Hallituksen esitys ajoneuvojen Katsastustoiminnasta annetun lain ja ajoneuvolain muuttamisesta

LVM056:00/2016 Statute drafting

Esityksen tavoitteena on kansallisesti voimaansaattaa EU:n uusien katsastusdirektiivin, tienvarsidirektiivin ja rekisteröintitodistusdirektiivin vaatimukset. Esitys liittyy myös hallitusohjelman säädösten sujuvoittamisen kärkihankkeeseen. Esitys on osa kaksivaiheista katsastuslainsäädännön uudistamishanketta.

Basic information Completed

Project number LVM056:00/2016

Case numbers LVM/1162/03/2016

Set by Ministry of Transport and Communications

Term/schedule 12.7.2016 –

Date of appointment 12.7.2016

Law drafting

Government proposal 9/2017 Information on parliamentary proceedings

Parliamentary reply 51/2017

Adopted statute 488/2017

Contact person
Joel Karjalainen, ylitarkastaja
[email protected]

Goals and results

Hankkeella on tarkoitus kansallisesti voimaansaattaa EU:n katsastusdirektiivin 2014/45/EU mukaiset vaatimukset. Välttämättömien muutostarpeiden lisäksi on syytä tarkastella kansallisen lisäsääntelyn tarpeellisuutta ja merkitystä. Sipilän hallituksen tavoitteena on sääntelyn nettomäärän keventäminen ja säädöksille vaihtoehtoisten ohjauskeinojen käytön lisääminen. EU-säännösten toimeenpanossa tulee pidättäytyä kansallisesta lisäsääntelystä

Hallitusohjelma edellyttää, että kansalaisten arkea haittaavat säädökset perataan. Vuoden 2016 alussa henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksen ja päästömittausten hinnan keskiarvo oli noin 64 euroa. Suomessa määräaikaiskatsastetaan vuosittain noin 2,5 miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa ja se koskee isoa osaa kotitalouksista. Määräaikaiskatsastusten kokonaiskustannus kansalaisille on täten noin 160 miljoonaa euroa vuodessa. Katsastuslainsäädännön uudistuksen tavoitteena on kansalaisten arjen helpottaminen ja katsastuksesta heille aiheutuvien kustannusten vähentäminen.

Määräaikaiskatsastuksen keskeisimpänä tavoitteena on ajoneuvojen liikennekelpoisuuden varmistaminen. Siihen kuuluu ympäristöhaittojen (pakokaasupäästöjen ja melun) sekä turvallisuutta heikentävien vikojen valvonta. Sääntelyuudistuksen tavoitteena on edistää turvallista ja ympäristöystävällistä liikennettä ja kehittää toimintaa ajoneuvojen liikennekelpoisuuden jatkuvan valvonnan suuntaan.

Summary

Esityksen tavoitteena on kansallisesti voimaansaattaa EU:n uusien katsastusdirektiivin, tienvarsidirektiivin ja rekisteröintitodistusdirektiivin vaatimukset. Esitys liittyy myös hallitusohjelman säädösten sujuvoittamisen kärkihankkeeseen. Esitys on osa kaksivaiheista katsastuslainsäädännön uudistamishanketta.

Starting points

Hankkeessa on kyse EU:n liikennekelpoisuuspakettiin sisältyvien säädösten, eli uuden katsastusdirektiivin 2014/45/EU, rekisteröintitodistusdirektiivin 2014/46/EU ja tienvarsitarkastusdirektiivin 2014/47/EU, implementoinnista ja kansallisen lainsäädännön vaatimusten tarkastelusta suhteessa kyseisiin direktiiveihin. Kansallisessa lainsäädännössä muutos koskisi ajoneuvojen katsastustoiminnasta annettua lakia (957/2013) ja ajoneuvolakia (1090/2002).

Tienvarsitarkastuksien osalta hankkeessa tarkastellaan mahdollisuutta antaa Liikenteen turvallisuusvirastolle oikeus suorittaa teknisiä tienvarsitarkastuksia. Tienvarsitarkastustoimintaa voitaisiin kehittää nykyistä kattavavammaksi, jotta se edistäisi nykyistä paremmin liikenneturvallisuutta.

Katsastusdirektiivi asettaa määräaikaiskatsastuksen vähimmäisvaatimukset tarkastettavien ajoneuvoluokkien, katsastusaikavälien, tarkastuskohteiden ja tarkastusmenetelmien osalta. Kansallisesti direktiivin mukainen lainsäädäntö on annettava 20.5.2017 mennessä ja lainsäädännön on oltava voimassa 20.5.2018 mennessä.

Hankkeessa tarkastellaan katsastusdirektiivin moottoripyöriä koskevien uusien vaatimusten täytäntöönpanoa. Direktiivin mukaan moottoripyörät on katsastettava tai on asetettava vaihtoehtoisia tapoja edistää liikenneturvallisuutta näiden osalta. Hankkeessa tarkastellaan myös nopeita traktoreita koskevien katsastusvaatimusten täytäntöönpanoa. Katsastusdirektiivin mukaan pääasiassa yleisillä teillä käytettävät T5-luokan traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä tunnissa, tulisi määräaikaiskatsastaa. Kuitenkin sellaiset ajoneuvot, joita käytetään vain jäsenvaltion sisällä ja pääasiassa maa-, puutarha- tai metsätalouden, maanviljelyn taikka kalatalouden tuotannossa olevilla maa-aloilla, voidaan vapauttaa katsastusvaatimuksesta.

Uudessa katsastusdirektiivissä asetetaan aiempaan katsastusdirektiiviin verrattuna lisää vaatimuksia katsastajille, katsastustoimipaikoille ja -laitteille sekä valvonnalle. Pääasiassa nämä vaatimukset ovat kansallisessa voimassaolevassa lainsäädännössä jo huomioitu. Direktiivissä annetaan myös nykyistä enemmän joustoa tarkastusmenetelmiin.

Suomessa on säädetty direktiivin vaatimuksia tiheämmästä katsastusaikavälistä sekä laajemmasta katsastusvelvollisuudesta jarrullisten kevytperävaunujen, nelipyörien ja kevyiden nelipyörien osalta. Näitä kansallisia lisävaatimuksia tullaan tarkastelemaan hankkeen yhteydessä hallitusohjelman norminpurkutavoitteen mukaisesti, ottaen kuitenkin huomioon katsastuksen vaikutus muun muassa turvallisuuteen, ympäristöön ja elinkeinotoimintaan sekä asiakkaille.

Rekisteröintitodistusdirektiivissä otetaan käyttöön mahdollisuus keskeyttää ja peruuttaa rekisteröinti. Rekisteröinti tulee keskeyttää ja uusi katsastus on tehtävä, jos katsastuksen mukaan ajoneuvossa on vaarallisia puutteita. Rekisteröinti on peruutettava, jos ajoneuvo on rekisteröity uudelleen toisessa jäsenvaltiossa tai purettu tai romutettu. Jäsenvaltioille säädetään myös velvollisuudesta säilyttää sähköisesti tiedot alueellaan rekisteröidyistä ajoneuvoista.

Additional information