Vaihtoehtohoitoja koskevan lainsäädännön tarpeita selvittävä työryhmä

STM040:00/2008 Statute drafting

Työryhmän tehtävä on selvittää täydentäviin hoitoihin ja vaihtoehtohoitoihin liittyvät, poti-lasturvallisuuden kannalta keskeisimmät ongelmat, kuulla asiantuntijoita ja vaihtoehtohoitojen edustajia, arvioida lainsäädäntötarpeen laajuus ja tehdä tämän pohjalta tarpeelliset ehdotukset. Tämän jälkeen työryhmän tulee laatia ehdotuksensa seuraavien vaihtoehtojen pohjalta:
A. Suppea vaihtoehtohoitojen piiriin kuuluvia hoitoja ja niitä tarjoavia henkilöitä koskeva sääntely. Tässä vaihtoehdossa kielletään tai rajoitetaan vaihtoehtohoitojen käyttö eräiden sairauksien/potilasryhmien osalta ja/tai määritellään tietyt hoitomuodot, joita voivat antaa vain terveydenhuollon ammattihenkilöt peruskoulutuksensa ja/tai määritellyn lisä-koulutuksen ja/tai määritellyn kokemuksen perusteella tai muutoin rajatuin edellytyksin sekä määritellään mahdollisten kieltojen/rajoituksien noudattamisen valvonta.
B. Laaja vaihtoehtohoitojen piiriin kuuluvia hoitoja ja niitä tarjoavia henkilöitä koskeva ...

Basic information Completed

Project number STM040:00/2008

Case numbers

Set by Ministry of Social Affairs and Health

Term/schedule 1.6.2008 – 31.3.2009

Date of appointment 15.5.2008

Law drafting

Government proposal-

Adopted statute-

Project status

Goals and results

Työryhmän tavoitteena on tehdä ehdotus vaihtoehtohoitoja koskevasta sääntelystä.

Starting points

Virallisen terveydenhuollon ulkopuolella olevien hoitojen tarjonta, markkinointi ja käyttö on merkittävästi lisääntynyt Suomessa 1970-luvulta alkaen. Tällaisten hoitomenetelmien hyödyistä ja haitoista, hoitojen käyttäjistä, terapeuttien koulutuksesta ja valvonnasta, hoitojen markkinoinnista, virallisen terveydenhuollon edustajien suhtautumisesta vaihtoehtoiseen hoitoon sekä mahdollisesti tarvittavasta lainsäädännöstä on keskusteltu pitkään. Erityisesti vaihtoehtohoitojen valvonnan puutteellisuutta ja siitä johtuvaa asiakkaan ja potilaan heikkoa oikeusturvaa on pidetty merkittävänä ongelmana.

Vaihtoehtohoitojen kenttä on monimuotoinen ja muuttuu jatkuvasti. Tarjottavien hoitomuotojen lukumäärää on vaikea arvioida ja arviot vaihtelevat muun muassa hoitojen kentän rajauksesta ja luokittelusta riippuen. Arviointia vaikeuttaa myös alalla käytettävien termien ja käsitteiden moninaisuus. Vaihtoehtohoitojen kenttää kuvaavat käsitteet riippuvat niiden käyttäjistä, joilla kullakin on omat lähtökohtansa ja intressinsä. Yleisin termi näyttää olevan ”vaihtoehtohoidot”, mutta tämän rinnalla käytetään myös termejä täydentävä hoito ja uskomushoito.

Suomessa ei ole vaihtoehtohoitoja ja niiden harjoittamista koskevaa lainsäädäntöä. Kuka tahansa voi ryhtyä vaihtoehtoterapeutiksi edellyttäen, että hän ei käytä virallisia terveydenhuollon ammattinimikkeitä. Suurin osa vaihtoehtohoitojen tarjoajista ei ole terveydenhuollon ammattihenkilöitä. Kouluttautuminen vaihtoehtohoitojen antamiseen on vapaata eikä koulutusohjelmien sisällöstä ole vaatimuksia. Suomessa ei ole virallista rekisteriä vaihtoehtohoitojen antajista. Toiminta vaihtoehtoterapeuttina ei edellytä potilasasiakirjanpitoa, potilasvakuutusta tai muita terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevia velvoitteita.

Vaihtoehtohoitoja koskee kuluttajansuoja- ja tuoteturvallisuussäädäntö, vahingonkorvaus-lainsäädäntö ja rikoslaki, kuten muidenkin palvelujen tarjoamista. Luvaton terveydenhuollon ammattihenkilönä toimiminen on rikoslain 44 luvun 3 §:n mukaan rangaistava teko. Säännöksen nojalla on rangaistavaa esiintyä terveydenhuollon ammattihenkilön nimikkeellä ilman laillista oikeutta kyseisen nimikkeen käyttöön. Vaihtoehtohoitojen antaminen on lääninhallitusten ja Terveydenhuollon oikeusturvakeskuksen terveydenhuollon ammattihenkilölain (559/1994) ja yksityistä terveydenhoitoa koskevan lain (152/1990) mukaisen valvonnan piirissä vain silloin, kun on kyse terveydenhuollon ammattihenkilöiden ammattitoiminnassaan soveltamista vaihtoehtohoidoista.

Suomessa myös eduskunnan oikeusasiamies on kiinnittänyt vaihtoehtohoitoihin ja niiden puutteelliseen sääntelyyn huomiota ja muun muassa tarpeeseen järjestää tällaisen hoidon viranomaisvalvonta. Sosiaali- ja terveysministeriöön on tullut kaksi aloitetta vaihtoehtohoitojen tarkemmaksi selvittämiseksi. Suomen Mielenterveysseuran aloitteen mukaan työryhmän pitäisi selvittää erilaisilla hoitomuodoilla väärin kohdeltujen henkilöiden oikeusturva. Luonnonlääketieteen Keskusliitto ry:n aloitteessa on esitetty, että työryhmän määrittäisi koulutettujen terapeuttien oikeudet ja velvollisuudet.

Tarve antaa vaihtoehtohoidoista laintasoisia säännöksiä on tullut viime vuosina yhä ilmei-semmäksi. Tarve johtuu erityisesti asiakkaan ja potilaan heikosta oikeusturvasta, tästä seu-raavasta vaihtoehtohoitojen valvonnan puutteellisuudesta ja potilasturvallisuusongelmista.

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects