Skip to content

Regeringen föreslår kompletteringar av anslagen för 2025 och främjar trafikprojekt med över en miljard euro

kommunikationsministeriet
Utgivningsdatum 21.11.2024 14.14 | Publicerad på svenska 21.11.2024 kl. 14.15
Pressmeddelande
Kuvassa on kirjoitettuna teksti Budjetti 2025
Budget 2025 (Bild: Statsrådets kansli)

Den 21 november 2024 överlämnade regeringen en proposition till riksdagen om komplettering av budgetpropositionen för 2025. Regeringen föreslår finansiering för att modernisera passagekontrollsystemet för alla järnvägar i Finland, det vill säga Digispår, samt för flera nya spårprojekt, en stadsspårväg och vägprojekt. Dessutom föreslår regeringen ett villkorligt anslag på 400 miljoner euro för byggandet av Västbanan.

Passagekontrollsystemet för järnvägstrafiken moderniseras med fokus på säkerhet

En modernisering och grundlig renovering av järnvägstrafikens passagekontrollsystem är en nödvändig ersättning- och säkerhetsinvestering för Finlands järnvägar. I projektet moderniseras säkerhetsanordningarna för hela Finlands bannät och passagekontrollsystemet för tåg, som båda har nått slutet på sin livslängd. Projektet Digispår har sedan 2019 beretts i brett samarbete med hela järnvägssektorn i Finland. Digispår ingår som en åtgärd i den riksomfattande Trafik 12-planen.

Trafikledsverket och Fintraffic Järnväg Ab inleder tillsammans genomförandet av Digispår. Regeringen föreslår en modernisering och en investering i en grundlig renovering av järnvägstrafikens passagekontrollsystem – för inledandet av genomförandet av projektet föreslås en fullmakt på 10 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2025.

Kostnadsförslaget för projektet uppgår till sammanlagt cirka 1,2 miljarder euro. Investeringskostnaderna infaller åren 2025–2040. Projektet har också beviljats EU-finansiering till ett belopp av cirka 100 miljoner euro.

Villkorlig finansiering för byggandet av Västbanan

För kostnaderna för Västbanans byggfas föreslår regeringen en villkorlig fullmakt på 400 miljoner euro och ett anslag på 10,55 miljoner euro för 2025. Ett villkor för användningen av statens andel är att ett delägaravtal undertecknas och att de kommuner och städer som är delägare samt eventuella andra offentliga samfund som drar nytta av projektet förbinder sig att betala minst 400 miljoner euro av de totala kostnaderna för byggandet. 

Finansieringen får användas för byggplanering och byggande av de förbindelsesträckor som anges i delägaravtalet för Västbanan Ab. Övergången till byggnadsfasen gäller delprojekten mellan Esbo och Lojo samt förbindelserna Salo-Hajala och Nunna-Kuppis. Det ska vara möjligt att inleda byggandet 2027. 

Statens ägarandel i Västbanan Ab ska vara minst 50,1 %. Staten och kommunerna som är delägare i Västbanan Ab, Åbo, Esbo, Salo, Lojo, Vichtis och Kyrkslätt, har förhandlat om villkoren i föravtalet om att börja bygga Västbanan. Förhandlingarna pågår fortfarande och fortsätter.

MBT-avtalen stöder livskraft och tillväxt

I enlighet med avtalen om markanvändning, boende och trafik (MBT) föreslår regeringen 130,3 miljoner euro för stadsregionernas investeringar 2025 från regeringsprogrammets tidsbundna investeringsprogram.

Statlig finansiering riktas till projekt som stöder stadsregionernas livskraft och skapar förutsättningar för tillväxt. Genom projekten förbättras bland annat utvecklingen av markanvändningen, stadsregionernas interna tillgänglighet och trafiksäkerheten.

En förutsättning för användningen av det anslag som baserar sig på MBT-avtalen är att kommunerna i Helsingfors, Tammerfors, Lahtis, Jyväskyläs, Kuopios och Uleåborgs stadsregioner förbinder sig till målen och åtgärderna enligt MBT-avtalet 2024—2035 och finansieringen av dem, så som de har fastställts i förhandlingsresultatet den 23 september 2024.

Regeringen föreslår anslag för följande projekt:

• Finansieringen av bastrafikledshållningen för bland annat åtgärder som främjar trafiksäkerheten i regionerna uppgår till sammanlagt 79,4 miljoner euro

• För genomförandet av projektet personbangården i Uleåborg föreslås en fullmakt på 24,5 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2025

• För genomförandet av projektet flyttning av hamnbanan i Åbo föreslås en fullmakt på 11 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2025

• För projektet landsväg 101 Ring I, planskild anslutning vid Marknuten, Esbo, föreslås en fullmakt på 33,7 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2025

• För projektet riksväg 4 Lahtisleden mellan Ring I och Ring III och en planskild anslutning vid Luftbron föreslås en fullmakt på 64 miljoner euro och ett anslag på 1 miljon euro för 2025

• För projektet riksväg 4 vid Palokka, Jyväskylä, föreslås en fullmakt på 15,5 miljoner euro och ett anslag på 2 miljoner euro för 2025

• För projektet E18 stamväg 40 Åbo ringväg i centrum av Reso föreslås en fullmakt på 190 miljoner euro och ett anslag på 3 miljoner euro för 2025

• För genomförandet av projektet landsväg 180 avsnittet Kurkela–Kustö, västra omfartsvägen i S:t Karins, föreslås en fullmakt på 103,2 miljoner euro och ett anslag på 5 miljoner euro för 2025

• Grundlig renovering av Helsingfors tåg- och tunnelbanestationer: 7,4 miljoner euro 2025, fullmakten högst 15 miljoner euro, dock högst 30 procent av det sammanlagda beloppet av de stationsspecifika planerings- och byggkostnaderna

• Spårvägar i Tammerforsregionen: 8 miljoner euro 2025, fullmakt högst 55,5 miljoner euro, dock högst 30 procent av det sammanlagda beloppet av planerings- och byggkostnaderna

• Vanda räls: 14 miljoner euro 2025, fullmakten högst 144,1 miljoner euro, dock högst 30 procent av kostnaderna för byggande av spårvägen

Vad händer nu?

Statsbudgeten godkänns i riksdagens plenum i december 2024.

Mer information

Digispår och Västbanan: Miikka Rainiala, direktör för styrningsenheten, tfn 0295 342 051, [email protected]

MBT-projekten: Maria Torttila, ledande specialsakkunnig, tfn 0295 342 237, [email protected]

budgeten: Mikko Nygård, ekonomi- och förvaltningsdirektör, tfn 0295 342 547, [email protected]