Hallituksen esitys eduskunnalle laeiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain sekä koulutuskorvauksesta annetun lain 8 ja 9 §:n muuttamisesta
STM034:00/2018 Statute drafting
Esityksessä ehdotetaan muutettavaksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia sekä koulutuskorvauksesta annetun lain 8 ja 9 §:ää.
Työttömyysvakuutusmaksujen perintämenettelyä ehdotetaan muutettavaksi. Työttömyysvakuutusmaksujen perintämenettelyssä ehdotetaan mahdollistettavaksi sekä toteutuneeseen palkanmaksuun perustuva että nykyistä työ
Current events
Round for comments
26.3. – 20.4.2018
Lausuntopyyntö
Lausuntopyyntö
26.3.2018 – 20.4.2018 Round for comments
Documents
Lausunto PDF
9.5.2018 Verohallinto
Saapunut 9.5.2018
Lausunto PDF
27.4.2018 Valtioneuvoston kanslia VNK
Saapunut 27.4.2018
Lausunto PDF
26.4.2018 Valtiovarainministeriö VM
Saapunut 27.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Työttömyysvakuutusrahasto
Saap. 20.4.18
Lausunto PDF
20.4.2018 KT Kuntatyönantajat
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Suomen Kuntaliitto ry
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Akava
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 SAK
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
19.4.2018 Finanssivalvonta
Saapunut 19.4.2018
Lausunto PDF
12.4.2018 Eläketurvakeskus
Saap. 20.4.18
Lausuntopyyntö PDF
26.3.2018 Sosiaali- ja terveysministeriö
Basic information Completed
Project number STM034:00/2018
Case numbers STM/1302/2018
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule –
Date of appointment
Law drafting
HE laeiksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annetun lain sekä koulutuskorvauksesta annetun lain 8 ja 9 §:n muuttamisesta
- 1
Under preparation
Added to session on 30.5.2018 - 2
Estimated week of presentation
Original estimated week of presentation 19/2018Estimated new week of presentation 22/2018 - 3
Submitted to Parliament
31.5.2018HE 76/2018 Information on parliamentary proceedings - 4
Current stage: Statute adopted
- 1072-1073/2018
Parliamentary reply EV 118/2018
Esityksessä ehdotetaan muutettaviksi työttömyysetuuksien rahoituksesta annettua lakia sekä koulutuskorvauksesta annettua lakia. Ehdotetut muutokset liittyvät tulotietojärjestelmästä annettuun lakiin ja siihen liittyviin muutoksiin.
Minister in chargeSosiaali- ja terveysministeri Mattila
Contact personKirsi Päivänsalo, Ministry of Social Affairs and Health
- Processed by: Finnish Council of Regulatory Impact Analysis
Contact person
Kirsi Päivänsalo, neuvotteleva virkamies
[email protected]
Goals and results
Esityksen tavoitteena on uudistaa tulotietojärjestelmän käyttöönoton johdosta työttömyysvakuutusmaksujen maksu- ja perintämenettelyä sekä tehdä tulotietojärjestelmän käyttöönottoon liittyvät välttämättömät muutokset työttömyysetuuksien rahoittamisesta annettuun lakiin (rahoituslaki) ja koulutuskorvauksesta annettuun lakiin.
Muutosten tavoitteena on kehittää työttömyysvakuutusmaksujen määräämistä, perintää ja valvontaa työnantajia ja Työttömyysvakuutusrahastoa palvelevalla ja hallinnollista taakkaa vähentävällä tavalla. Työttömyysvakuutusrahaston kannalta muutoksilla halutaan myös edistää työttömyysetuuksien rahoitukseen kerättävien varojen tasainen kertyminen rahastoon ja parantaa Työttömyysvakuutusrahaston käytössä olevaa tietopohjaa työttömyysvakuutusmaksujen perinnässä. Työnantajien osalta muutosten tavoitteena on, että työttömyysvakuutusmaksujen määrääminen ja perintä nykyistä paremmin tarjoaisi mahdollisuuden ottaa huomioon erilaisten työnantajien tarpeet työttömyysvakuutusmaksujen maksamisessa ja antaisi työnantajille enemmän vaihtoehtoja hoitaa työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuutensa.
Starting points
Ehdotetut muutokset liittyvät tulotietojärjestelmästä annettuun lakiin ja siihen liittyviin muutoksiin. Tulotietojärjestelmästä annetun lain tavoitteena on kerätä ja välittää tulotietoja mahdollisimman reaaliaikaisesti sekä yksinkertaistaa palkkatietojen ilmoittamiseen liittyviä menettelyjä ja velvoitteita. Uudesta tulotietojärjestelmästä annettu laki edellyttää tehtäväksi muutoksia työnantajan ilmoitusvelvollisuutta koskeviin säännöksiin ja mahdollistaa työttömyysvakuutusmaksujen perintämenettelyn kehittämisen. Muutokset edellyttävät myös Koulutuksen korvaamisesta annetun lain mukaisen koulutuskorvauksen maksamismenettelyn muuttamista.
Työttömyysvakuutusrahasto on työmarkkinaosapuolten hallinnoima rahastoa, jonka toiminta sekä maksamat etuudet ja rahoitusosuudet rahoitetaan työttömyysvakuutusrahaston perimillä työttömyysvakuutusmaksuilla. Työttömyysvakuutusrahasto vastaa työttömyysvakuutusmaksuilla rahoitettavien työttömyysturvaetuuksien ja eräiden muiden etuuksien rahoituksesta ja tähän liittyen työttömyysvakuutusmaksujen määräämisestä ja perimisestä sekä työttömyysvakuutusmaksuihin liittyvien velvoitteiden täyttämisen valvonnasta.
Tulorekisterin käyttöönotto mahdollistaa nykyistä reaaliaikaisemman ja toteumaan perustuvan työnantajamaksujen perinnän, joka selkeyttää työnantajana toimimisen velvoitteita.
Ehdotettavilla muutoksilla kehitetään työttömyysvakuutusmaksujen määräämistä, perintää ja valvontaa työnantajia ja Työttömyysvakuutusrahastoa palvelevalla ja hallinnollista taakkaa vähentävällä tavalla.
Ehdotettava, sekä toteutuneeseen palkanmaksuun perustuvan, että ennakollisen työttömyysvakuutusmaksujen perinnän mahdollistava malli, palvelisi kattavimmin erilaisista työnantajista koostuvaa työnantajakenttää.
Työttömyysvakuutusrahaston kannalta muutoksilla myös edistetään työttömyysetuuksien rahoitukseen kerättävien varojen tasaista kertymistä rahastoon ja parannetaan Työttömyysvakuutusrahaston käytössä olevaa tietopohjaa työttömyysvakuutusmaksujen perinnässä. Työnantajien osalta muutosten tavoitteena on, että työttömyysvakuutusmaksujen määrääminen ja perintä nykyistä paremmin tarjoaisi mahdollisuuden ottaa huomioon erilaisten työnantajien tarpeet työttömyysvakuutusmaksujen maksamisessa ja antaisi työnantajille enemmän vaihtoehtoja hoitaa työttömyysvakuutusmaksuvelvollisuutensa.
Esityksellä ei ole vaikutusta työttömyysvakuutusmaksujen määräytymiseen. Sillä ei myöskään ole vaikutusta Työttömyysvakuutusrahaston rahoituksen kokonaiskertymään eikä se muuta rahoitussuhteita eri rahoittajaosapuolten välillä. Esityksellä ei myöskään ole vaikutusta Työttömyysvakuutusrahaston rahoittamien etuusmenojen määrään tai siihen, miten Työttömyysvakuutusrahaston menot, sen omia hallintokuluja lukuun ottamatta, muodostuvat tai miten työttömyysvakuutusrahaston rahoitusosuudet ansiopäivärahasta ja muut sille rahoitettavaksi säädetyt velvoitteet maksetaan.
Ehdotetut lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2019 alussa.
Lausunto PDF
9.5.2018 Verohallinto
Saapunut 9.5.2018
Lausunto PDF
27.4.2018 Valtioneuvoston kanslia VNK
Saapunut 27.4.2018
Lausunto PDF
26.4.2018 Valtiovarainministeriö VM
Saapunut 27.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Työttömyysvakuutusrahasto
Saap. 20.4.18
Lausunto PDF
20.4.2018 KT Kuntatyönantajat
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Suomen Kuntaliitto ry
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Akava
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 SAK
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
19.4.2018 Finanssivalvonta
Saapunut 19.4.2018
Lausunto PDF
12.4.2018 Eläketurvakeskus
Saap. 20.4.18
Lausuntopyyntö PDF
26.3.2018 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausuntopyyntö
26.3.2018 – 20.4.2018 Round for comments
Documents
Lausuntopyyntö
26.3.2018 – 20.4.2018 Round for comments
Documents
Lausunto PDF
9.5.2018 Verohallinto
Saapunut 9.5.2018
Lausunto PDF
27.4.2018 Valtioneuvoston kanslia VNK
Saapunut 27.4.2018
Lausunto PDF
26.4.2018 Valtiovarainministeriö VM
Saapunut 27.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Työttömyysvakuutusrahasto
Saap. 20.4.18
Lausunto PDF
20.4.2018 KT Kuntatyönantajat
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Suomen Kuntaliitto ry
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Akava
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 SAK
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
19.4.2018 Finanssivalvonta
Saapunut 19.4.2018
Lausunto PDF
12.4.2018 Eläketurvakeskus
Saap. 20.4.18
Lausuntopyyntö PDF
26.3.2018 Sosiaali- ja terveysministeriö
Consultation rounds and hearings
Lausunto PDF
9.5.2018 Verohallinto
Saapunut 9.5.2018
Lausunto PDF
27.4.2018 Valtioneuvoston kanslia VNK
Saapunut 27.4.2018
Lausunto PDF
26.4.2018 Valtiovarainministeriö VM
Saapunut 27.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Työttömyysvakuutusrahasto
Saap. 20.4.18
Lausunto PDF
20.4.2018 KT Kuntatyönantajat
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Suomen Kuntaliitto ry
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Akava
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 Elinkeinoelämän keskusliitto EK
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
20.4.2018 SAK
Saapunut 20.4.2018
Lausunto PDF
19.4.2018 Finanssivalvonta
Saapunut 19.4.2018
Lausunto PDF
12.4.2018 Eläketurvakeskus
Saap. 20.4.18
Lausuntopyyntö PDF
26.3.2018 Sosiaali- ja terveysministeriö
Ungrouped
Person
Role, Term
Päivänsalo, Kirsi
neuvotteleva virkamies
Ministry of Social Affairs and Health
Represents the party: Sosiaali- ja terveysministeriö
Role: Project contact person
15.3.2018 –
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi