Reform av beskattningen och finansieringen av trafiken

LVM013:00/2024 Projekt

Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo inleder regeringen en totalreform av beskattningen och finansieringen av trafiken, som kommunikationsministeriet och finansministeriet genomför i samarbete. Detta är en maskinöversättning.

Projektets framskridande

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer LVM013:00/2024

Ärendenummer VN/11591/2024

Projektets arrangör kommunikationsministeriet

Mandattid 1.11.2024 – 30.10.2026

Datum för tillsättande 9.10.2024

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 6 Nyckeln till tillväxt

Alaluku 6.5 Fungerande bostadsmarknader och smidig trafik

Kontaktperson
Niko-Matti Ronikonmäki, Yksikön johtaja
tel. +358 295342129
[email protected]

Kontaktperson
Markus Teräväinen, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 530 719
[email protected]

Mål och resultat

I den första fasen av arbetet utarbetar kommunikationsministeriet och finansministeriet en beskrivning av nuläget och en analys av prissättningen av trafiken. I beaktande tas de ändringar i beskattningen som det beslutats om nationellt under regeringsperioden, den styrning och de åtaganden om utsläppsminskning som baserar sig på den nya EU-lagstiftningen och som i betydande grad påverkar trafikkostnaderna samt de nya åtgärder för utsläppsminskning som regeringen ska besluta om vintern 2024–2025. Dessutom beskrivs trafikens betydelse för statens inkomster och utgifter, det finländska näringslivets konkurrenskraft samt ansvarsfördelningssektorns åtaganden om utsläppsminskning. I arbetsfasen utarbetas en rapport.

Reformen av beskattningen och finansieringen av trafiken styrs av följande politikmål:
- stödjande av Finlands konkurrenskraft
- omsorg om medborgarnas köpkraft
- uppnåendet av de nationella utsläppsminskningsmålen och EU:s utsläppsminskningsmål på ett kostnadseffektivt sätt
- säkerställandet av hållbara offentliga finanser.

I den beskrivning och analys av nuläget som görs i fas 1 bedöms situationen utifrån de ovannämnda politiska målen. Finanspolitiska ministerutskottet preciserar målen för reformen av beskattningen och finansieringen av trafiken efter fas 1.

I den andra fasen av arbetet tillsätter kommunikationsministeriet och finansministeriet en tjänstearbetsgrupp som identifierar och bedömer möjligheterna till reformer utifrån de uppställda målen samt vid behov utarbetar ett betänkande om reformerna utifrån de granskade alternativen. Arbetsgruppen ombeds också ha medlemmar från arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet. Kommunikationsministeriet utser en ordförande för arbetsgruppen. Arbetsgruppen ska höra intressentgrupper och sakkunniga. Slutrapporten utarbetas i enlighet med arbetsgruppens uppgifter.

I arbetet granskas i första hand väg- och järnvägstrafiken. Sjötrafiken och flygtrafiken beaktas med tanke på den internationella trafiken.

Sammandrag

Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo inleder regeringen en totalreform av beskattningen och finansieringen av trafiken, som kommunikationsministeriet och finansministeriet genomför i samarbete. Detta är en maskinöversättning.

Utgångspunkter

Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo inleder regeringen en totalreform av finansieringen av trafiken och beskattningen, som kommunikationsministeriet och finansministeriet genomför i samarbete. Arbetet samordnas bland annat med den riksomfattande trafiksystemplanen, den industripolitiska strategin, statsrådets klimatpolitiska riktlinjer såsom energi- och klimatstrategin och KAISU, hållbarhetsgranskningen av statsfinanserna samt den pågående beredningen av lagstiftningen om beskattning av transporter, genomförandet av utsläppshandeln inom transportsektorn och beredningen av det nationella genomförandet av EU-lagstiftningen som styr drivkrafterna inom transportsektorn och distributionen av dem. Utgångspunkten för arbetet är dock att regeringen inte genom sina egna energi- och klimatpolitiska beslut försvagar konsumenternas köpkraft eller företagens konkurrenskraft. Arbetet har eventuella kopplingar till bland annat regionförvaltningsreformen, statsrådets framsynsarbete och beredningen av försörjningsberedskapen. Resultaten av parallella beredningsprocesser beaktas i detta arbete i enlighet med hur de färdigställts.

Ytterligare uppgifter