Lääkehoidon toteuttaminen sosiaali- ja terveydenhuollossa
STM045:00/2004 Development
Työryhmän tehtävänä on valmistella lääkehoidon toteuttamista koskevat valtakunnalliset ohjeet. Työryhmän tulee myös arvioida lääkehoidon toteuttamista koskevien sitovien säännösten tarve ja tarvittaessa tehdä niitä koskevat ehdotukset.
Lääkehoidon toteuttamisen ohella ohjeissa on otettava huomioon verensiirtojen toteuttaminen, lääkehoidon ja verensiirtojen toteuttamiseen liittyvän osaamisen varmistaminen ja ylläpitäminen, lupamenettely sekä laadunhallinnan käytännöt, joilla työnantaja voi ehkäistä etukäteen lääkehoidon toteuttamiseen liittyviä virheitä ja valvoa jälkikäteen lääkehoidon asianmukaista toteuttamisesta. Työryhmän on otettava huomioon myös lääkehoidon toteuttamista koskeva ohjeistus kotipalvelussa ja muualla sosiaalihuollossa, sairaankuljetuksessa ja ensihoidossa sekä ostopalveluissa. Näissä asioissa on otettava huomioon myös sairaala-apteekin ja lääkekeskuksen rooli lääkehoidon toteuttamisessa. Lisäksi työryhmän tulee tehdä ehdotukset terveydenhuollon ammattihenkilöiden ...
Basic information Completed
Project number STM045:00/2004
Case numbers
Set by Ministry of Social Affairs and Health
Term/schedule 1.9.2004 – 31.8.2005
Date of appointment 1.9.2004
Goals and results
Lääkehoidon toteuttamista koskevien ohjeiden tavoitteena on edistää lääkehoidon toteutuksen turvallisuutta, taloudellisuutta, laadunhallintaa ja yhdenmukaisuutta valtakunnallisesti.
Starting points
Lääkintöhallituksen yleiskirjeellä 1929/1987 ja sitä koskevalla Lääkelaitoksen määräyksellä nro 1/93 ohjeistettiin aikaisemmin lääkehoidon toteuttamista terveyskeskuksissa ja sairaaloissa. Lääkintöhallituksen yleiskirjeen tarkoituksena oli ylläpitää ja edistää lääkkeiden ja niiden käytön turvallisuutta. Yleiskirjeen mukaan lääkäri vastaa sairaalassa ja terveyskeskuksissa potilaalle annettavasta lääkehoidosta kirjallisesti tai suullisesti antamansa määräyksen perusteella. Lääkkeitä voivat jakaa sellaiset sairaanhoitotoimen harjoittajat, joilla koulutuksensa ja kokemuksensa perustella on edellytykset turvalliseen lääkejakeluun. Yleiskirjeessä käsitellään muiden ohella myös lääkkeiden hankintaa, varastointia, toimitusta, säilytystä ja hävitystä, lääkemääräyksen vahvistamista ja kirjaamista, osaamisen varmistamista, lääkehoidon kirjaamista ja valvomista sekä lääkitysohjeita. Tällä hetkellä ei ole voimassa olevaa valtakunnallista ohjeistusta lääkehoidon toteuttamisesta, eikä Lääkelaitoksen toimivaltaan kuulu lääkehoidon toteuttamista koskevien määräysten tai ohjeiden antaminen terveydenhuollon toimintayksiköille.
Terveydenhuollon ammattihenkilöitä koskevan lain (559/1994) mukaan lääkäreillä ja hammaslääkäreillä on erityinen oikeus päättää potilaan lääketieteellisestä tutkimuksesta ja taudinmäärityksestä sekä määrätä siihen liittyvästä hoidosta ja lääkkeistä. Muiden ammattihenkilöryhmien osalta tehtävät määräytyvät pääosin koulutuksen ja vakiintuneiden käytäntöjen perusteella. Terveydenhuollon ammattihenkilölain mukaan terveydenhuollon ammattihenkilöt voivat toimia toistensa tehtävissä koulutuksensa, kokemuksensa ja ammattitaitonsa mukaisesti silloin, kun se on perusteltua työjärjestelyjen ja terveyspalvelujen tuottamisen kannalta. Tehtäviä siirrettäessä toiselle terveydenhuollon ammattihenkilölle käytäntönä on, että työnantaja järjestää tarvittavan lisäkoulutuksen, varmistaa tehtävän edellyttämän osaamisen ja antaa toimipaikkakohtaisen kirjallisen työmääräyksen.
Terveydenhuollon oikeusturvakeskus on havainnut terveydenhuollon ammattihenkilöiden valvonnan yhteydessä puutteita hoitohenkilökunnan, erityisesti sairaanhoitajien lääkehoitoon liittyvissä tiedoissa ja taidoissa. Myös tutkimuksissa ja selvityksissä on tullut esille puutteita sairaanhoitajaksi, terveydenhoitajaksi ja lähihoitajaksi valmistuvien lääkehoitoon liittyvässä osaamisessa. Sairaalassa ja terveyskeskuksessa lääkäri päättää lääkkeenjakeluluvasta. Lääkehoidon toteutuksesta vastaavat lähinnä sairaanhoitajat ja siihen osallistuvat muut terveydenhuollon ammattihenkilöt, jolla on lääkehoidon edellyttämä koulutus ja valmiudet. Pelkkä tekninen osaaminen ei riitä, vaan lääkehoidon toteuttaminen edellyttää lääkehoidon merkityksen ymmärtämistä hoidon kokonaisuudessa sekä juridisen, farmakologisen, eettisen, fysiologisen, patofysiologisen ja lääkelaskentaan liittyvän tietoperustan ja hoidollisiin vaikutuksiin, lääkkeiden käsittelyyn, toimittamiseen, hankintaan, säilyttämiseen ja hävittämiseen liittyvien asioiden hallintaa. Terveydenhuollon toimintayksiköiden lääkehoitoon liittyvät lupakäytännöt ovat kuitenkin kirjavia ja ohjeet puutteellisia. Lääkehoitoa toteutetaan myös sosiaalihuollon yksiköissä. Niissä ongelmana on lääkehoidon toteutukseen liittyvien tehtävien siirtäminen sosiaalihuollon ja kotihoidon työntekijöille, joilla ei ole terveysalan koulutusta. Sosiaalihuollon yksiköissä toteutettavasta lääkehoidosta vastaa ylilääkäri, mutta käytännössä vastuukysymykset ovat usein epäselvät.
Lääkelaissa (395/1987) säädetään lääkehuollosta sairaaloissa, terveyskeskuksissa ja sosiaalihuollon laitoksissa. Lääkelaissa eikä sen nojalla annetuissa normeissa ole erityisiä säännöksiä lääkehoitojen toteuttamisesta. Lääkelaitoksen määräys 5/2002 koskee sairaala-apteekkien ja lääkekeskusten toimintaa sekä lääkkeiden varastointiin tarvittavia tiloja. Sairaala-apteekeilla ja lääkekeskuksilla on tärkeä rooli lääkehoidon kokonaisuudessa. Niiden tehtävänä on osaltaan huolehtia siitä, että sairaaloissa, terveyskeskuksissa ja sosiaalihuollon laitoksissa lääkkeiden käsittelyssä ja säilytyksessä noudatetaan lääketurvallisuutta ja lääkehuollon asianmukaisuutta edistäviä toiminta- ja työtapoja. Lääkehoidon eri prosessien ja ammattiryhmien toiminnan muodostama kokonaisuus edellyttää toimintatapojen kehittämistä ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden yhteistyön tehostamista.
Publications and reports
Safe pharmacotherapy. National guide for pharmacotherapy in social and health care. An abbreviated version.
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2009:10; Julkaisuvuosi: 2009; WWW-osoite: http://www.stm.fi/c/document_library/get_file?folderId=39503&name=DLFE-9320.pdf;
Säker läkemedelsbehandling. Nationell handbok för genomförande av läkemedelsbehandling inom social- och hälsovårdenden
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2007:15; Julkaisuvuosi: 2007; WWW-osoite: http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2007/06/pr1182939842425/passthru.pdf;
Turvallinen lääkehoito. Valtakunnallinen opas lääkehoidon toteuttamisesta sosiaali- ja terveydenhuollossa
Sosiaali- ja terveysministeriö
Julkaisunumero: 2005:32; Julkaisuvuosi: 2006; WWW-osoite: http://www.stm.fi/Resource.phx/publishing/store/2006/02/pr1139565646410/passthru.pdf;
Consultation rounds and hearings
Lausunto
27.6.2005 Etelä-Suomen lääninhallitus
Lausunto
27.6.2005 Potilasvakuutuskeskus ja potilasvahinkolautakunta
Lausunto
23.6.2005 Helsingin kaupunki
Lausunto
22.6.2005 Opetushallitus
Lausuntopyyntö ohjeluonnoksesta, Marjukka Vallimies-Patomäki/TRO
9.6.2005 Sosiaali- ja terveysministeriö
Lausunto
24.5.2005 Suomen terveydenhoitajaliitto STHL ry.
Setting-up and organisation
Jäsenmuutospäätös; Eija Koivurannan tilalle jäseneksi nimetään Riitta-Maija Jouttimäki
19.5.2005 Sosiaali- ja terveysministeriö
Asettamispäätös RTF
1.9.2004 Sosiaali- ja terveysministeriö
Developing and statute drafting in the Government
The ministries implement the Government Programme, draft acts and other statutes, and promote reforms through different kinds of projects, working groups and bodies. Information on all this is available on the Government website.
All ministries' projects are available on the Government website valtioneuvosto.fi/en/projects
Tiedot tuottaa ministeriöiden Hankeikkuna - valtioneuvoston sisäinen hankehallinnan palvelu. Toivomme palautetta osoitteeseen info.hankeikkuna(at)gov.fi.
Hankeikkunan avoin rajapinta
api.hankeikkuna.fi