Det nationella programmet för distributionsinfrastrukturen för alternativa drivmedel

LVM061:00/2023 Projekt

Ohjelma sisältää päivitetyn arvion jakeluinfran kehityksestä sekä infraa ja ajoneuvokantaa koskevat tavoitteet ja tarvittavat toimenpiteet. Tavoitteena on infran markkinalähtöinen kehittyminen, mutta taloudellisesti toteuttamiskelpoisia kannusteita sekä mahdollisuuksia velvoitteiden asettamiselle tarkastellaan.

Projektets framskridande

Projektets basuppgifter Pågår

Projektets nummer LVM061:00/2023

Ärendenummer VN/31178/2023

Projektets arrangör kommunikationsministeriet

Mandattid 7.11.2023 – 31.12.2025

Datum för tillsättande

Förhållande till regeringsprogrammet

Orpo

Luku 6 Nyckeln till tillväxt

Alaluku 6.5 Fungerande bostadsmarknader och smidig trafik

Kontaktperson
Eero Hokkanen, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 342 021
[email protected]

Kontaktperson
Niina Honkasalo, Neuvotteleva virkamies
tel. +358 295 342 027
[email protected]

Kontaktperson
Tuuli Ojala, Liikenneneuvos
tel. +358 295 342 198
[email protected]

Mål och resultat

Hankkeen tavoite on edistää fossiilisille liikennepolttoaineille vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran rakentumista ja infran kehittymisen seurantaa.

Sammandrag

Ohjelma sisältää päivitetyn arvion jakeluinfran kehityksestä sekä infraa ja ajoneuvokantaa koskevat tavoitteet ja tarvittavat toimenpiteet. Tavoitteena on infran markkinalähtöinen kehittyminen, mutta taloudellisesti toteuttamiskelpoisia kannusteita sekä mahdollisuuksia velvoitteiden asettamiselle tarkastellaan.

Utgångspunkter

EU:n vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfra-asetus (AFIR) edellyttää kansallisen toimintakehyksen laatimista. Pääministeri Petteri Orpon hallituksen ohjelman mukaan laaditaan vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluverkon laajentamista koskeva toimintaohjelma.

Vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfran kehittyminen on keskeinen liikenteen puhtaan energian siirtymän mahdollistaja. Etenkin satamien osalta se on myös EU-tukien menestyksekkään hakemisen ja saamisen edellytys, sillä suurimmilta satamilta vaaditaan tietyn tasoista vaihtoehtoisten polttoaineiden jakeluinfraa alusliikenteelle.

Suomessa henkilöautoja palveleva julkinen sähkölatausinfra on kehittynyt rinnan autokannan kanssa jo melko kattavaksi, erityisesti vilkkaimmin liikennöidyillä alueilla. Raskaan tieliikenteen, meri- ja lentoliikenteen siirtymä sekä jakeluinfran kehittyminen ovat alkuvaiheessa. AFIR-asetuksen vaatimuksiin pääsemiseksi tarvitaan ja infran markkinalähtöisen kehittymisen saavuttamiseksi tarvitaan vielä lisätoimia.