Rahankeräyksiä koskevan lainsäädännön uudistaminen
SM025:00/2014 Statute drafting
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Hankkeen tehtävänä on valmistella tarvittavat säännösehdotukset rahankeräyslain uudistamiseksi. Ehdotukset valmistellaan hallituksen esityksen muotoon.
Basic information Completed
Project number SM025:00/2014
Case numbers SMDno-2014-1539
Set by Ministry of the Interior
Term/schedule 28.8.2014 – 27.2.2015
Date of appointment 28.8.2014
Law drafting
Government proposal-
Adopted statute-
Goals and results
Ehdotus uudeksi rahankeräyslainsäädännöksi tulee rakentua seuraaville periaatteille:
- rahankeräyksissä siirrytään ennakollisesta lupamenettelystä ilmoituksenvaraiseen menettelyyn
- lahjoitusvalmiuden ja rahankeräysten yleisen luotettavuuden edistämiseksi rahankeräyksiä ja keräysvarojen käyttöä valvotaan rahankeräyksille asetetulla ilmoitus- ja tilitysvelvollisuudella
- rahankeräysten hallinnointia ja valvontaa varten perustetaan julkinen rekisteri
- valvovalle viranomaiselle annetaan toimivalta kieltää lain vastaisesti toimeenpannut rahankeräykset
- mahdollistetaan rahankeräysten toimeenpano myös muille kuin yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille
- mahdollistetaan rahankeräysten toimeenpano varojen hankkimiseksi myös muuhun
kuin yleishyödylliseen toimintaan
- muutetaan rikoslakiin sisältyvät rahankeräysrikoksia koskevat rangaistussäännökset uutta lainsäädäntöä vastaavaksi
- muutetaan tai kumotaan valtioneuvoston asetus (503/2006) rahankeräyksistä uutta lainsäädäntöä vastaavaksija lisätään tarvittaessa rahankeräyksiä koskevat uudet asetuksenantoa koskevat valtuussäännökset
- muutetaan maksuasetusta rahankeräyksiä koskevien lupamaksujen osalta.
Ehdotus rahankeräysrikoksia koskevien rangaistussäännösten muutoksista rikoslakiin
valmistellaan yhteistyössä oikeusministeriön kanssa.
Summary
Hankkeen tehtävänä on valmistella tarvittavat säännösehdotukset rahankeräyslain uudistamiseksi. Ehdotukset valmistellaan hallituksen esityksen muotoon.
Starting points
Rahankeräysten toimeenpanosta säädetään rahankeräyslaissa (255/2006) ja valtioneuvoston
asetuksessa rahankeräyksistä (503/2006). Rahankeräyslain tarkoituksena on mahdollistaa yleishyödyllisen toiminnan rahoittamiseksijärjestettävät rahankeräykset
ja estää epärehellinen toiminta rahankeräysten yhteydessä. Rahan keräyksellä tarkoitetaan toimintaa, jossa yleisöön vetoamalla kerätään vastikkeetta rahaa. Rahankeräys saadaan toimeenpanna vain viranomaisen antamalla luvalla (rahankeräyslupa). Laissa säädetään eräistä lain soveltamisalaan kuulumattomista toiminnoista
sekä poikkeuksista rahankeräysten luvanvaraisuuteen.
Toimivaltaiset viranomaiset rahankeräysluvan myöntämisessä ovat paikalliset poliisilaitokset
ja Poliisihallitus. Rahankeräyslupa voidaan antaa Suomessa rekisteröidylle yhteisölle tai säätiölle, jolla on yleishyödyllinen tarkoitus. Rahankeräysluvan myöntäminen rekisteröimättömälle yhteisölle on mahdollista ainoastaan tietyin laissa säädetyin edellytyksin. Rahankeräyslupa voidaan myöntää myös Kansallisgallerialle, yliopistolle
sekä Suomen evankelis-luterilaisen kirkon ja ortodoksisen kirkon hiippakunnalle laissa erikseen mainittuihin yleishyödyllisiin tarkoituksiin.
Rahankeräysluvan myöntämisen edellytyksenä on, että rahankeräyksen toimeenpanemisella hankitut varat käytetään yksinomaan yleishyödylliseen tarkoitukseen. Rahankeräyksen toimeenpanon tulee lisäksi aina olla yleisen edun kannalta tarkoituksenmukaista. Rahankeräyslupaa eivät voi saada valtio, kunta tai kuntayhtymä. Rahankeräyslupa voidaan antaa enintään viiden vuoden määräajaksi.
Poliisihallitus ja poliisilaitokset vastaavat myöntämiinsä lupiin perustuvien rahankeräysten
toimeenpanon ja tuottojen käytön valvonnasta. Rahankeräysten toimeenpanon yleisestä valvonnasta ja ohjauksesta sekä tilastoinnista vastaa Poliisihallitus. Poliisihallitus voi lisäksi antaa rahankeräysten toimeenpanoa koskevia lausuntoja ja ohjeita.
Rahankeräysrikoksesta ja rahankeräysrikkomuksesta sekä rikoshyÖdyn menettämisseuraamuksista säädetään rikoslaissa.
Rahankeräyslakia on viimeksi muutettu 1.9.2014 voimaan tulevalla lailla 6521/2014.
Muutoksen taustalla oli sisäministeriön lainsäädäntöhankkeen (SM056:00/2012) työn tuloksena valmistunut ehdotus rahankeräyslain muuttamisesta. Tällä rahankeräyslain osittaisuudistuksella pyrittiin helpottamaan rahaa keräävien yhteisöjen asemaa rahankeräysluvan saajina kuitenkin lain tarkoitusta ja sen peruslähtökohtaa muuttamatta.
Osittaisuudistuksen jälkeen yleishyödyllisille yhteisöille ja säätiöille tuli mahdolliseksi
saada rahankeräyslupa ilman lupaharkintaa rajaavaa yleishyödyllisen tarkoituksen yksinomaisuusvaatimusta.
Sen varmistamiseksi, että kerättyjä varoja ei edelleenkään käytettäisi yksityisen edun
tavoittelemiseen, lakia muutettiin siten, että keräysvarat tulee käyttää yksinomaan
yleishyödylliseen käyttötarkoitukseen. Lisäksi lakiin lisättiin säännökset Suomen
evankelis-luterilaisen kirkon ja Suomen ortodoksisen kirkon hiippakunnan sekä yliopiston
oikeudesta toimeenpanna rahankeräyksiä laissa erikseen mainittuihin yleishyödyllisiin
tarkoituksiin. Lisäksi osittaisuudistuksessa muun ohella pidennettiin rahankeräysten sallittua enimmäistoimenpanoaikaa viiteen vuoteen ja selkiytettiin rahankeräyksellä saatujen varojen käyttöä keräyksen toimeenpanoon liittyviin kustannuksiin.
Rahankeräysten toimintaympäristö on muuttunut voimakkaasti. Uudet verkkopohjaiset rahankeräysmuodot kehittyvät nopealla tahdilla ja maailmalla yksi voimakkaimmista rahankeräyksen kehityssuunnista on ollut erilaiset joukkorahoituksen tyyppiset rahankeräyshankkeet. Samalla nykyinen ennakolliseen lupamenettelyyn perustuva järjestelmä on koettu rahaa keräävien järjestöjen kannalta hallinnollisesti raskaaksi ja
joustamattomaksi reagoimaan muuttuviin rahoitustarpeisiin. Tämän vuoksi rahankeräyksen
lupajärjestelmä edellyttää kokonaisvaltaista uudelleentarkastelua.
Pääministeri Stubbin hallituksen ohjelmaan 24.6.2014 on kirjattu hallituspuolueiden
tahto lainsäädäntöhankkeen käynnistämisestä, jonka myötä rahankeräykset vapautetaan
nykyisenkaltaisesta lupamenettelystä vastaamaan nykypäivän toimintaympäristöä.
Hanke ei johtanut lakiesityksen antamiseen eduskunnalle.
Consultation rounds and hearings
-
Lausuntoyhteenveto
8.12.2014 Sisäministeriö
-
Lausunto, VM/2242/00.00.05/2014 PDF
3.12.2014 Valtiovarainministeriö
-
Lausunto PDF
3.12.2014 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
-
Lausunto, OKM/210/050/2014 PDF
3.12.2014 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Avoin ministeriö ry
-
Lausunto PDF
28.11.2014 KHT-yhdistys ry
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Finlands svenska baptistsamfund
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Väestöliitto
-
Lausunto PDF
28.11.2014 SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry
-
28.11.2014 kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta KANE
-
28.11.2014 Oulun yliopisto
-
Lausunto, FIVA 27/01.01.00/2014 PDF
28.11.2014 Finanssivalvonta
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Mannerheimin Lastensuojeluliitto
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Kokoomus
-
28.11.2014 Sosiaali- ja terveysministeriö
-
Lausunto, D/552/00.01.08.00/2014 PDF
28.11.2014 Aalto-yliopisto
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen UNICEF ry
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Wikimedia Foundation, Inc
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen vapaakristillinen neuvosto SVKN ry
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Mesenaatti.me
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Electromic Frontier Finland - Effi ry
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen yrittäjät
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen Punainen Risti
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen Asiakkuusmarkkinointiliitto ry
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Valo
-
28.11.2014 Suomen Asianajajaliito
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Vastuullinen Lahjoittaminen ry
-
28.11.2014 Helsingin yliopisto
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen yliopistot UNIFI ry
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Marttaliitto ja Kirkkopalvelut ry
-
Lausunto, 780-2014-28/Ha-1 PDF
28.11.2014 Länsi-Uudenmaan maistraatti
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Hämeen maistraatti
-
28.11.2014 Poliisihallitus
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Säätiöiden ja rahastojen neuvottelukunta ry
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Suomen Nuorisoyhteistyö - Allianssi ry
-
Lausunto, 796-2014-19/Ha-1 PDF
28.11.2014 Pohjois-Suomen maistraatti
-
Lausunto PDF
28.11.2014 Arene ry
-
Lausunto PDF
27.11.2014 Sininauhaliitto
-
Lausunto PDF
27.11.2014 Kirkkohallitus
-
Lausunto PDF
27.11.2014 Karjalan Liitto ry
-
Lausunto PDF
27.11.2014 Pelastakaa Lapset ry
-
Lausunto PDF
27.11.2014 Solidaarisuus
-
Lausunto PDF
27.11.2014 Kuluttajaliitto
-
Lausunto, TEM/2207/03.01.08/2014 PDF
27.11.2014 Työ- ja elinkeinoministeriö
-
Lausunto PDF
27.11.2014 Vapaa-ajattelijain Liitto ry
-
Lausunto PDF
27.11.2014 Åbo Akademi
-
26.11.2014 Turun yliopisto
-
Lausunto PDF
26.11.2014 Eläkeläisliittojen etujärjestö EETU ry
-
Lausunto PDF
26.11.2014 Suomen veteraaniliittojen valtuuskunta VEVA
-
Lausunto PDF
26.11.2014 Pieni ele -keräys
-
Lausunto PDF
26.11.2014 Pelastusarmeija
-
Lausunto PDF
26.11.2014 Zonta International Piiri 20 ry
-
Lausunto PDF
26.11.2014 Kepa ry
-
Lausunto PDF
26.11.2014 Allergia- ja astmaliitto
-
26.11.2014 Oikeusministeriö
-
Lausunto, KKV/1926/03.02/2014 PDF
25.11.2014 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
Lausunto, ISAVI/3968/05.01.01.02/2014 PDF
24.11.2014 Itä-Suomen Aluehallintovirasto
-
Lausunto PDF
24.11.2014 Suomen luonnonsuojeluliitto ry
-
Lausunto PDF
21.11.2014 Suomen Lions-liitto ry
-
Lausunto PDF
20.11.2014 Svenska Folkpartiet i Finland
-
Lausunto PDF
20.11.2014 Suomen Sosialidemokraattinen Puolue
-
Lausunto PDF
20.11.2014 Suomen kansallisooppera
-
Lausunto PDF
17.11.2014 Hanken Svenska handelshögskolan
-
Lausunto PDF
13.11.2014 Vasemmistoliitto
-
Lausunto PDF
13.11.2014 Suomen Lähetysseura
-
Lausunto PDF
11.11.2014 Hengitysliitto ry ja Suomen Sydänliitto ry
-
7.11.2014 Kuntaliitto
-
7.11.2014 Tietosuojavaltuutetun toimisto
-
Lausuntopyyntö PDF
5.11.2014 Sisäministeriö
-
Kannanotto PDF
8.9.2014 Kansalaisyhteiskuntapolitiikan neuvottelukunta
Other documents and memorandums
-
Lausunto PDF
19.11.2014 Maanpuolustuksen Tuki ry
-
Jäsenten nimeäminen (jäseneksi Maria Wakeham-Hartonen, varajäseneksi Jussi Matikkala) PDF
5.9.2014 Oikeusministeriö
-
Jäsenten nimeäminen (jäseneksi Aki Kallio) PDF
4.9.2014 Valtiovarainministeriö
-
Jäsenten nimeäminen (jäseneksi Minna Gråsten, varajäseneksi Henna Salmi) PDF
3.9.2014 Poliisihallitus
-
Nimeämispyyntö PDF
28.8.2014 Sisäasiainministeriö
Setting-up and organisation
-
16.9.2014 Sisäministeriö
-
Asettamispäätös PDF
28.8.2014 Sisäministeriö
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi