Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kiinteistövarallisuuden omistuksen ja hallinnoinnin järjestämistä selvittävä työryhmä
VM044:00/2011 Statute drafting
Työryhmän tehtävänä on:
1. Luokitella kulttuurihistoriallisesti arvokas omaisuus hallinnan ja hoidon edellyttämiin luokkiin.
2. Selvittää ja tarvittaessa kuulla valtion haltijavirastoja ja toimijoita, joilla on hallinnassaan tai käytössään em. olennaista kiinteistöomaisuutta.
3. Tehdä tarvittaessa ehdotus niistä valtion kiinteistöstrategiaa täydentävistä linjauksista, joilla varmistetaan valtion kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kiinteistövarallisuuden säilyminen ja kehittämismahdollisuudet. Ehdotuksessa tulee varmistaa omaisuuden asianmukainen hoito ja käyttö sekä kulttuurihistoriallisten arvojen säilyminen ensisijassa rakennussuojelun kautta. Ehdotuksessa tulee arvioida myös kiinteistöomaisuuden yhteiskunnallista merkitystä kansallisomaisuutena, niiden säilymismahdollisuuksia sekä kiinteistöjen käyttöä ja ylläpidon rahoitusmuotoja.
4. Valtion kiinteistöhallinnon tehostamiseksi tulee arvioida vaihtoehdot omaisuuden keskittämiseksi mahdollisimman vähälukuisille organisaatioille ja ...
Basic information Completed
Project number VM044:00/2011
Case numbers 662/00.01.00.01/2011
Set by Ministry of Finance
Term/schedule 2.5.2011 – 31.12.2011
Date of appointment 21.4.2011
Law drafting
Government proposal-
Adopted statute-
Goals and results
Tavoitteena on tehdä ehdotus valtion kulttuurihistoriallisesti merkittävän kiinteistövarallisuuden hallinnan ja hoidon järjestämisestä arvojen säilyttämiseksi jatkossakin ja niin, että omaisuutta samalla hoidetaan mahdollisimman tehokkaasti, tuottavasti ja valtion kokonaisetu varmistaen.
Lähtökohtana on yhtäältä se, että arvokkaan kiinteistövarallisuuden säilyminen turvataan parhaiten siten, että se on jatkuvassa käytössä ja toisaalta se, että kulttuurihistoriallisten arvojen säilyminen varmistetaan asianmukaisesti rakennussuojelun kautta. Omaisuuden osalta tärkeää siten on, että omaisuuden haltija aktiivisesti arvioi, mikä osa sen omistajahallinnassa olevasta kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta omaisuudesta on luonteeltaan strategisesti valtion omistuksessa pidettävää, ja mistä osasta omaisuutta voidaan tarvittaessa luopua ja turvata kulttuurihistoriallisten arvojen säilyminen muilla tavoin.
Laadittavan ehdotuksen tulee osaltaan tukea myös lähivuosina edelleen tiukentuvan valtiontalouden kestävää hoitamista ja ottaa huomioon hallinnon järkiperäistämiseen ja tuottavuustavoitteiden saavuttamiseen liittyvät kehittämispaineet.
Toimeksiannon mukaisesti ehdotuksessa lähtökohtana tulee olla valtion yleiset kiinteistöstrategiset linjaukset.
Starting points
Valtiolla on omistuksessaan lukuisa joukko kulttuurihistoriallisia arvoja sisältäviä kiinteistöomaisuuskohteita usealla eri valtion toimijalla. Vuokraustoiminnan piirissä olevat kult-tuurihistoriallisesti arvokkaat käyttökiinteistöt on keskitetty Senaatti-kiinteistöjen hallintaan. Kiinteistöstrategian valmistelun yhteydessä koottujen selvitysten perusteella vastaavanlaista merkittävää valtion omistamaa käyttökiinteistöluonteista kansallista kulttuuriomaisuutta on lisäksi ainakin tasavallan presidentin kanslian, eduskunnan, Suomenlinnan hoitokunnan ja Liikenneviraston omistajahallinnassa.
Oman kategoriansa on kansallisesti merkittävä kulttuuriomaisuus, joka muodostuu valtion budjettivaroin ylläpidettävistä kulttuuri- ja nähtävyyskohteista. Nämä ovat Helsingin edustalla sijaitsevaa Suomenlinnaa lukuun ottamatta pääosin Museoviraston hallinnassa. Tämän kategorian omaisuus on usein luonteeltaan sellaista, ettei siihen kohdistu valtion tai muun tahon aktiivisista käyttöä tai käyttötarpeita taikka nämä tarpeet ovat vähäisiä tai luonteeltaan muutoin poikkeuksellisia. Kulttuurihistoriallisten arvojen säilyttämiseksi tämä omaisuus edellyttää kuitenkin omistajaltaan tai suojeluvelvoitteesta vastuussa olevalta taholta investointeja omaisuuden jatkuvana ylläpitona ja usein lisäksi pitkävaikutteisempina peruskorjauksina.
Aiemmin kulttuurihistoriallisten arvojen säilyttäminen on pyritty varmistamaan hankkimalla omaisuutta valtion omistukseen. Vuosikymmenien aikana käytäntö on kuitenkin osoittanut, että eritoten rakennetun omaisuuden arvojen säilyttämistä parhaiten edistää omaisuuden aktiivinen ja rakennussuojelun kautta ohjattu käyttö. Omistaminen ei useinkaan tuo tähän enää merkittävää lisäarvoa.
Valtioneuvosto on 21.12.2010 periaatepäätöksellään vahvistanut valtion uuden päivitetyn kiinteistöstrategian. Kiinteistöstrategiassa on linjattu, että valtion kulttuurihistoriallisesti arvokkaan omaisuuden kartoittamiseksi valtiovarainministeriö asettaa yhdessä opetusministeriön kanssa hankkeen, jonka tarkoituksena on laatia ehdotus kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kiinteistövarallisuuden hallinnoinnin järjestämisestä omaisuuden kulttuurihistoriallisten arvojen säilyttämiseksi kiinteistöstrategian linjauksien pohjalta. Niiltä osin kuin valtion kulttuurihistoriallisesti arvokkaan kiinteistövarallisuuden arvojen säilymistä ei voida varmistaa valtion kiinteistövarallisuutta koskevien yleisten omistus- ja omistajahallinnan keskittämistä koskevien linjausten perusteella, keskitetään tällaiset strategiset omistukset mahdollisimman vähälukuisten valtion toimijoiden hallintaan.
Valtion omistuksessa olevaa kulttuurihistoriallisesti arvokasta omaisuutta ei tällä hetkellä hallinnoida keskitetysti eikä sen osalta ole olemassa valtionhallinnon yhtenäisiä toimintalinjauksia. Osin syynä ovat omaisuuteen ja hallinnon rakenteisiin liittyneet historialliset tekijät, osin se ettei valtion kiinteistöstrategian mukaista keskittämistä ole vielä saatettu loppuun.
Museovirastossa on valmistunut virastokohtainen strategia, jossa viraston omistajahallinnassa olevan kiinteistövarallisuuden hoidon ja hallinnon järjestämisestä on linjattu valtion konsernitason kiinteistöstrategian periaatteiden mukaisesti. Museoviraston strategiassa on otettu myös huomioon jo valtion kiinteistöstrategian valmisteluvaiheessa esiin tullut tarve nyt asetettavalle jatkohankkeelle.
Consultation rounds and hearings
-
29.3.2012 Opetus- ja kulttuuriministeriö
-
16.3.2012 Suomenlinnan asukasyhdistys Suomenlinnaseura ry
-
16.3.2012 Metsähallitus
-
16.3.2012 Tasavallan presidentin kanslia
-
16.3.2012 Maa- ja metsätalousministeriö
-
14.3.2012 Ympäristöministeriö
-
14.3.2012 Museovirasto
-
13.3.2012 Liikenne- ja viestintäministeriö
-
12.3.2012 Liikennevirasto
-
8.3.2012 Eduskunnan kanslia
-
7.3.2012 Suomenlinnan hoitokunta
-
6.3.2012 Senaatti-kiinteistöt
-
16.2.2012 Valtiovarainministeriö
Other documents and memorandums
Lisäaikapyyntö lausunnon antamiselle
9.3.2012 Opetus- ja kulttuuriministeriö
Liikennevirasto Trafin selvitys valtion kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta kiinteistövarallisuudesta
26.9.2011 Liikennevirasto Trafi
Metsähallituksen edustajan nimeäminen
22.9.2011 Metsähallitus
Senaatti-kiinteistöjen selvitys valtion kulttuurihistoriallisesti arvokkaasta kiinteistövarallisuudesta, 26.8.2011
26.8.2011 Senaatti-kiinteistöt
Museoviraston selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
18.8.2011 Valtiovarainministeriö/Kehittämis- ja hallintotoiminto/Tietopalvelu ja tietohall
Suomenlinnan hoitokunnan selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
17.8.2011 Suomenlinnan hoitokunta
Ympäristöministeriön selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
17.8.2011 Ympäristöministeriö
Sisäasiainministeriön selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
17.8.2011 Sisäasiainministeriö
Senaatti-kiinteistöjen selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
17.8.2011 Senaatti-kiinteistöt
Tasavallan presidentin kanslian selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
17.8.2011 Tasavallan presidentin kanslia
Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen (MTT) selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
17.8.2011 Maa- ja elintarviketalouden tutkimuskeskuksen (MTT)
Liikenneviraston selvityksen päivitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus / tieomaisuus
16.8.2011 Liikennevirasto
Liikennevirasto; Lisäajan myöntäminen selvitysten toimittamiselle 30.9.2011 saakka
16.8.2011 Valtiovarainministeriö
Metsähallituksen selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
16.8.2011 Metsähallitus
Liikenneviraston selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus / rautatieomaisuus
15.8.2011 Liikennevirasto
Liikenneviraston lisäaikapyyntö
12.8.2011 Liikennevirasto
Rajavartiolaitoksen ilmoitus
8.8.2011 Rajavartiolaitos
VNK:n selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
25.7.2011 Valtioneuvoston kanslian omistajaohjausosasto
Opetushallituksen ilmoitus
25.7.2011 Opetushallitus
Selvitys; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
5.7.2011 Valtioneuvoston kanslia / Omistajohjausosasto
Selvityspyyntö liitteineen; Valtion kulttuurihistoriallisesti arvokas kiinteistövarallisuus
23.6.2011 Valtiovarainministeriö
Edustajien nimeäminen, YM28/053/2011
15.4.2011 Ympäristöministeriö
Jakelussa mainitut; Edustajien nimeämispyyntö
14.4.2011 Valtiovarainministeriö
Publications and reports
-
16.2.2012 Valtiovarainministeriö
-
16.1.2012 Valtiovarainministeriö
Setting-up and organisation
Metsähallitukselle; Kutsu työryhmän pysyväksi asiantuntijaksi
5.9.2011 Valtiovarainministeriö
-
21.4.2011 Valtiovarainministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi