Hallituksen esitys ajoneuvojen Katsastustoiminnasta annetun lain ja ajoneuvolain muuttamisesta
LVM056:00/2016 Säädösvalmistelu
Ministeriöt toteuttavat hallitusohjelmaa, valmistelevat lakeja ja muita säädöksiä sekä vievät eteenpäin uudistuksia erilaisissa hankkeissa, työryhmissä ja toimielimissä.
Kaikkien ministeriöiden hankkeet löydät valtioneuvoston verkkosivuilta
Esityksen tavoitteena on kansallisesti voimaansaattaa EU:n uusien katsastusdirektiivin, tienvarsidirektiivin ja rekisteröintitodistusdirektiivin vaatimukset. Esitys liittyy myös hallitusohjelman säädösten sujuvoittamisen kärkihankkeeseen. Esitys on osa kaksivaiheista katsastuslainsäädännön uudistamishanketta.
Hankkeen perustiedot Päättynyt
Hankenumero LVM056:00/2016
Asianumerot LVM/1162/03/2016
Asettaja liikenne- ja viestintäministeriö
Toimikausi/aikataulu 12.7.2016 –
Asettamispäivä 12.7.2016
Lainvalmistelu
Hallituksen esitys 9/2017 Käsittelytiedot eduskunnassa
Eduskunnan vastaus 51/2017
Hyväksytty säädös 488/2017
Yhteyshenkilö
Joel Karjalainen, ylitarkastaja
[email protected]
Tavoitteet ja tuotokset
Hankkeella on tarkoitus kansallisesti voimaansaattaa EU:n katsastusdirektiivin 2014/45/EU mukaiset vaatimukset. Välttämättömien muutostarpeiden lisäksi on syytä tarkastella kansallisen lisäsääntelyn tarpeellisuutta ja merkitystä. Sipilän hallituksen tavoitteena on sääntelyn nettomäärän keventäminen ja säädöksille vaihtoehtoisten ohjauskeinojen käytön lisääminen. EU-säännösten toimeenpanossa tulee pidättäytyä kansallisesta lisäsääntelystä
Hallitusohjelma edellyttää, että kansalaisten arkea haittaavat säädökset perataan. Vuoden 2016 alussa henkilö- ja pakettiautojen määräaikaiskatsastuksen ja päästömittausten hinnan keskiarvo oli noin 64 euroa. Suomessa määräaikaiskatsastetaan vuosittain noin 2,5 miljoonaa henkilö- ja pakettiautoa ja se koskee isoa osaa kotitalouksista. Määräaikaiskatsastusten kokonaiskustannus kansalaisille on täten noin 160 miljoonaa euroa vuodessa. Katsastuslainsäädännön uudistuksen tavoitteena on kansalaisten arjen helpottaminen ja katsastuksesta heille aiheutuvien kustannusten vähentäminen.
Määräaikaiskatsastuksen keskeisimpänä tavoitteena on ajoneuvojen liikennekelpoisuuden varmistaminen. Siihen kuuluu ympäristöhaittojen (pakokaasupäästöjen ja melun) sekä turvallisuutta heikentävien vikojen valvonta. Sääntelyuudistuksen tavoitteena on edistää turvallista ja ympäristöystävällistä liikennettä ja kehittää toimintaa ajoneuvojen liikennekelpoisuuden jatkuvan valvonnan suuntaan.
Tiivistelmä
Esityksen tavoitteena on kansallisesti voimaansaattaa EU:n uusien katsastusdirektiivin, tienvarsidirektiivin ja rekisteröintitodistusdirektiivin vaatimukset. Esitys liittyy myös hallitusohjelman säädösten sujuvoittamisen kärkihankkeeseen. Esitys on osa kaksivaiheista katsastuslainsäädännön uudistamishanketta.
Lähtökohdat
Hankkeessa on kyse EU:n liikennekelpoisuuspakettiin sisältyvien säädösten, eli uuden katsastusdirektiivin 2014/45/EU, rekisteröintitodistusdirektiivin 2014/46/EU ja tienvarsitarkastusdirektiivin 2014/47/EU, implementoinnista ja kansallisen lainsäädännön vaatimusten tarkastelusta suhteessa kyseisiin direktiiveihin. Kansallisessa lainsäädännössä muutos koskisi ajoneuvojen katsastustoiminnasta annettua lakia (957/2013) ja ajoneuvolakia (1090/2002).
Tienvarsitarkastuksien osalta hankkeessa tarkastellaan mahdollisuutta antaa Liikenteen turvallisuusvirastolle oikeus suorittaa teknisiä tienvarsitarkastuksia. Tienvarsitarkastustoimintaa voitaisiin kehittää nykyistä kattavavammaksi, jotta se edistäisi nykyistä paremmin liikenneturvallisuutta.
Katsastusdirektiivi asettaa määräaikaiskatsastuksen vähimmäisvaatimukset tarkastettavien ajoneuvoluokkien, katsastusaikavälien, tarkastuskohteiden ja tarkastusmenetelmien osalta. Kansallisesti direktiivin mukainen lainsäädäntö on annettava 20.5.2017 mennessä ja lainsäädännön on oltava voimassa 20.5.2018 mennessä.
Hankkeessa tarkastellaan katsastusdirektiivin moottoripyöriä koskevien uusien vaatimusten täytäntöönpanoa. Direktiivin mukaan moottoripyörät on katsastettava tai on asetettava vaihtoehtoisia tapoja edistää liikenneturvallisuutta näiden osalta. Hankkeessa tarkastellaan myös nopeita traktoreita koskevien katsastusvaatimusten täytäntöönpanoa. Katsastusdirektiivin mukaan pääasiassa yleisillä teillä käytettävät T5-luokan traktorit, joiden suurin rakenteellinen nopeus on yli 40 kilometriä tunnissa, tulisi määräaikaiskatsastaa. Kuitenkin sellaiset ajoneuvot, joita käytetään vain jäsenvaltion sisällä ja pääasiassa maa-, puutarha- tai metsätalouden, maanviljelyn taikka kalatalouden tuotannossa olevilla maa-aloilla, voidaan vapauttaa katsastusvaatimuksesta.
Uudessa katsastusdirektiivissä asetetaan aiempaan katsastusdirektiiviin verrattuna lisää vaatimuksia katsastajille, katsastustoimipaikoille ja -laitteille sekä valvonnalle. Pääasiassa nämä vaatimukset ovat kansallisessa voimassaolevassa lainsäädännössä jo huomioitu. Direktiivissä annetaan myös nykyistä enemmän joustoa tarkastusmenetelmiin.
Suomessa on säädetty direktiivin vaatimuksia tiheämmästä katsastusaikavälistä sekä laajemmasta katsastusvelvollisuudesta jarrullisten kevytperävaunujen, nelipyörien ja kevyiden nelipyörien osalta. Näitä kansallisia lisävaatimuksia tullaan tarkastelemaan hankkeen yhteydessä hallitusohjelman norminpurkutavoitteen mukaisesti, ottaen kuitenkin huomioon katsastuksen vaikutus muun muassa turvallisuuteen, ympäristöön ja elinkeinotoimintaan sekä asiakkaille.
Rekisteröintitodistusdirektiivissä otetaan käyttöön mahdollisuus keskeyttää ja peruuttaa rekisteröinti. Rekisteröinti tulee keskeyttää ja uusi katsastus on tehtävä, jos katsastuksen mukaan ajoneuvossa on vaarallisia puutteita. Rekisteröinti on peruutettava, jos ajoneuvo on rekisteröity uudelleen toisessa jäsenvaltiossa tai purettu tai romutettu. Jäsenvaltioille säädetään myös velvollisuudesta säilyttää sähköisesti tiedot alueellaan rekisteröidyistä ajoneuvoista.
Lisätietoja
Lausuntokierrokset ja kuuleminen
-
16.1.2017 Liikenteen turvallisuusvirasto
-
16.1.2017 Suomen Kuljetus ja Logistiikka SKAL ry
-
16.1.2017 Lempäälän Autokatsastus Oy
-
16.1.2017 Liikennevakuutuskeskus
-
16.1.2017 Tekniikan ja Tiedon Toimihenkilöt TTT ry
-
13.1.2017 Tampereen teknillinen yliopisto, Liikenteen tutkimuskeskus Verne
-
13.1.2017 Suomen Yrittäjät
-
13.1.2017 Moottoriajoneuvojen Katsastusmiehet MKM Ry
-
13.1.2017 Liikenneturva
-
13.1.2017 Maa- ja metsätaloustuottajain Keskusliitto MTK ry
-
13.1.2017 Suomen Motoristit ry (SMOTO)
-
13.1.2017 K1 Katsastajat Oy
-
13.1.2017 Autoliitto
-
13.1.2017 A-Katsastus Group Oy
-
13.1.2017 Autoalan Keskusliitto ry Autotuojat ry
-
13.1.2017 Yksityisten Katsastustoimipaikkojen Liitto ry (YKL ry)
-
13.1.2017 Liikenneympäristöyhdistys ry
-
12.1.2017 Linja-autoliitto
-
12.1.2017 HelppoKatsastus Oy
-
12.1.2017 Suomen Taksiliitto
-
10.1.2017 Kilpailu- ja kuluttajavirasto
-
10.1.2017
-
9.1.2017 Herttoniemen Autokatsastus Oy
-
9.1.2017 Poliisihallitus
-
4.1.2017
-
2.1.2017 Suomen Ajoneuvohistoriallisen Keskusliiton - SAHK ry
-
2.1.2017 Veho Oy Ab
-
2.1.2017 Veho Oy Ab
-
17.12.2016 Koneyrittäjät ry
-
16.12.2016 Liikennevirasto
-
12.12.2016
-
Hallituksen esitys ajoneuvolain ja ajoneuvojen katsastustoiminnasta annetun lain muuttamisesta PDF
8.12.2016 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
-
8.12.2016 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
Muut asiakirjat ja muistiot
-
8.12.2016 Liikenne- ja viestintäministeriö/Palveluosasto/Markkinayksikkö (PMA)
Ryhmittelemättömät
Henkilö
Rooli, Toimikausi
Karjalainen, Joel
ylitarkastaja
liikenne- ja viestintäministeriö
Rooli: Hankkeen yhteyshenkilö
12.7.2016 –
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi