Säädöshanke unionin valtiontukisääntöjen vastaisten tukien takaisinperintää koskevien sääntöjen täytäntöön panemiseksi

TEM065:00/2023 Statute drafting

Hallituksen esityksessä säädettäisiin Euroopan unionin valtiontukisääntöjen mukaisten valtiontukien takaisinperinnästä.

Project status

Basic information In progress

Project number TEM065:00/2023

Case numbers VN/18042/2023

Set by Ministry of Employment and the Economy

Task class Preparation of a government proposal

Term/schedule 9.8.2023 –

Date of appointment

Law drafting

HE laiksi eräiden valtiontukea koskevien Euroopan unionin säännösten soveltamisesta, laiksi valtionavustuslain 21 §:n muuttamisesta, laiksi kuntalain muuttamisesta ja laiksi hyvinvointialueesta annetun lain muuttamisesta
  • 1

    Under preparation

    Adopted in the plan for the session period on 4.9.2024
  • 2

    Current stage: Estimated week of presentation

    Original estimated week of presentation 10/2024
    Estimated new week of presentation 5/2025
  • 3

    Submitted to Parliament

  • 4

    Statute adopted

Muutetaan eräiden valtion tukea koskevien Euroopan unionin säännösten soveltamisesta annetun lain (300/2001) sisältöä niin, että lisätään viranomaisen oma-aloitteinen takaisinperintä mahdolliseksi.

Minister in chargeMinister of Employment Satonen

Legislative plan for autumn session 2024

Contact person
Sanna Nyyssölä, Erityisasiantuntija
tel. +358 295 047 264
[email protected]

Goals and results

Säädöshankkeen tavoitteena on arvioida unionin oikeudesta johtuvat kansallisen lainsäädännön muutostarpeet ja tehdä muutostarpeita koskevat ehdotukset.

Summary

Hallituksen esityksessä säädettäisiin Euroopan unionin valtiontukisääntöjen mukaisten valtiontukien takaisinperinnästä.

Starting points

Asian taustalla on Euroopan unionin toiminnasta tehdyn sopimuksen (SEUT) 108 artiklan 3 kohdasta johdettava periaate siitä, että EU:n valtiontukisääntöjen vastaiset tuet tulee periä takaisin. Euroopan unionin tuomioistuimen Eesti Pagar -tuomion (C-349/17) mukaan kansallisen viranomaisen on perittävä oma-aloitteisesti sääntöjenvastainen tuki myös silloin, kun ei ole olemassa komission takaisinperintäpäätöstä. Vaikka SEUT 108(3) artikla ja sen mukainen oikeuskäytäntö ovat suoraan sovellettavaa oikeutta, edellyttää sen soveltaminen toimenpiteitä kansallisessa lainsäädännössä. Lakiehdotuksen tarkoituksena on korvata voimassa oleva laki eräiden valtion tukea koskevien Euroopan unionin säännösten soveltamisesta (300/2001) uudella lailla ja antaa viranomaiselle valtuudet ryhtyä takaisinperintään siinä tapauksessa, että kyseessä on EU:n valtiontukisääntöjen vastainen tuki, mutta komissio ei ole antanut tuesta takaisinperintäpäätöstä.

Eesti Pagar -tuomion perusteella on katsottava, että EU-oikeudesta nousee esille periaate siitä, että EU:n valtiontukisääntöjen vastaiset tuet tulee periä oma-aloitteisesti tilanteissa, joissa ei ole olemassa komission takaisinperintäpäätöstä. Kuitenkin haasteeksi EU-oikeuden soveltamisen osalta nousee se, että Suomessa ei tällä hetkellä ole Eesti Pagar -tapauksen mukaista takaisinperintää koskevaa yleistä säädöstä. Suomessa käytössä oleva laki eräiden valtion tukea koskevien Euroopan unionin säännösten soveltamisesta (300/2001) soveltuu ainoastaan takaisinperintätilanteisiin, joissa on olemassa komission takaisinperintäpäätös. Valtionavustuslaki (688/2001) sisältää osaltaan takaisinperintää koskevat säännökset, mutta valtionavustuslaki ei ole kaikkea EU:n valtiontukisääntöjen mukaista toimintaa säätelevä yleislaki ja on tunnistettu tilanteita, joissa takaisinperintää ei voida tehdä valtionavustuslain nojalla.

Nykyisin on tunnistettu, että myös muut kuin viranomaiset voivat tietyissä tilanteissa myöntää tukia. Eesti Pagar -oikeuskäytännön valossa myös nämä muiden kuin viranomaisten myöntämät tuet tulee voida periä takaisin, mikäli ne ovat EU:n valtiontukisääntöjen vastaisia. Näissä tilanteissa takaisinperintätoimivalta pitää säätää viranomaiselle ja toisaalta voimassa olevasta lainsäädännöstä puuttuu velvollisuus takaisinperintään. Perustuslain (731/1999) 124 §:n mukaan julkinen hallintotehtävä voidaan antaa muulle kuin viranomaiselle vain lailla tai lain nojalla ja vain, jos se on tarpeen tehtävän tarkoituksenmukaiseksi hoitamiseksi eikä vaaranna perusoikeuksia, oikeusturvaa tai muita hyvän hallinnon vaatimuksia. Merkittävää julkisen vallan käyttöä sisältäviä tehtäviä voidaan kuitenkin antaa vain viranomaiselle. Perustuslakivaliokunnan vakiintuneen linjausten mukaan tukien takaisinperintä on merkittävää julkisen vallan käyttöä, jonka on kuuluttava viranomaiselle. Toimivalta takaisinperintään on perustuttava aina lakiin (PeVL 45/2006 vp, s. 2; PeVL 50/2017 vp, s. 3 - 4).

Read more