Kansallinen liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraohjelma

LVM061:00/2023 Development

Ohjelma sisältää päivitetyn arvion jakeluinfran kehityksestä sekä infraa ja ajoneuvokantaa koskevat tavoitteet ja tarvittavat toimenpiteet. Tavoitteena on infran markkinalähtöinen kehittyminen, mutta taloudellisesti toteuttamiskelpoisia kannusteita sekä mahdollisuuksia velvoitteiden asettamiselle tarkastellaan.

Basic information In progress

Project number LVM061:00/2023

Case numbers VN/31178/2023

Set by Ministry of Transport and Communications

Term/schedule 7.11.2023 – 31.12.2025

Date of appointment

Contact person
Eero Hokkanen, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 342 021
[email protected]

Contact person
Niina Honkasalo, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 342 027
[email protected]

Contact person
Tuuli Ojala, Liikenneneuvos
tel. +358 295 342 198
[email protected]

Goals and results

Hankkeen tavoite on edistää fossiilisille liikennepolttoaineille vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran rakentumista ja infran kehittymisen seurantaa.

Summary

Ohjelma sisältää päivitetyn arvion jakeluinfran kehityksestä sekä infraa ja ajoneuvokantaa koskevat tavoitteet ja tarvittavat toimenpiteet. Tavoitteena on infran markkinalähtöinen kehittyminen, mutta taloudellisesti toteuttamiskelpoisia kannusteita sekä mahdollisuuksia velvoitteiden asettamiselle tarkastellaan.

Starting points

EU:n vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra-asetus (AFIR) edellyttää kansallisen toimintakehyksen laatimista. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan laaditaan vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon laajentamista koskeva toimintaohjelma.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran kehittyminen on keskeinen liikenteen puhtaan energian siirtymän mahdollistaja. Etenkin satamien osalta se on myös EU-tukien menestyksekkään hakemisen ja saamisen edellytys, sillä suurimmilta satamilta vaaditaan tietyn tasoista vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfraa alusliikenteelle.

Suomessa henkilöautoja palveleva julkinen sähkölatausinfra on kehittynyt rinnan autokannan kanssa jo melko kattavaksi, erityisesti vilkkaimmin liikennöidyillä alueilla. Raskaan tieliikenteen, meri- ja lentoliikenteen siirtymä sekä jakeluinfran kehittyminen ovat alkuvaiheessa. AFIR-asetuksen vaatimuksiin pääsemiseksi tarvitaan ja infran markkinalähtöisen kehittymisen saavuttamiseksi tarvitaan vielä lisätoimia.