hajanaista ja vaikeaselkoista rekisterisääntelyä. Keskeistä uudistuksessa olisi rekisteritietojen luovutuskäytäntöjen uudistaminen digitalisaation mahdollistamalla ja vaatimalla tavalla
Lisäksi liikkumispalvelutietojen avaamista on ensimmäisestä vaiheesta jatkettu rajapintojen hyödyntämistä koskevalla sääntelyllä. Yhdistettyjen palveluiden tarjontaa helpotettaisiin mahdollisuudella kytkeä palvelukokonaisuuteen kaikkien liikennemuotojen matkalippuja ja erilaisia liikkumispalveluita, kuten ajoneuvojen vuokrauspalveluita, erilaisia sarja- tai kausituotteita sekä alennuksia. Tämä toteutettaisiin niin, että henkilö voisi sallia sen, että kolmas osapuoli asioisi hänen puolestaan hänen käyttäjätileillään eri palveluissa.
Additional information
Hankkeen keskeisenä tavoitteena on edistää logistiikkasektorin digitaalisen toimintaympäristön rakentumista ja luoda edellytykset uusille alan tehokkuutta edistäville innovaatioille ja automatisaation käyttöönotolle.
Osana hanketta ratifioitaisiin kansainvälisistä tiekuljetuksista annetun sopimuksen lisäpöytäkirja ja ehdotettaisiin muutettavaksi tiekuljetussopimuksista annettua lakia (345/1979) vastaavin osin. Sähköisen rahtikirjan käyttöönoton mahdollistaminen edistäisi digitalisaatiota liikenteen alalla, ja sitä on pidetty liikennekaarihakkeen yhteydessä yhtenä keskeisenä keinona vauhdittaa alan kehittymistä oikeaan suuntaan. Suomi on allekirjoittanut kyseisen sähköistä rahtikirjaa koskevan lisäpöytäkirjan 2008, ja nyt ratifiointiprosessi on katsottu ajankohtaiseksi saattaa loppuun. Samalla selvitettäisiin muita mahdollisuuksia edistää sähköisen rahtikirjan käyttöä.
Lakihankkeen kolmannessa vaiheessa selvitettäisiin mahdollisuuksia edistää logistiikkatiedon avoimuutta ja liikkumista, ja erityisesti mahdollisuuksia laajentaa hankkeen toisen vaiheen tietosääntelyn mallia soveltuvin osin logistiikkasektorille. Erityisesti kyse on avointen rajapintojen käytöstä hajautetun tiedonjaon mahdollistajana.
Osana hanketta arvioitaisiin mahdollisuutta vaarallisten aineiden kuljetuksia koskevan tiedon luovuttamista tehokkaammin ainakin viranomaistarkoituksiin. Tiedon tehokkaampi avaamismahdollisuus ja sen tarpeellisuus arvioitaisiin suhteessa yleisiin turvallisuus-, tiedonavaamis- ja ympäristötavoitteisiin. Osana tätä selvitettäisiin ja arvioitaisiin mahdollisuuksia hyödyntää ensisijaisesti junien ja mahdollisesti eräiden raskaiden ajoneuvojen (VAK, HCT) sijaintitietoa tasoristeyksen lähestymis- ja ylitystilanteissa liikenneturvallisuuden lisäämiseksi. Tässä yhteydessä arvioitaisiin myös tarkemmin tarvetta ammattiliikenteen paikantamiseen laajemmin logistiikkasektorin tehostamisen ja toiminnan sujuvuuden edistämiseksi.
Lisäksi tarkasteltaisiin mahdollisuutta tiedon laajempaan avaamiseen, jonka nojalla toimijat voisivat tehokkaammin antaa tietoa myös muille logistiikkaketjun osapuolille, ja että olisiko tähän luotavissa kannusteita lainsäädännöllä. Liikenteen ja viestinnän hallinnonalan virastoille voitaisiin mahdollisesti antaa tehtäväksi koota tietojen luovuttamista koskevan metadatan. Myös tavaraliikenteen tilastointia ja tilastotiedon tehokkaampaa hyödyntämistä koskevia mahdollisuuksia tarkasteltaisiin.
Uudenlaisten liikennepalveluiden muodostamat haasteet liikennejärjestelmän toimintavarmuudelle edellyttävät myös sen arvioimista, miltä osin mahdolliset palveluntarjoajille asetettavat velvoitteet toteutetaan varautumisvelvoitteiden ja miltä osin laatuvaatimusten muodossa.
Lainsäädäntöprosessin rinnalla ja sen tukena valmistellaan parhaillaan logistiikan digitalisaation edistämissuunnitelmaa, joka annettaisiin valtioneuvoston periaatepäätöksen muodossa. Työn edetessä saattaa nousta esiin myös muita lainsäädännön selvitystarpeita.
Kuljetusalan ammattipätevyyssääntelyn osalta tarkasteltaisiin edelleen mahdollisuutta ottaa käyttöön sekä koulutuspohjainen että näyttökoepohjainen malli sekä tehtäisiin tarvittavat lainsäädäntömuutokset tältä osin.
Lisäksi selvitetään mahdollisuutta lieventää miehitys- ja pätevyysvaatimuksia poliisin, Tullin ja pelastuslaitosten aluksilla, joita ei pääsääntöisesti käytetä yleisessä liikenteessä matkustajien tai lastin kuljettamiseen.
Julkisen joukkoliikenneviranomaisen roolia tarkasteltaisiin osana pääkaupunkiseudun kuntien jätehuoltoa ja joukkoliikennettä koskevasta yhteistoiminnasta annettua lakia.
Lisäksi kolmannessa vaiheessa tehtäisiin tarpeelliseksi katsotut tarkennukset liikenteen palveluista annettuun lakiin kokonaisuudessaan ja varmistettaisiin, että liikennejärjestelmää ja siihen liittyviä digitaalisia palveluita koskevat tavoitteet ovat kattavasti tulleet huomioiduiksi.
Valmistelu alkaa helmikuussa 2018 ja hallituksen esitys on tarkoitus antaa syksyllä 2018.
Laki tulee voimaan 1.4.2019
Lausuntopyyntö liikennepalveluhankkeen kolmannesta vaiheesta
22.5.2018 – 19.6.2018 Round for comments
Lausuntopyyntö liikennepalveluhankkeen kolmannesta vaiheesta
22.5.2018 – 19.6.2018 Round for comments
Other documents and memorandums
-
14.9.2018 Sisäministeriö
-
Säädöshankepäätös: Hallituksen esitys liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta, III vaihe PDF
2.2.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Tieto-osasto/Tietoliiketoimintayksikkö (TTI)
Consultation rounds and hearings
-
27.6.2018 Valtioneuvoston kanslia
-
25.6.2018 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
20.6.2018 Viestintävirasto
-
19.6.2018 Logistiikkayritysten Liitto ry
-
19.6.2018 Palvelualojen työnantajat PALTA ry
-
19.6.2018 Jakeluyhtiö Suomi Oy
-
19.6.2018 Suomen Huolinta- ja Logistiikkaliitto ry
-
19.6.2018 Posti Oy
-
19.6.2018 Teknisen Kaupan Liitto
-
19.6.2018 Auto- ja Kuljetusalan Työntekijäliitto AKT ry
-
19.6.2018 Lapin Matkailuelinkeinon Liitto, Lapin Liitto ja Lapin Kauppakamari
-
19.6.2018 Keskuskauppakamari
-
19.6.2018 Opetushallitus
-
19.6.2018 Sanomalehtien liitto ja Medialiitto
-
19.6.2018 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
19.6.2018 TTS Työtehoseura ry
-
19.6.2018 Linja-autoliitto
-
19.6.2018 Poliisihallitus
-
19.6.2018 Kokkolan kaupunki
-
19.6.2018 Teknologiateollisuus ry
-
19.6.2018 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
19.6.2018 Suomen Autokoululiitto ry
-
19.6.2018 Ammattipätevyyskouluttajat ry
-
19.6.2018 Liikennevirasto
-
19.6.2018 Ammattiosaamisen kehittämisyhdistys AMKE ry
-
19.6.2018 HaminaKotka Satama Oy
-
19.6.2018 Liikenteen turvallisuusvirasto Trafi
-
19.6.2018 Paikallisliikenneliitto ry
-
19.6.2018 Puolustusministeriö
-
19.6.2018 Sivistystyönantajat ry
-
19.6.2018 Suunnittelu- ja konsultointiyritykset SKOL ry
-
19.6.2018 Suomen Omakotiliitto ry
-
19.6.2018 Suomen Suoramainonta Oy
-
19.6.2018 Suomen Varustamot ry
-
19.6.2018 Suomen Yrittäjät ry
-
19.6.2018 Vakuutuskeskus
-
19.6.2018 VR Group
-
19.6.2018 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
18.6.2018 LIIKENNE JA LOGISTIIKKA –ENNAKOINTIRYHMÄ
-
18.6.2018 Huoltovarmuusorganisaation Maakuljetuspooli
-
18.6.2018 Suomen Osto- ja Logistiikkayhdistys LOGY ry
-
18.6.2018 Suomen Taksiliitto ry
-
18.6.2018 OP Ryhmä
-
18.6.2018 Helsingin kaupunki
-
18.6.2018 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
18.6.2018 Yleinen Teollisuusliitto YTL ry
-
18.6.2018 Tulli
-
15.6.2018 Valtiovarainministeriö
-
15.6.2018 Finnair Oyj
-
15.6.2018 Metsäteollisuus ry
-
15.6.2018 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
15.6.2018 Koneyrittäjien liitto ry
-
14.6.2018 Aikuiskoulutuskeskus Kouvola
-
14.6.2018 Suomen Journalistiliitto ry
-
13.6.2018 Autoliikenteen Työnantajaliitto ry
-
13.6.2018 Sisäministeriö
-
13.6.2018 Helsingin kaupunki
-
11.6.2018 Huoltovarmuuskeskus
-
Lausuntopyyntö: Hallituksen esitys liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta, III vaihe PDF
22.5.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
eCMR-lisäpöytäkirja HE lausuntoluonnos lopullinen PDF
22.5.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
Hallituksen esitys liikenteen palveluista annetun lain muuttamisesta, III vaihe PDF
22.5.2018 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
28.2.2018 Sisäministeriö
Ungrouped
Person
Role, Term
Miettinen, Kirsi
lainsäädäntöneuvos
Ministry of Transport and Communications
Represents the party: Liikenne- ja viestintäministeriö
Role: Project contact person
1.2. – 31.12.2018
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi