Liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistus
LVM013:00/2024 Development
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan hallitus käynnistää liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen, jonka liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö toteuttavat yhteistyössä.
Basic information In progress
Project number LVM013:00/2024
Case numbers VN/11591/2024
Set by Ministry of Transport and Communications
Term/schedule 1.11.2024 – 30.10.2026
Date of appointment 9.10.2024
Relation to the Government Programme
Orpo
Luku 6 Kasvun kaava
Alaluku 6.5 Toimivat asuntomarkkinat ja sujuva liikenne
Contact person
Niko-Matti Ronikonmäki, Yksikön johtaja
tel. +358 295342129
[email protected]
Contact person
Markus Teräväinen, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 530 719
[email protected]
Goals and results
Työn ensimmäisessä vaiheessa liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö laativat liikenteen hinnoittelusta nykytilakuvauksen ja analyysin. Huomioon otetaan hallituskaudella kansallisesti päätetyt verotuksen muutokset, uuteen EU-lainsäädäntöön perustuvat liikenteen kustannuksiin merkittävästi vaikuttavat ohjaus ja päästövähennysvelvoitteet sekä talvella 2024–2025 hallituksen päätettäväksi tulevat uudet päästövähennystoimet. Lisäksi kuvataan liikenteen merkitys valtion tuloille ja menoille, Suomen elinkeinoelämän kilpailukyvylle sekä taakanjakosektorin päästövähennysvelvoitteille. Työvaiheessa laaditaan raportti.
Liikenteen verotuksen ja rahoituksen kokonaisuudistusta ohjaavat seuraavat politiikkatavoitteet:
- Suomen kilpailukyvyn tukeminen
- kansalaisten ostovoimasta huolehtiminen
- kansallisten ja EU:n päästövähennystavoitteiden saavuttaminen kustannustehokkaasti
- julkisen talouden kestävyyden varmistaminen
Vaiheessa 1 tehtävässä nykytilakuvauksessa ja analyysissa arvioidaan tilannetta edellä mainittujen politiikkatavoitteiden pohjalta. Talouspoliittinen ministerivaliokunta tarkentaa liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamisen tavoitteita vaiheen 1 jälkeen.
Työn toisessa vaiheessa liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö asettavat virkatyöryhmän, joka tunnistaa ja arvioi uudistamismahdollisuuksia asetettujen tavoitteiden pohjalta sekä tarvittaessa laatii uudistuksia koskevan mietinnön tarkasteltujen vaihtoehtojen pohjalta. Työryhmään pyydetään jäsenet myös työ- ja elinkeinoministeriöstä sekä ympäristöministeriöstä. Liikenne- ja viestintäministeriö nimeää työryhmälle puheenjohtajan. Työryhmä kuulee sidosryhmiä ja asiantuntijoita. Loppuraportti laaditaan työryhmän tehtävien mukaisesti.
Työssä tarkastellaan ensisijaisesti tie- ja rautatieliikennettä. Meriliikenne ja lentoliikenne otetaan huomioon kansainvälisen liikenteen näkökulmasta.
Summary
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan hallitus käynnistää liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen, jonka liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö toteuttavat yhteistyössä.
Starting points
Pääministeri Petteri Orpon hallitusohjelman mukaan hallitus käynnistää liikenteen rahoituksen ja verotuksen kokonaisuudistuksen, jonka liikenne- ja viestintäministeriö ja valtiovarainministeriö toteuttavat yhteistyössä. Työ sovitetaan yhteen muun muassa valtakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman, teollisuuspoliittisen strategian, valtioneuvoston ilmastopoliittisten linjausten kuten energia- ja ilmastostrategian ja KAISUN, valtiontalouden kestävyystarkastelun sekä käynnissä olevan liikenteen verotuksen säädösvalmistelun, liikenteen päästökaupan toimeenpanon ja liikenteen käyttövoimia ja niiden jakelua ohjaavan EU-lainsäädännön kansallisen toimeenpanon valmistelun kanssa. Lähtökohtana työlle kuitenkin on, että hallitus ei omilla energia- ja ilmastopoliittisilla päätöksillään heikennä kuluttajien ostovoimaa tai yritysten kilpailukykyä. Työllä on mahdollisia yhteyksiä muun muassa aluehallinnon uudistukseen, valtioneuvoston ennakointityöhön ja huoltovarmuuteen liittyvään valmisteluun. Rinnakkaisten valmisteluprosessien tuloksia otetaan huomioon tässä työssä niiden valmistumisen mukaisesti.
Additional information
Elinkeinojen logistiikkakustannukset vaikuttavat Suomen kilpailukykyyn suhteessa keskeisiin kilpailijamaihin. Suomen etäisestä sijainnista ja liikenneyhteyksien vähäisistä vaihtoehdoista johtuen kansainvälisen sääntelyn vaikutus logistisille kustannuksille on merkittävä. Suomen logistiikkakustannuksiin voidaan vaikuttaa kansallisilla veroratkaisuilla ja liikenteen kustannuksiin vaikuttavan ohjauksen (esimerkiksi päästökauppa ja jakeluvelvoite) toimeenpanossa käytettävissä olevilla joustoilla ja näihin kytkeytyvillä kansallisilla toimenpiteillä, kuten esimerkiksi käyttövoimamurroksen edistämisellä.
Kotitalouksiin kohdistuvien liikenteen kustannusten nykytilaa ja kehitystä voidaan arvioida tilastojen ja politiikkavalmistelussa tuotetun kirjallisuuden avulla. Tietopohja mahdollistaa julkisen vallan toimenpiteistä seuraavien kotitalouksien liikenteen kustannuksista määräävien tekijöiden tunnistamisen ja niiden merkityksen kuvaamisen osana elinkustannusten kokonaisuutta. Arvioissa voidaan ottaa huomioon ansiotasot ja alueellisuus. Samalla voidaan arvioida, mihin julkisen vallan toimesta asetettuihin kustannustekijöihin vaikuttamalla olisi mahdollista hillitä kotitalouksien kustannuksia, mitä nämä toimenpiteet olisivat ja tarjoaako lainsäädäntö ja kansallinen päätösvalta mahdollisuuksia ottaa niitä käyttöön.
Suomea kansallisesti ja EU-tasolla sitovien liikenteen päästötavoitteiden kustannustehokas toteuttaminen vaikuttaa Suomen kilpailukykyyn, arjen ostovoimaan ja julkiseen talouteen. Osa toimenpiteistä asetetaan EU-tasolla mahdollisin kansallisin liikkumavaroin (kuten päästökauppa ja jakeluvelvoite) ja osasta päätetään kansallisesti niin sanotun taakanjakosektorin sisällä. Jo tällä vuosikymmenellä Suomen taakanjakosektorin päästökiintiö pienenee vuosittain ja päästövähennyksiä tarvitaan lisää kiintiön pienetessä. Liikennesektoria koskevia toimenpiteitä arvioidaan paitsi päästövähennystavoitteiden myös kustannustehokkuuden näkökulmasta liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistamishankkeen yhteydessä.
Suomessa liikenteen verotusta ovat pitkään määritelleet valtion fiskaaliset tavoitteet ja sittemmin ympäristötavoitteet. Tavoitteet ovat tähän saakka tukeneet toisiaan, eli ympäristöperusteisuutta sisältävä verotus on tuottanut runsaasti verotuloja. Päästöohjaus on toiminut tarkoitetulla tavalla ja se yhdessä etenkin liikenteen energiatehokkuuden kehittymisen kanssa on johtanut liikenteen veropohjan heikentymiseen. Samalla liikenteeseen on kohdistettu veronkevennyksiä ja verotasot ovat muutoinkin alentuneet reaalisesti. Toisaalta käyttövoimamurros on avainasemassa päästövähennyssitoumusten saavuttamisessa sekä liikkumisen kustannusten alentamisessa pitkällä aikavälillä. Osaltaan liikenneverkon korjausvelan tasainen kasvu asettaa haasteita rahoituksen riittävyydelle ja lisää paineita liikennejärjestelmän rahoituksen ennakoitavuudelle ja kehittämiselle.
Työn ensimmäinen vaihe aloitetaan marraskuussa 2024 ja se päättyy kesäkuussa 2025. Työn toisessa vaiheessa asetettavan työryhmän toimikausi alkaa elokuussa 2025 ja päättyy lokakuussa 2026. Tarvittaessa talouspoliittinen ministerivaliokunta voi linjata toimikauden muutoksesta.
Talouspoliittista ministerivaliokuntaa tiedotetaan työn etenemisestä eri vaiheissa. Talouspoliittinen ministerivaliokunta päättää mahdollisista jatkotoimista työryhmän valmistelun pohjalta.
Hankkeen suunnittelu
-
Muistio: Liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistaminen PDF
9.10.2024 Ministry of Transport and Communications
Ungrouped
Person
Role, Term
Ronikonmäki, Niko-Matti
Yksikön johtaja
Ministry of Transport and Communications
Role: Project contact person
9.10.2024 –
Ronikonmäki, Niko-Matti
Yksikön johtaja
Ministry of Transport and Communications
Role: Person in charge
1.2.2025 –
Ronikonmäki, Niko-Matti
Yksikön johtaja
Ministry of Transport and Communications
Role: Person in charge
9.10.2024 – 31.1.2025
Teräväinen, Markus
Lainsäädäntöneuvos
Ministry of Finance
Role: Project contact person
9.10.2024 –
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi