Digi arkeen -neuvottelukunta 2017-2019

VM018:00/2017 Body

Current events

Basic information Completed

Project number VM018:00/2017

Case numbers VM/335/00.01.00.00/2017 , VN/12279/2019

Set by Ministry of Finance

Term/schedule 8.3.2017 – 31.12.2019

Date of appointment 8.3.2017

Type of body Advisory board

Project status

Goals and results

Digi arkeen –neuvottelukunta muodostaa yhteistyö- ja vuoropuhelukanavan kansalaisjärjestöjen, tutkijoiden ja julkisten palveluiden digitalisoinnista vastaavan valtiovarainministeriön välillä. Neuvottelukunnan tavoitteena on tukea digitaalisten palvelujen kehittämistä niin, että eri väestöryhmät pystyisivät käyttämään tasavertaisesti digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Neuvottelukunnan työllä pyritään löytämään ja tukemaan myös uudenlaisia tapoja organisoida hallinnon ja kansalaisjärjestöjen välistä yhteistyötä.

Neuvottelukunta käsittelee meneillään olevia uudistuksia ja neuvottelukunta voi myös itse nostaa esiin tärkeäksi katsomiaan asioita. Neuvottelukunnan tehtävä on koota ja tuoda valtioneuvostoon tietoon sellaisia huomioita ja näkökohtia, joiden huomioon ottaminen on välttämätöntä, tarpeellista tai suotavaa, kun digitaalisia palveluja kehitetään kaikkien ja kaikenlaisten ihmisten palvelukseen

Varmistaakseen erilaisten tarpeiden ja näkökulmien mukana olon palvelujen kehittämisessä neuvottelukunta toimii avoimesti ja järjestää tilaisuuksia ja muita osallistavia työskentelytapoja, joihin kutsutaan mukaan kansalaisjärjestökentän toimijoita ja hallinnon eri tahoja myös neuvottelukunnan kokoonpanon ulkopuolelta. Työnsä aluksi neuvottelukunta laatii toimintasuunnitelman, joka sisältää myös suunnitelman tästä laajemmasta osallistamisesta.

Starting points

Pääministeri Sipilän hallituksen ohjelmassa asetettiin tavoitteeksi rakentaa julkiset palvelut toimintatapoja uudistaen käyttäjälähtöisiksi ja ensisijaisesti digitaalisiksi.

Sipilän hallitus linjasi strategiaistunnossaan 26.9.2016 että kansalaisten viranomaisasioinnissa siirrytään paperikirjeiden sijaan käyttämään ensisijaisesti sähköistä postilaatikkoa eli sähköistä viestinvälityspalvelua. Sähköisen postilaatikon valmistelun rinnalla laaditaan tiekartta sadasta asiointipalvelusta, jotka olisivat jatkossa ensisijaisesti käytettävissä vain sähköisesti. Samassa yhteydessä hallitus linjasi, että asiointipalvelut turvataan muilla keinoilla heille, jotka eivät voi käyttää sähköisiä palveluita.

Hyvän hallinnon lähtökohta on, että julkisten palvelujen tulee olla yhtälailla kaikkien kansalaisten saavutettavissa ja käytettävissä heidän iästään, taidoistaan, olosuhteistaan tai asuinpaikastaan riippumatta. Saavutettavuusdirektiivin toimeenpano on keskeinen osa tämän tavoitteen toteuttamista. Toinen keskeinen noudatettava periaate on huolehtia sähköisen asioinnin ja digitaalisten palvelujen käytön tuesta sitä tarvitseville. Hallinto palvelee ihmisiä, eikä ihmisten tarvitse palvelua saadakseen ponnistella kohtuuttomasti tai muuttua muuksi kuin ovat.

Digitaalisilla palveluilla pystytään nykyistä paremmin takaamaan palvelujen tasavertainen saatavuus maan eri osissa ja erilaisten asiakasryhmien kesken. Sähköisillä palveluilla voidaan monin tavoin helpottaa asioiden hoitoa, kohentaa elämänlaatua ja lisätä osallistumisen mahdollisuuksia.

Verkkopalveluiden käyttäjän ei tarvitse lähteä asiointireissuille sairaana, kiireisenä tai pitkien matkojen päästä; sähköisten palveluiden käyttäjänä hän on mahdollisista henkilökohtaisista rajoitteistaan huolimatta täysivaltainen yhteiskunnan jäsen. Sähköinen asiointi voi lisätä vapaa-aikaa, säästää (kansalaisen, ei vain hallinnon) rahaa, parantaa itsemääräämisoikeutta, itsenäistä suoriutumista ja osallistumisen mahdollisuuksia.

Tämän toteutuminen vaatii kuitenkin paitsi palvelujen asiakaslähtöistä kehittämistä ja käytön mahdollistavien tekijöiden (esimerkiksi toimiva internetyhteys, tunnistautuminen ja puolesta asioinnin mahdollistaminen) toteutumista, myös digitaalisten palvelujen käytön tuen tarjoamista niille, jotka eivät pystyvät käyttämään digitaalisia palveluja avustettuna. Hallitus on linjannut, että laintasolla turvataan asiointipalvelut muilla keinoilla heille, jotka eivät voi käyttää sähköisiä palveluja. Sähköisten palveluiden käyttöön luodaan myös tukimalli.

Additional information

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects