I den internationella konferensen organiserad i Helsingfors söktes praktiska lösningar för att skydda kritisk undervattensinfrastruktur

utrikesministeriet
Utgivningsdatum 25.4.2025 17.11 | Publicerad på svenska 25.4.2025 kl. 17.20
Typ:Pressmeddelande

En stor internationell grupp av experter samlades i Helsingfors den 23 april 2025 i konferensen gällande skyddandet av kritisk undervattensinfrastruktur och hoten härstammande från den internationella sjöfarten. Genom samarbete mellan flera myndigheter sökte deltagarna lösningar för att avvärja dessa mångfasetterade hot.

Konferensen ordnades av utrikesministeriet tillsammans med Gränsbevakningsväsendet, Transport- och kommunikationsverket Traficom, Europeiska kompetenscentret för motverkande av hybridhot, Förenta nationernas kontor för narkotikakontroll och förebyggande av brott (UNODC) och det globala centret för övervakning av sanktioner inom sjöfarten (Global Centre for Maritime Sanctions Implementation) som finns på Malta.

I konferensen deltog myndigheter och andra sjöfartsexperter från staterna vid Östersjön, Nordsjön och Medelhavet, Förenta staterna, Kanada, Nya Zeeland samt från EU-institutionerna och Nato. Forskare och representanter från den privata sektorn var också på plats.

”Skadorna på sjökablarna i Östersjön under den senaste tiden visar klart hur sårbar den kritiska undervattensinfrastrukturen är.  Fartyg som färdas på Östersjön kan utsätta hot såväl mot undervattensinfrastrukturen som den nationella säkerheten.  Dessa hot berör inte enbart oss, utan det handlar om en större utmaning.  Det är viktigt att vi hittar olika sätt att bemöta hoten genom internationellt samarbete mellan myndigheterna. Utrikesministeriets roll är att främja detta samarbete”, säger utrikesminister Elina Valtonen

Skadorna på den kritiska undervattensinfrastrukturen och fartygen med allvarliga säkerhetsbrister, är ett av de stora hoten mot Finland och Östersjöregionen. Gränsbevakningsväsendet har som sjösäkerhetsmyndighet och den ekonomiska zonens tillsynsmyndighet åtagit sig att söka lösningar på utmaningen tillsammans med andra myndigheter och internationella samarbetspartner.

Den 24 april hölls det också ett separat expertmöte som handlade om skuggflottan. Deltagarna diskuterade åtgärderna mot skuggflottan, deras genomslag samt fortsatta åtgärder. 

Sjösäkerheten bygger på internationella regler och flaggstaternas ansvar för att se till att fartygen uppfyller kraven. Målet är att förebygga skador mot människor, miljö och egendom. 

”De skuggfartyg som trafikerar på Finska viken är i dåligt skick, de saknar en klar flaggstat och deras försäkringar är bristfälliga, vilket är en stor säkerhetsrisk. Transport- och kommunikationsverket Traficom ska effektivisera sina åtgärder för att bättre kunna upptäcka försummelser av att uppfylla de internationella kraven som också gäller skuggflottan.  Effektiva motåtgärder kräver också ett starkt internationellt samarbete ", säger Traficoms sjöfartsdirektör Sanna Sonninen.

Arbetet fortsätter i olika format såväl i expertgruppen för staterna vid Östersjön och Nordsjön samt i EU och NATO. Kanada håller på att inleda verksamheten av Shadow Fleet Task Force som består av G7- och NB8-länderna.    

Mer information

  • Utrikesministeriet, mediejour, viestinta.um(at)gov.fi, tlf. 040 551 6571
  • Gränsbevakningsväsendet, pressjour, media(at)raja.fi, tlf. 050 456 2862 (under tjänstetid)
  • Transport- och kommunikationsverket Traficom, medietjänst, viestinta(at)traficom.fi, tlf. 029 534 5648