Reform av beskattningen och finansieringen av trafiken
LVM013:00/2024 Projekt
Ministerierna genomför regeringsprogrammet, bereder lagar och andra författningar samt genomför reformer i olika projekt, arbetsgrupper och organ.
Alla ministeriers projekt hittas på statsrådets webbplats
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo inleder regeringen en totalreform av beskattningen och finansieringen av trafiken, som kommunikationsministeriet och finansministeriet genomför i samarbete. Detta är en maskinöversättning.
Projektets basuppgifter Pågår
Projektets nummer LVM013:00/2024
Ärendenummer VN/11591/2024
Projektets arrangör kommunikationsministeriet
Mandattid 1.11.2024 – 30.10.2026
Datum för tillsättande 9.10.2024
Förhållande till regeringsprogrammet
Orpo
Luku 6 Nyckeln till tillväxt
Alaluku 6.5 Fungerande bostadsmarknader och smidig trafik
Kontaktperson
Niko-Matti Ronikonmäki, Yksikön johtaja
tel. +358 295342129
[email protected]
Kontaktperson
Markus Teräväinen, Lainsäädäntöneuvos
tel. +358 295 530 719
[email protected]
Mål och resultat
I den första fasen av arbetet utarbetar kommunikationsministeriet och finansministeriet en beskrivning av nuläget och en analys av prissättningen av trafiken. I beaktande tas de ändringar i beskattningen som det beslutats om nationellt under regeringsperioden, den styrning och de åtaganden om utsläppsminskning som baserar sig på den nya EU-lagstiftningen och som i betydande grad påverkar trafikkostnaderna samt de nya åtgärder för utsläppsminskning som regeringen ska besluta om vintern 2024–2025. Dessutom beskrivs trafikens betydelse för statens inkomster och utgifter, det finländska näringslivets konkurrenskraft samt ansvarsfördelningssektorns åtaganden om utsläppsminskning. I arbetsfasen utarbetas en rapport.
Reformen av beskattningen och finansieringen av trafiken styrs av följande politikmål:
- stödjande av Finlands konkurrenskraft
- omsorg om medborgarnas köpkraft
- uppnåendet av de nationella utsläppsminskningsmålen och EU:s utsläppsminskningsmål på ett kostnadseffektivt sätt
- säkerställandet av hållbara offentliga finanser.
I den beskrivning och analys av nuläget som görs i fas 1 bedöms situationen utifrån de ovannämnda politiska målen. Finanspolitiska ministerutskottet preciserar målen för reformen av beskattningen och finansieringen av trafiken efter fas 1.
I den andra fasen av arbetet tillsätter kommunikationsministeriet och finansministeriet en tjänstearbetsgrupp som identifierar och bedömer möjligheterna till reformer utifrån de uppställda målen samt vid behov utarbetar ett betänkande om reformerna utifrån de granskade alternativen. Arbetsgruppen ombeds också ha medlemmar från arbets- och näringsministeriet och miljöministeriet. Kommunikationsministeriet utser en ordförande för arbetsgruppen. Arbetsgruppen ska höra intressentgrupper och sakkunniga. Slutrapporten utarbetas i enlighet med arbetsgruppens uppgifter.
I arbetet granskas i första hand väg- och järnvägstrafiken. Sjötrafiken och flygtrafiken beaktas med tanke på den internationella trafiken.
Sammandrag
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo inleder regeringen en totalreform av beskattningen och finansieringen av trafiken, som kommunikationsministeriet och finansministeriet genomför i samarbete. Detta är en maskinöversättning.
Utgångspunkter
Enligt regeringsprogrammet för statsminister Petteri Orpo inleder regeringen en totalreform av finansieringen av trafiken och beskattningen, som kommunikationsministeriet och finansministeriet genomför i samarbete. Arbetet samordnas bland annat med den riksomfattande trafiksystemplanen, den industripolitiska strategin, statsrådets klimatpolitiska riktlinjer såsom energi- och klimatstrategin och KAISU, hållbarhetsgranskningen av statsfinanserna samt den pågående beredningen av lagstiftningen om beskattning av transporter, genomförandet av utsläppshandeln inom transportsektorn och beredningen av det nationella genomförandet av EU-lagstiftningen som styr drivkrafterna inom transportsektorn och distributionen av dem. Utgångspunkten för arbetet är dock att regeringen inte genom sina egna energi- och klimatpolitiska beslut försvagar konsumenternas köpkraft eller företagens konkurrenskraft. Arbetet har eventuella kopplingar till bland annat regionförvaltningsreformen, statsrådets framsynsarbete och beredningen av försörjningsberedskapen. Resultaten av parallella beredningsprocesser beaktas i detta arbete i enlighet med hur de färdigställts.
Ytterligare uppgifter
Logistikkostnaderna för näringarna påverkar Finlands konkurrenskraft i förhållande till de viktigaste konkurrentländerna. På grund av Finlands avlägsna läge och de ringa alternativen för trafikförbindelserna har den internationella regleringen en betydande inverkan på de logistiska kostnaderna. Finlands logistikkostnader kan påverkas genom nationella skattelättnader och den flexibilitet som står till buds vid verkställandet av den styrning som påverkar trafikkostnaderna (t.ex. utsläppshandeln och distributionsskyldigheten) och genom nationella åtgärder i anslutning till dessa, såsom främjande av drivkraftomställningen.
Nuläget för och utvecklingen av de trafikkostnader som hänför sig till hushållen kan bedömas med hjälp av statistik och litteratur som producerats vid beredningen av politiken. Kunskapsunderlaget gör det möjligt att identifiera de kostnadsbestämmande faktorer för hushållens transporter till följd av de åtgärder som vidtas av det allmänna och att beskriva betydelsen av dem som en del av levnadskostnaderna som helhet. I bedömningarna kan inkomstnivåerna och regionaliseringen beaktas. Samtidigt kan man bedöma vilka av de kostnadsfaktorer som det allmänna har ställt upp som det är möjligt att tygla hushållens kostnader, vilka dessa åtgärder är och om lagstiftningen och den nationella beslutanderätten erbjuder möjligheter att ta i bruk dem.
Ett kostnadseffektivt genomförande av de utsläppsmål för trafiken som är bindande för Finland nationellt och på EU-nivå påverkar Finlands konkurrenskraft, köpkraften i vardagen och den offentliga ekonomin. En del av åtgärderna fastställs på EU-nivå med eventuella nationella handlingsmedel (såsom utsläppshandel och distributionsskyldighet) och beslut om en del fattas nationellt inom den så kallade ansvarsfördelningssektorn. Redan under detta årtionde minskar Finlands utsläppskvot inom ansvarsfördelningssektorn årligen och det behövs fler utsläppsminskningar när kvoten minskar. Åtgärderna inom transportsektorn bedöms inte bara med tanke på utsläppsminskningsmålen utan också med tanke på kostnadseffektiviteten i samband med projektet för att reformera beskattningen och finansieringen av trafiken.
I Finland har beskattningen av trafiken länge definierats av statens fiskala mål och senare av miljömålen. Målen har hittills stött varandra, dvs. beskattning som baserar sig på miljöhänsyn har gett rikligt med skatteinkomster. Utsläppsstyrningen har fungerat på avsett sätt och den har i synnerhet tillsammans med utvecklingen av energieffektiviteten inom trafiken lett till att skattebasen för trafiken har försämrats. Samtidigt har skattelättnader riktats mot trafiken och skattenivåerna har också i övrigt sjunkit reellt. Å andra sidan har omställningen av drivkraften en nyckelroll när det gäller att uppnå åtagandena om utsläppsminskning och minska kostnaderna för rörligheten på lång sikt. Den stadiga ökningen av det eftersatta underhållet av trafiknätet innebär utmaningar för finansieringens tillräcklighet och ökar trycket på förutsägbarhet och utveckling av finansieringen av trafiksystemet.
Den första fasen av arbetet inleds i november 2024 och avslutas i juni 2025. Mandatperioden för den arbetsgrupp som tillsätts i den andra fasen av arbetet börjar i augusti 2025 och slutar i oktober 2026. Vid behov kan finanspolitiska ministerutskottet dra upp riktlinjer för ändringen av mandatperioden.
Finanspolitiska ministerutskottet informeras om hur arbetet framskrider i olika skeden. Finanspolitiska ministerutskottet beslutar om eventuella fortsatta åtgärder utifrån arbetsgruppens beredning.
Hankkeen suunnittelu
-
Muistio: Liikenteen verotuksen ja rahoituksen uudistaminen PDF
9.10.2024 Kommunikationsministeriet
Ogrupperade
Person
Roll, Mandattid
Ronikonmäki, Niko-Matti
Yksikön johtaja
kommunikationsministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
9.10.2024 –
Ronikonmäki, Niko-Matti
Yksikön johtaja
kommunikationsministeriet
Roll: Ansvarig person
1.2.2025 –
Ronikonmäki, Niko-Matti
Yksikön johtaja
kommunikationsministeriet
Roll: Ansvarig person
9.10.2024 – 31.1.2025
Teräväinen, Markus
Lainsäädäntöneuvos
finansministeriet
Roll: Kontaktperson för projektet
9.10.2024 –
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi