Hyppää sisältöön

Lausuntokierros muutoksista raideliikennesääntelyyn: lisäaikaa metsä- ja kemianteollisuuden vaunuhankintoihin

liikenne- ja viestintäministeriö
Julkaisuajankohta 22.1.2025 13.58
Tiedote
Puuta lastataan junan kuljetusvaunuun
Puunkuljetusvaunu. (Kuva: Elena Noeva / Shutterstock)

Liikenne- ja viestintäministeriö pyytää lausuntoja luonnoksesta hallituksen esitykseksi, jolla tehtäisiin muutoksia raideliikennettä koskevaan sääntelyyn. Lakimuutoksilla vahvistettaisiin kaupunkiraideliikenteen turvallisuutta ja annettaisiin metsä- ja kemianteollisuudelle lisäaikaa hankkia EU-vaatimukset täyttävää kuljetuskalustoa. Lausuntoja voi antaa 5.3.2025 saakka.

Lakimuutoksilla jatkettaisiin poikkeusta, jolla sallitaan EU-vaatimuksista poikkeavan itäisen kansainvälisen liikenteen kaluston (ns. OSJD/GOST-kaluston) käyttöä Suomen sisäisissä puutavara- ja kemikaalikuljetuksissa. Poikkeus jatkuisi vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeus otettiin käyttöön vuonna 2022, jotta Venäjän hyökkäyssodan alettua Ukrainassa voitiin turvata puutavara- ja kemikaalikuljetukset rautateitse Suomessa teollisuuden tarpeisiin.

Suomella on EU-lainsäädännössä ainoastaan poikkeus käyttää OSJD/GOST-kalustoa kansainvälisissä rautatiekuljetuksissa. Koska EU-vaatimusten mukaisen kaluston hankinta puutavara- ja kemikaalikuljetuksiin vie aiemmin arvioitua pidempään, hallitus on linjannut, että poikkeusta jatketaan vuodesta 2026 vuoden 2028 loppuun saakka. Poikkeuksen kahden vuoden jatkoajasta on informoitu myös Euroopan komissota. 

EU-lainsäädäntö ei mahdollista kyseisen kaluston käyttöä Suomen sisäisissä kuljetuksissa, mutta komissio on osoittanut Suomen väliaikaiselle tarpeelle ymmärrystä Venäjän hyökkäyssotaa seuranneessa akuutissa kalustopulassa. Kahden vuoden pidennys kaluston käyttöön vuoden 2028 loppuun asti on siten pisin mahdollinen lisäaika ja komissio edellyttää, että tämän jälkeen Suomi palaa noudattamaan EU-lainsäädännön mukaisia kalustovaatimuksia. Yritysten on hankittava EU-vaatimukset täyttävää kalustoa vuoden 2028 loppuun mennessä puutavara- ja kemikaalikuljetusten turvaamista varten.  

Kaupunkiraideliikenteen sääntelyyn turvallisuutta parantavia muutoksia

Samalla hallituksen esityksellä on tarkoitus kehittää myös kaupunkiraideliikenteen eli metro- ja raitiotieliikenteen sääntelyä. Jatkossa uuden kaupunkiraideliikenteen rataverkon suunnitelmat tulisi toimittaa vaikutusarvioineen mahdollisimman aikaisessa vaiheessa Liikenne- ja viestintävirasto Traficomille. Tavoitteena on, että hankkeen suunnittelussa turvallisuusnäkökohdat otettaisiin alusta alkaen mahdollisimman hyvin huomioon.

Kaupunkiraideliikenteen sääntelyyn tehtäisiin myös muita muutoksia muun muassa häiriötilanteiden ja kyberturvallisuuden riskien parempaa hallintaa varten. Kaupunkiraideliikenteen harjoittajalta edellytettäisiin, että sen turvallisuusjohtamisjärjestelmä sisältäisi menettelytavat kuljettajien kelpoisuuksien ylläpitämiseksi ja kuljettajien koulutusta varten olisi seurantajärjestelmä. Lisäksi sääntelyyn tehtäisiin muita teknisiä tarkistuksia.

Mitä seuraavaksi?

Lakiluonnoksen lausuntoaika päättyy 5.3.2025. Lausuntokierroksen jälkeen lain valmistelu jatkuu virkamiestyönä.

Lausuntoja voivat antaa kaikki organisaatiot ja kansalaiset netissä www.lausuntopalvelu.fi.

Lisätietoja:

liikenneneuvos Risto Saari, p. 0295 342 311, [email protected] 

Kasvun kaava Orpon hallitusohjelma