Maatalouslomituksen kehittämistyöryhmä
STM0377:00/15/02/2000 Development
1) selvittää mahdollisuudet parantaa lomitusjärjestelmän toimivuutta: kehittämällä maksullista lomittaja-apua nykyistä joustavammaksi; kehittämällä tilojen muodostamien lomitusrenkaiden toimintaedellytyksiä; kehittämällä itse järjestettyä lomitusta erityisesti lomitusyritysten toimintaedellytyksiä edistämällä; edistämällä ammattitaitoisten maatalouslomittajien saatavuutta; muilla mahdollisilla työryhmän työskentelyn yhteydessä esiin nousevilla keinoilla. 2) tehdä edellisen perusteella ehdotukset lomituspalvelujen kehittämiseksi sekä tarvittaessa säädösten muuttamiseksi kuitenkin niin, ettei ehdotusten toteuttaminen lisää lomitustoiminnasta valtiolle aiheutuvien kustannusten kokonaismäärää ja toisaalta niin, että otetaan huomioon hallitusohjelmaan sisältyvä tavoite, jonka mukaan nykyiset lomitusedut turvataan.
Basic information Completed
Project number STM0377:00/15/02/2000
Case numbers
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 1.8.2000 – 31.5.2001
Date of appointment 27.7.2000
Goals and results
Työryhmän tavoitteena on arvioida, miten nykyinen lomitusjärjestelmä vastaa muuttuneisiin vaatimuksiin ja miten sitä voitaisiin kehittää erityisesti työssä jaksamisen kannalta, kuten hallituksen hyväksymässä työssä jaksamisen tutkimus- ja toimenpideohjelmassa edellytetään.
Starting points
Maatalouslomitusta on toteutettu lakisääteisenä palveluna vuodesta 1974. Nykyinen maatalousyrittäjien lomituspalvelulaki (1231/1996) on ollut voimassa vuoden 1997 alusta. Lomitusjärjestelmässä toteutettiin 1990-luvun lopulla useita muutoksia, jotka kohdistuivat sekä palvelujen järjestämiseen että hallintoon ja sen rahoitukseen.
Palvelujen järjestämistä koskevista muutoksista ehkä merkittävimpiä ovat olleet viikkovapaaoikeuden poistaminen ja maatalousyrittäjän itse järjestämän lomituksen mahdollistaminen. Viikkovapaan tilalle säädettiin mahdollisuus tietyin edellytyksin saada maksullista lomittaja-apua. Itse järjestetty lomitus merkitsee, että maatalousyrittäjällä on oikeus valita, käyttääkö hän kunnan järjestämiä lomituspalveluja vai järjestääkö hän lomituksensa itse, jolloin kunta korvaa hänelle siitä aiheutuneita kustannuksia.
Lomituksen hallinnon uudistuksen myötä keskushallintotehtävät siirtyivät vuoden 1996 alusta Maatalousyrittäjien eläkelaitokselle (Mela). Paikallishallinto uudistettiin vuoden 2000 alusta siten, että kunnat eivät enää hoida lomituspalveluja lakisääteisenä tehtävänään vaan Melan kanssa tekemiensä toimeksiantosopimusten pohjalta. Kuntien toimintoja on yhdistetty niin, että monin paikoin yksi kunta toimii paikallisyksikkönä ja huolehtii lomitusten toteuttamisesta myös naapurikuntien alueella. Valtion korvaus paikallishallinnon rahoitukseen säädettiin määräytyväksi paikallisyksikön alueella toteutettujen lomituspäivien määrän mukaan.
Maatalouden rakennemuutos on jatkunut voimakkaana. Osa viljelijöistä on lopettanut karjatalouden harjoittamisen kokonaan, kun taas tuotantoa jatkavilla tiloilla karjan määrä ja samalla työn määrä on kasvanut. Lisäksi tuotantomenetelmät kehittyvät nopeasti, mikä edellyttää sekä maatalousyrittäjien että lomittajien ammattitaidon jatkuvaa kehittämistä. Muutokset ovat lisänneet niin maatalousyrittäjien kuin myös lomittajien työn henkistä ja fyysistä kuormittavuutta. Lomitustarpeet ovat lisääntyneet ja monipuolistuneet, mutta lakisääteisten palvelujen järjestäminen on paikoin tuottanut vaikeuksia ammattitaitoisten lomittajien puutteen vuoksi. Esimerkiksi maksullista lomittaja-apua ei ole kaikilta osin voitu järjestää toivotulla tavalla. Myöskään lomituspalveluyrittäjyys ei ole käynnistynyt siinä laajuudessa, että useammalla lomituspalvelujen käyttäjänä olisi ollut mahdollisuus siirtyä itse järjestetyn lomituksen piiriin.
Publications and reports
Maatalouslomituksen kehittämistyöryhmän muistio
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2001:16; Julkaisuvuosi: 2001; WWW-osoite: http://www.stm.fi/suomi/pao/julkaisut/paosisallys95.htm;
Maatalouslomituksen kehittämistyöryhmän muistio
19.6.2001 Työryhmä
Setting-up and organisation
Päätös määräajan jatkamisesta 31.5.2001 saakka
15.5.2001 Sosiaali- ja terveysministeriö
Määräajan jatkaminen 31.5.2001 saakka
14.5.2001 Työryhmä
Päätös määräajan jatkamisesta 30.4.2001 saakka
9.1.2001 Sosiaali- ja terveysministeriö
Määräajan jatkaminen 30.4.2001 saakka
21.12.2000 Työryhmä
Asettaminen DOC
27.7.2000 Sosiaali- ja terveysministeriö
Other documents and memorandums
jäsenesitys; Kati Suihkonen
26.6.2000 Valtiovarainministeriö
jäsenesitys; Matti Setälä (Tammelan kunta)
21.6.2000 Suomen Kuntaliitto
jäsenesitys; Henrika Husberg
19.6.2000 Svenska Lantbruksproducenternas Centralförbund SLC
jäsenesitys; Marjo Mäkinen
19.6.2000 Vehmaan kunta
jäsenesitys; Tauno Jouhtimäki / Martti Siipola
15.6.2000 Maatalousyrittäjien eläkelaitos
jäsenesitys; Kaarina Knuuti
14.6.2000 MTK ry
jäsenesitys; Raimo Kivineva
12.6.2000 Maatalouslomittajat ry
jäsenesityspyyntö (Pekka Viljanen/PAO)
8.6.2000 Sosiaali- ja terveysministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi