Valtion aluehallinnon uudistamisen lainsäädäntöhankkeen ohjausryhmä

VM072:00/2024 Body

Ohjausryhmä vastaa valtion aluehallinnon uudistamisen lainsäädäntöhankkeen ohjauksesta ja valmistelutyön linjaamisesta. Ohjausryhmä toimii myös valtakunnallisen lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston toimeenpanohankkeen ohjausryhmänä vastaten sen strategisesta ohjauksesta ja seuraamalla hankkeen etenemistä.

Basic information In progress

Project number VM072:00/2024

Case numbers VN/12155/2024

Set by Ministry of Finance

Term/schedule 22.9.2023 – 30.6.2026

Date of appointment 22.9.2023

Type of body Steering group

Contact person
Janne Öberg, Finanssineuvos, yksikön päällikkö
tel. +358 295 530 473
[email protected]

Project status

Goals and results

LAINSÄÄDÄNTÖHANKKEEN (22.9.2023-30.6.2026) tavoitteena on valmistella hallitusohjelman linjausten mukaiset muutokset lainsäädäntöön niin, että uudet viranomaiset voivat aloittaa toimintansa viimeistään vuonna 2026 vaarantamatta kuitenkaan käynnissä olevien prosessien sujuvuutta.
Tavoitteena on vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta ja sujuvoittaa lupaprosesseja.
Kehittämisen pääperiaatteena on monialaisuus.

Lainsäädäntöhankkeen tehtävänä on:
1. Valmistella hallituksen esityksen muotoon hallitusohjelman mukaiset lainsäädäntömuutokset vaikutusarviointeineen Valviran, aluehallintovirastojen, ELY-keskusten ja Ahvenanmaan valtionviraston tehtävien ja hallinnon organisoinnista uuteen valtakunnalliseen virastoon, Elinvoimakeskuksiin sekä Ahvenanmaan valtionvirastoon.
2. Tunnistaa hallitusohjelman linjausten johdosta mahdollisesti muodostuvat uuden valtakunnallisen viraston ja muiden keskushallinnon virastojen tehtävien päällekkäisyydet sekä valmistella osaksi hallituksen esitystä ratkaisut näiden päällekkäisyyksien poistamiseksi.
3. Tehdä ehdotukset tarvittavista toimenpiteistä asian jatkovalmistelua varten ml. toimeenpanohankkeen asettaminen ja resursointi.
Hallituksen esitys tulee lähettää lausuntokierrokselle ennen kesälomakautta 2024 ja se tulee antaa eduskunnalle kevätkaudella 2025.

Hankkeen ohjauksesta ja valmistelutyön linjaamisesta vastaa ohjausryhmä. Ohjausryhmä raportoi työstään yhteiskunnan uudistamisen ministerityöryhmälle sekä tarvittaessa muille ministeriryhmille.

TOIMEENPANOHANKKEEN (12.4.2024–31.12.2025) tavoitteena on toteuttaa uuden valtakunnallisen lupa-, ohjaus- ja valvontaviraston suunnittelu ja perustaminen. Lähtökohtana on viraston perustoiminnan ja asiakaspalvelun sujuvuuden turvaaminen mahdollisimman laadukkaasti ja kustannustehokkaasti. Toimeenpanohankkeessa noudatetaan hyvää henkilöstöpolitiikkaa ja osallistetaan henkilöstöä muutoksen valmistelussa laaja-alaisesti.

Ohjausryhmän tehtävänä on
• Seurata toimeenpanohankkeen etenemistä
• Vastata toimeenpanohankkeen strategisesta ohjauksesta.

Starting points

Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelmassa ”Vahva ja välittävä Suomi” on linjattu valtion aluehallinnosta seuraavasti:
Valtion aluehallinnon uudistuksen tavoitteena on vahvistaa yhdenmukaista lupa- ja valvontakäytäntöä alueesta riippumatta ja sujuvoittaa lupaprosesseja. Kehittämisen pääperiaatteena on monialaisuus.

Ensisijaisesti tämä tarkoittaa lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien kokoamista uuteen perustettavaan monialaiseen virastoon, johon yhdistetään Valvira, Aluehallintovirastot sekä ELY-keskusten Y-vastuualueen tarkoituksenmukaiset tehtävät. Uudessa virastossa ympäristöön liittyvät lupa- ja valvontatehtävät muodostavat yhden yhtenäisen kokonaisuuden.

Viraston pääasiallinen ohjausvastuu osoitetaan valtiovarainministeriölle. Virastolla on valtakunnallinen toimivalta. Alueellinen läsnäolo ja toimintakyky turvataan hyvinvointialueiden yhteistoiminta-alueisiin perustuen. Virastolla voi kuitenkin olla tätä laajempi toimipisteverkosto. Uudistuksessa varmistetaan kielellisten oikeuksien toteutuminen. Erityistä huomiota kiinnitetään varautumisvastuiden aukottomaan toteutumiseen ja yhteistoiminnan toteutumiseen alueellisten viranomaisten kanssa.

ELY-keskusten puitteissa järjestetyn hallinnon osalta lähtökohtana on monialainen valtion aluehallinto, joka kootaan nykyistä vahvemmille alueille Elinvoimakeskuksiin. Uudistamisessa huomioidaan käynnissä oleva TE-uudistus. Elinvoimakeskukset ja niiden alueet muodostetaan nykyisten täyden palvelun ELYjen pohjalta mahdollistaen tarvittaessa korkeamman toimipistemäärän. Elinvoimakeskusten määrää voidaan kasvattaa enintään yhdellä elinvoimakeskuksella palveluiden turvaamiseksi molemmilla kansalliskielillä. Edelleen mahdollistetaan elinvoimakeskusten erikoistuminen ja keskinäinen työnjako.

Valtion aluehallinnon uudistamisen osalta valmistelu tehdään niin, että uuden mallin mukaan järjestetty valtion aluehallinto käynnistää toimintansa lähtökohtaisesti vuoden 2025, mutta viimeistään vuoden 2026 alusta. Varmistetaan, ettei muutosvaihe vaaranna käynnissä olevien prosessien sujuvuutta. Uudistamisessa huomioidaan valtionhallinnon tuottavuusohjelma ja toimintamenojen sopeutustarve.

Lisäksi hallitusohjelmassa on linjattu suoraan virastorakenteeseen kytkeytyen sosiaali- ja terveydenhuollon valvonnasta ja ympäristöllisten menettelyjen kehittämisestä seuraavasti:

Yhtenäistetään sosiaali- ja terveyspalveluiden valvontaa. Kootaan lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävät yhden viraston alaisuuteen. Varmistetaan, että valvonta sekä lupakäytännöt ovat yhdenvertaiset sekä julkiselle että yksityiselle palveluntuotannolle.

Valtakunnalliselle, monipaikkaiselle sote- ja pela-valvontaviranomaiselle varmistetaan riittävät resurssit muun muassa ammattihenkilövalvontaan ja laillistamisprosessien sujuvoittamiseen.

Investointien edistämiseksi edetään kohti yhden luukun mallia, jossa asiointi ja lupien haku tapahtuu keskitetysti ja digitaalisesti yhden, toimivan ja käyttäjälähtöisen lupaprosessin kautta. Yhdellä viranomaisella on vastuullaan lupaprosessin eteneminen ja koordinointi tarvittavine selvityksineen. Tämä viranomainen vastaa myös siitä, että luvan hakijalla on mahdollisuus etukäteen keskustella luvitukseen liittyvistä velvollisuuksista, selvitystarpeista ja reunaehdoista. Tavoitteena on, että yllättäviä lisäselvitys- ja täydennyspyyntöjä voitaisiin hyvällä yhteistyöllä ja ennakoinnilla vähentää. Tavoitteena on myös, että luvituksen kokonaisuutta toteutetaan viranomaisten ja hanketoimijoiden yhteistyöllä rinnakkain, eikä irrallisina peräkkäisinä palasina.

Ympäristölupakäsittelyn viranomaisten erityisosaamista on tarve käyttää monipuolisemmin eri puolilla Suomea tapahtuvien investointien luvituksessa. Nykyisellään valtion virastojen rajat (AVIt, ELYt) vaikeuttavat tehokasta toimintaa. Ympäristölupakäsittely (lupa-, valvonta- ja ohjaustehtävät) kootaan juridisesti yhtenä viranomaisena toimivaan valtakunnalliseen kokonaisuuteen, jossa hyödynnetään monipaikkaisen työskentelyn mahdollisuuksia. Ympäristöluvitusta käsitteleviä toimipisteitä on jatkossakin kattavasti eri puolilla Suomea, ja valvontatehtävien riippumattomuudesta huolehditaan.

Sujuva luvitus sekä siitä syntyvä puhdas siirtymä ja talouskasvu varmistetaan huolehtimalla lupaviranomaisten ja hallinto-oikeuksien hyvästä asiakaspalvelukyvystä ja johtamisesta, toimivista digitaalisista järjestelmistä sekä riittävästä resursoinnista.

Additional information

Developing and statute drafting in the Government

The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.

All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects