Remissbehandling om ändringar i spårtrafiklagstiftningen: mer tid för anskaffning av vagnar för skogs- och kemiindustrin

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 22.1.2025 13.58 | Publicerad på svenska 24.1.2025 kl. 12.40
Pressmeddelande
Bild: Elena Noeva / Shutterstock

Kommunikationsministeriet ber om utlåtanden om utkastet till regeringsproposition med vilken det ska göras ändringar i spårtrafikregleringen. Genom lagändringarna ska säkerheten i spårbunden stadstrafik stärkas och ges skogsindustrin och den kemiska industrin mer tid att skaffa transportmateriel som uppfyller EU-kraven. Utlåtanden kan lämnas till och med den 5 mars 2025.

Genom lagändringarna förlängs det undantag genom vilket användning av materiel för östlig internationell trafik (så kallad OSJD/GOST-materiel) som avviker från EU-kraven tillåts vid virkes- och kemikalietransporter inom Finland. Undantaget ska fortgå till utgången av 2028. Undantaget infördes 2022 för att man efter Rysslands invasion av Ukraina skulle kunna trygga virkes- och kemikalietransporterna per järnväg i Finland för industrins behov.

Finland har i EU-lagstiftningen endast ett undantag för användningen av OSJD/GOST-materiel vid internationella järnvägstransporter. Eftersom anskaffningen av materiel som uppfyller EU-kraven för virkes- och kemikalietransporter tar längre tid än beräknat, har regeringen fastställt att undantaget förlängs från 2026 till utgången av 2028. Även Europeiska kommissionen har informerats om en tvåårs förlängning av undantaget. 

EU-lagstiftningen möjliggör inte användning av den ifrågavarande materielen för transporter inom Finland, men kommissionen har visat förståelse för Finlands tillfälliga behov i den akuta materielbrist som råder till följd av Rysslands anfallskrig. En förlängning av användningen av materielen med två år till utgången av 2028 är således den längsta möjliga tilläggstiden, och kommissionen förutsätter att Finland därefter återgår till att iaktta materielkraven enligt EU-lagstiftningen. Företagen ska före utgången av 2028 skaffa materiel som uppfyller EU-kraven för att trygga virkes- och kemikalietransporterna.  

Ändringar som förbättrar säkerheten i regleringen av spårbunden stadstrafik

Avsikten är också att genom samma regeringsproposition utveckla regleringen av spårbunden stadstrafik, det vill säga metro- och spårvägstrafik. I fortsättningen ska planer för nytt bannät för spårbunden stadstrafik jämte konsekvensbedömningar lämnas till Transport- och kommunikationsverket Traficom i ett så tidigt skede som möjligt. Målet är att säkerhetsaspekter från första början ska beaktas så väl som möjligt vid planeringen av projekt.

I regleringen av spårbunden stadstrafik ska det också göras andra ändringar bland annat för att bättre hantera störningssituationer och cybersäkerhetsrisker. Av den som bedriver spårbunden stadstrafik kommer det att förutsättas att dess säkerhetsstyrningssystem innehåller förfaranden för upprätthållande av förarnas behörighet och att det finns ett uppföljningssystem för förarutbildningen. Dessutom ska det göras andra tekniska justeringar i regleringen.

Vad händer nu?

Remisstiden för lagutkastet går ut den 5 mars 2025. Efter remissbehandlingen fortsätter beredningen av lagen som tjänsteuppdrag.

Alla organisationer och medborgare kan lämna utlåtanden om utkastet på webben på www.utlåtande.fi 

Mer information:

Risto Saari, trafikråd, tfn 0295 342 311, [email protected] 

Nyckeln till tillväxt Orpos regeringsprogram